شنوایی خود را بررسی کنید
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، سعید محمودیان همزمان با سوم مارس روز جهانی شنوایی گفت: اهمیت تشخیص زودهنگام و مداخله به موقع کم شنوایی موضوع شعار امسال سازمان جهانی بهداشت می باشد.

محمودیان ادامه داد: اکثر مردم با درجاتی از کم شنوایی های شناسایی نشده زندگی می کنند و اغلب آنها نیز متوجه نیستند که برخی از اصوات و کلمات خاص را نمی شنوند و یا درک نمی کنند. بررسی شنوایی شما اولین گام برای حل مسئله است.

وی افزود: پیام های اصلی این روز عبارتند از بررسی شنوایی آسان، سریع و قابل دسترس است، همه مردم باید شنوایی خود را به طور دوره ای بررسی کنند و این موضوع به خصوص در کسانی که در معرض خطر بالاتری از کم شنوایی قرار دارند ضروری می باشد، به عنوان مثال کسانی که زیاد به موسیقی گوش می کنند، در محیط های پر سر و صدا کار می کنند، کسانی که دچار مشکلات گوش بوده اند و بزرگسالان بالای 50 سال سن، کلیه خدمات برای شناسایی و مداخله زود هنگام باید از طریق نظام سلامت و بهداشتی کشور در دسترس باشند.

مدیر برنامه ملی پیشگیری و کنترل کم شنوایی و ناشنوایی وزارت بهداشت گفت: شعار روز جهانی شنوایی در سال 2019 متمرکز بر این موضوعات است؛ افزایش آگاهی های اجتماعی در زمینه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی، عواقب ناشی از عدم توجه به کم شنوایی ها، اهمیت تشخیص زودهنگام و مداخلات به موقع در مراقبت های مربوط به کم شنوایی، اهمیت اقدامات پیشگیرانه مناسب برای جلوگیری از افزایش بار ناشی از کم شنوایی در جوامع، نیاز به اطمینان از دسترسی همگانی به خدمات توانبخشی و برقراری ارتباط برای افرادی که دارای کم شنوایی هستند.

وی تصریح کرد: بر اساس آخرین برآوردهای منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت، قریب بر 900 میلیون نفر در سراسر جهان تا سال 2050 از کم شنوایی ناتوان‌کننده رنج خواهند برد. در حال حاضر 466 میلیون نفر در سراسر جهان از کم شنوایی رنج می‌برند، که 36 میلیون نفر از آنها کودک هستند. آمارهای رسمی منتشر شده توسط این سازمان حکایت از رشد روز افزون کم شنوایی ناتوان‌کننده طی سال‌های گذشته به خصوص در پنج سال اخیر دارد که از 360 میلیون نفر در سال 2013 به 466 میلیون نفر طی سال 2017 رسیده است .

محمودیان اضافه کرد: متاسفانه دو سوم افراد دچار کم شنوایی در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند. از نظر بار کلی بیماریها (GBD)، کم شنوایی 6.8 درصد از بار کلی بیماری‌ها را شامل می‌شود و بر اساس سالهای سپری شده با ناتوانی (YLD) سومین عامل اصلی را به خود اختصاص می‌دهد. عدم شناسایی و مداخله به موقع کم شنوایی، سالانه 750 میلیارد دلار در هزینه‌های مستقیم سلامت کشورها صدمه تحمیل می‌کند و باعث از دست دادن بهره وری در کشورها می‌شود.

مدیر برنامه ملی پیشگیری و کنترل کم شنوایی و ناشنوایی وزارت بهداشت تاکید کرد: دلایل اصلی رشد بالای کم شنوایی در جهان طی این سالها، افزایش جمعیت سالمندی، افزایش عوامل خطر مانند ابتلا به عفونت‌های گوشی و دیگر عفونتها و بیماری‌هایی مانند سرخک، اوریون، سرخجه، مننژیت، سیتومگالوویروس، استفاده بی‌رویه و نابجا از داروهای آسیب رسان به شنوایی مانند داروهای سل و مالاریا و مصرف ناصحیح از آنتی بیوتیک‌های اتوتوکسیک آمینوگلیکوزیدی، قرار گرفتن افراد در معرض اصوات بلند مثل محیط‌ های شغلی و استفاده بی رویه از تلفن‌های همراه و دستگاه‌های صوتی شخصی در اماکن تفریحی و محل کار است.

وی اظهار کرد: کم شنوایی بر بسیاری از شئونات زندگی افراد تاثیر مستقیم و غیر مستقیم می‌گذارد. اثرات این بیماری بر توانایی افراد برای برقراری ارتباط، معاشرت، یادگیری، کار و لذت در زندگی، کمک به فقر خانواده، انزوای اجتماعی و احساس تنهایی بسیار تاثیر گذار می‌باشد. در افراد مسن به طور خاص، کم شنوایی می‌تواند منجر به زوال شناختی، افزایش خطر ابتلا به افسردگی و زوال عقل می‌شود.

محمودیان خاطرنشان کرد: خوشبختانه بیش از 50 درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی بزرگسالان و 60 درصد از انواع کم شنوایی و ناشنوایی کودکان با اجرای برنامه‌های پیشگیری و مراقبتی در نظام سلامت قابل پیشگیری اولیه هستند. ایمن‌سازی کودکان در برابر بیماری‌های عفونی، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان و تشخیص و درمان بموقع کم شنوایی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش؛ ترویج زایمان طبیعی برای کاهش خطر آسفیکسی و عفونت نوزادان همراه با کاهش شنوایی؛ پیشگیری از مصرف مواد مخدر سینتتیک و روان گردان که دارای خطر ایجاد کم شنوایی در افراد هستند؛ کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط‌های شغلی و تفریحی و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی از جمله موارد کاهش بار بیماری محسوب می‌شوند.

مدیر برنامه ملی پیشگیری و کنترل کم شنوایی و ناشنوایی وزارت بهداشت بیان کرد: تشخیص و مداخله زودهنگام کم شنوایی در به حداقل رساندن عواقب کم شنوایی به ویژه برای کودکان بسیار حائز اهمیت است. در مواردی که آسیب شنوایی دیگر اجتناب‌ناپذیر است، حصول اطمینان از دستیابی افراد کم شنوا به فن‌آوری‌های مناسب و مقرون به صرفه کمک شنوایی از اقدامات اساسی محسوب می‌شود.

به گزارش وبدا وی در پایان گفت: راهبردهای اصلی معاونت بهداشت وزارت بهداشت در پیشگیری و کنترل کم شنوایی ناتوان کننده در ایران، تغییر در شیوه ارائه خدمات مراقبت شنوایی، ارتقاء سیستم مراقبت پیشگیری و کنترل کم شنوایی در نظام سلامت کشور، ارتقاء سواد سلامت مردم در زمینه سلامت گوش و شنوایی گروههای جمعیتی، بهره مندی مردم از خدمات مراقبت های اولیه بر اساس ادغام خدمات غیرواگیر در نظام سلامت اولیه کشور، نهادینه سازی همکاری های فرابخشی برای کاهش عوامل خطر کم شنوایی و ناشنوایی، بسیج و درگیر کردن آحاد مردم در موضوع سلامت شنوایی، توسعه مدیریت و تعالی بالینی، تغییر در معیارهای سنجش و سرمایه گذاری بر روی فناوری های نوین سلامت شنوایی است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.