تاکید برنامه‌های پنجم و ششم توسعه بر تسریع روند اجرای پزشک خانواده
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، محمد نعیم امینی فرد در واکنش به اظهارنظر عضو هیات مدیره نظام پزشکی تهران مبنی‌براینکه ۱۷ سال است که موضوع نظام ارجاع و طرح پزشک خانواده در مجموعه وزارت بهداشت مطرح است، اما هنوز اجرایی نشده است، چرا که نمی‌خواهند این طرح عملیاتی شود، گفت: تجربیات جهانی نشان می‌دهد که اجرای طرح پزشک خانواده یک فرآیندی است که نیاز به تامین زیرساخت‌های لازم هم به لحاظ مادی، هم تامین نیروی انسانی و هم فضای مناسب دارد، ضمن اینکه ملزومات اجرای این طرح تعریف خاص خود را در فرآیندهای بیمه‌ای دارد.

وی افزود: شکی وجود ندارد که اجرای طرح پزشک خانواده یک پروسه زمانبر است، اما با توجه به اینکه در برنامه پنجم توسعه بر اجرای آن تاکید شده و در برنامه ششم توسعه نیز بر آن تاکید موکد شده و برای آن برنامه زمانبندی هم ارائه شده است، این انتظاری منطقی است که روند اجرای آن باید تسریع پیدا کند.

امینی فرد ادامه داد: البته بعید می‌دانم که این موضوع در رابطه با وزارت بهداشت صدق کند که عزمی بر اجرای طرح پزشک خانواده نداشته باشد، هر چند انتظار داریم تحرک بیشتری برای اجرای این طرح مشاهده شود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: ما در طول پنج سال گذشته پیشرفت‌های خوبی هم در زمینه اجرای پرونده الکترونیک سلامت و هم تامین پیش نیازهای نیروی انسانی در جهت اجرای طرح پزشک خانواده داشتیم، بنابراین در این شرایط باید وزارت بهداشت در پی پیگیری‌های مکرر کمیسیون بهداشت و گزارش‌هایی که در این رابطه ارائه می‌شود، عزم بیشتری برای اجرای این طرح داشته باشد، از سوی دیگر سازمان برنامه و بودجه هم عزم جدی‌تری را برای تامین منابع مالی مورد نیاز این بخش داشته باشد.

وی تصریح کرد: تامین منابع مالی یکی از عوامل تاخیر در اجرای طرح پزشک خانواده است و این در حالی است که امسال هم با کمبود منابع برای اجرای این طرح مواجه هستیم، هر چند اجرای آن در دراز مدت موجب کاهش هزینه‌ها خواهد شد، اما در کوتاه مدت تنها فایده‌ای که دارد، این است که تا حدودی از افزایش هزینه‌ها جلوگیری می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: در مورد اظهارنظر عضو هیات مدیره نظام پزشکی هم گلایه‌هایی که داشته به حق است، اما در رابطه با نبود عزم در وزارت بهداشت برای اجرای این طرح باید دلایل خود را ارائه دهد.

امینی فرد تاکید کرد: آنچه مسلم است اجرای طرح پزشک خانواده در سراسر کشور علاوه بر استان‌هایی که این طرح به صورت پایلوت در آنها اجرا می‌شود، اقدامی ملی و همکاری بین بخشی را می‌طلبد و به این موضوع بستگی دارد که بخواهیم طرح پزشک خانواده را به صورت اجباری اجرا کرده یا در پی اهدافی معین آن را اجرا کنیم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان یادآور شد: در گذشته برخی وزرا گفتند ما هر ماه طرح پزشک خانواده را در یک استان اجرا می‌کنیم که در نهایت محقق نشد، هر چند فکر می‌کنم هم دکتر قاضی‌زاده هاشمی و هم دکتر نمکی اجرای این طرح را به عنوان یکی از محوری‌ترین برنامه‌هایشان اعلام کرده‌اند و در این مورد عزم جدی در هر دو دوره مدیریتی این وزرا وجود داشته، اما مقدورات هم باید متناسب با شرایط موجود در نظر گرفته شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.