اضافه وزن یکی از مهمترین فاکتور‌های ابتلا به دیابت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، ساسان شرقی  در حاشیه همایش چاقی گفت: در سال ۲۰۰۵ پیش‌بینی می‌شد تا سال  ۲۰۲۵  تعداد بیماران دیابتی ۲ برابر شود، اما متاسفانه این اتفاق در سال ۲۰۱۱ رخ داد.

وی افزود: افزایش دیابت در همه جای دنیا رو به افزایش است و ایران نیز از این امر مستثنی نیست. در ایران شیوع دیابت در سال ۲۰۰۵ زیر ۵ درصد بود و حالا آمارمان حدود ۱۰ درصد است.

شرقی ادامه داد: این آمار لجام گسیخته هزینه زیادی به جامعه و خانواده تحمیل می‌کند و عمده علت آن نیز افزایش غربی شدن شیوه زندگی، بی تحرکی، استفاده غیرمعقول از ابزار‌های تمدن و رفتار اشتباه تغذیه‌ای است.

گفتنی است در ادامه ناصر مستوفی دبیر همایش چاقی گفت: چاقی یکی از مهمترین فاکتور‌های ابتلا به دیابت نوع ۲ است، بیش از ۲۳ تا ۲۵ درصد مردم ایران چاق هستند؛ اگر شاخص توده بدنی مساوی یا بالاتر از ۳۰ باشد، فرد چاق است.
 
وی اضافه کرد: بیش از ۶۰ درصد مردم ایران اضافه وزن دارند در حالیکه استاندارد جهانی این عدد حدود ۱۳ درصد است.
 
مستوفی تصریح کرد: در مطالعاتی که در کشور انجام شده چاقی در کودکان و نوجوانان نیز به شدت رو به افزایش است که علت آن نحوه زندگی و نحوه تغذیه است.

دبیر همایش چاقی با تاکید بر اینکه چاقی می‌توانند سبب بیماری‌های قلبی عروقی، افزایش فشار خون، چربی خون و برخی سرطان‌ها باشد، گفت: اگر کسی با تغییر شیوه زندگی و تغذیه صحیح، ورزش و تحرک نتواند وزن خود را متعادل کند باید به پزشک مراجعه کند تا با دارو‌های استاندارد کاهش وزن داشته باشد.
 
به گزارش باشگاه خبری پزشکان و قانون وی در پایان با گلایه از کسانی که از دارو‌های تبلیغی در ماهواره‌ها و مجلات زرد برای کم کردن وزن استفاده می‌کنند، افزود: این افراد بدانند دارویی که مورد تایید سازمان غذا و داروی کشور نباشد بیش از فایده می‌تواند ضرر داشته باشد؛ بنابراین بهتر است تنها از دارو‌هایی که پزشک معتبر تجویز می‌کند، استفاده شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.