غنی سازی آرد با اسیدفولیک موجب جلوگیری از به دنیا آمدن نوزاد با نقص مادرزادی شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، ربابه شیخ الاسلام در آستانه 12 اسفند روز جهانی آگاهی از نقص مادرزادی لوله عصبی NTD به دلیل کمبود فولات، افزود: در این روز قرار است مردم و مسئولان را در یک اطلاع رسانی به نفع سلامت کودکان و جامعه فردا سهیم کنیم. در این اطلاع رسانی باید توجه همگان به خصوص مسئولان سلامت را به پیشگیری ارزان و آسان از بروز بیماری های مادرزادی جلب کرد.

شیخ الاسلام ادامه داد: با اجرای این طرح، به طور متوسط روزانه 137 نوزاد سالم به دنیا آمده است و این خبر برای مسئولان بهداشتی در جهان که نیاز دوران پیش از بارداری و دوران بارداری را به فولات یا اسید فولیک دریافته اند، مسرت بخش است و این در حالی است که تنها حدود یک سوم آردهای تولیدی در کارخانجات صنعتی، غنی می شوند.

این عضو هیات علمی وزارت بهداشت گفت: این یافته دولت مردان را به توجه به این کمبود غذایی فرامی خواند، اگر چه در سیستم های بهداشتی دادن مکمل فولات و مصرف آن پیش از تصمیم به بارداری توصیه می شود ولی در جوامع سنتی زنان اغلب تا بعد از بارداری از نیاز اولیه جنین به این ماده حیاتی ناآگاه هستند و زمانی به سیستم بهداشتی مراجعه می کنند که فرصت جنین برای دریافت این ریزمغذی از دست رفته است.

وی افزود: در حال حاضر تنها حدود یک سوم آرد جهان در آسیاب های صنعتی با فولات غنی می شوند و بخش عمده ای از جمعیت نیز که آرد را به طور سنتی در آسیاب های کوچک در مناطق روستایی و دورافتاده تولید می کنند، بیش از دیگران در معرض این خطر هستند که نوزادانی با نقص لوله عصبی به دنیا بیاورند.

این متخصص سلامت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه اضافه کرد: این کودکان با توجه به شدت مشکل یا می میرند و با هزینه های سنگین مدت کوتاهی را با ناتوانی تحمل می کنند یا با ناتوانی های شدید به زندگی رنج آور تن می دهند و تا آخر عمر لذت زندگی سالم را نخواهند داشت.

شیخ الاسلام تصریح کرد: به همین جهت، متولیان بهداشت کشورها یک روز از سال را به آگاهی بخشی در مورد اهمیت پیشگیری از تولد با نقص لوله عصبی اختصاص داده اند. هر سال، روز سوم مارس که در کشور ما مطابق با 12 اسفند است، به روز جهانی آگاهی دادن اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: فولات یا ویتامین B9 در تشکیل گلبول قرمز و رشد و عملکرد سلول های سالم مهم بوده و دریافت این ماده مغذی قبل از بارداری و در دوران اولیه بارداری برای کاهش خطر ابتلا به نقص مادرزادی ستون فقرات حیاتی است.

این عضو هیات علمی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: فولات به طور عمده در سبزیجات دارای برگ سبز تیره، لوبیا، نخود و آجیل یافت می شود، میوه های حاوی فولات شامل پرتقال، لیمو، موز، خربزه و توت فرنگی هستند و شکل مصنوعی فولات، اسید فولیک است و این یک جزء حیاتی از ویتامین های مورد نیاز پیش از قاعدگی است که در بسیاری از غذاهای غنی شده مانند غلات صبحانه و آرد معمولا با آهن برای پخت نان اضافه می شود.

شیخ الاسلام تاکید کرد: یک رژیم غذایی که فاقد غذاهایی با غلظت فولات یا اسید فولیک است، می تواند منجر به کمبود این ماده مغذی شود. 

وی توضیح داد: کمبود فولات نیز ممکن است در افرادی که شرایطی مانند بیماری سلیاک دارند، بیشتر رخ دهد زیرا در این بیماری مصرف غلات حاوی گلوتن ممنوع است؛ بنابراین در رژیم غذایی این افراد باید به میزان فولات و آهن توجه شود و غذاهای خاص آنها که بدون گلوتن هستند، نیز غنی شود، مقدار روزانه توصیه شده برای فولات برای بزرگسالان 400 میکروگرم است، زنان در سن باروری باید 400 تا 800 میکروگرم اسید فولیک در روز دریافت کنند.

این متخصص سلامت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه اضافه کرد: کمبود فولات خوراکی با مصرف مکمل اسید فولیک خوراکی درمان می شود، این نوع کمبود دیگر مشکل عمده ای برای سلامت عمومی نیست، زیرا همه کشورها می توانند با غنی کردن مواد غذایی مانند آرد غلات و ماکارونی با اسید فولیک و سایر مواد مغذی که کمبود آنها شایع است، از عوارض ناشی از کمبود آنها مقابله کنند. 

شیخ الاسلام اظهار کرد: غنی سازی با ویتامین های گروه ب به خصوص فولات از طریق کم کردن هموسیستئین خون می تواند نقش موثری نیز در کاهش بیماری های قلبی و عروقی داشته باشد و علاوه بر این برخی تحقیقات نشان می دهد که فولات ممکن است شیوع بعضی از سرطان ها را کاهش دهد.

به گزارش ایرنا وی در پایان خاطرنشان کرد: از سال 1380 در کشور ما غنی سازی آرد با اسید فولیک و آهن از استان بوشهر آغاز و پس از پوشش استان های اقلیم جنوبی در سراسر کشور ادامه یافت و در حال حاضر به جز نان سنگک بقیه نان های کشور با اسید فولیک و آهن غنی می شوند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.