۶۰ درصد ایرانی ها اضافه وزن دارند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، ساسان شرقی روز دوشنبه در اولین همایش چاقی افزود: در سال 2005 پیش‌بینی می‌شد تا سال 2025 تعداد بیماران دیابتی 2 برابر شوند، اما متاسفانه این اتفاق در سال 2011 رخ داد که یکی از دلایل آن چاقی و اضافه وزن است.

وی افزود: افزایش چاقی در همه جای دنیا رو به افزایش است و ایران نیز از این امر مستثنی نیست. در ایران شیوع دیابت در سال 2005 زیر پنج درصد بود و حالا آمار مبتلایان به این بیماری در کشور حدود 10 درصد است.

شرقی ادامه داد: دیابت هزینه زیادی به جامعه و خانواده ها تحمیل می‌کند و عمده علت آن نیز افزایش غربی شدن شیوه زندگی، بی تحرکی، استفاده غیرمعقول از ابزار‌های تمدن و رفتار اشتباه تغذیه‌ای است.

در ادامه علی ناصر مستوفی دبیر همایش چاقی نیز با بیان اینکه چاقی یکی از مهمترین عوامل ابتلا به دیابت نوع 2 است، اظهار داشت: بیش از 23 تا 25 درصد مردم ایران چاق هستند؛ اگر شاخص توده بدنی مساوی یا بالاتر از 30 باشد، فرد چاق است.

وی افزود: در مطالعاتی که در کشور انجام شده چاقی در کودکان و نوجوانان نیز به شدت رو به افزایش است که علت آن نحوه زندگی و تغذیه نامناسب است.

مستوفی تاید کرد: چاقی می‌توانند سبب بیماری‌های قلبی عروقی، افزایش فشار خون، چربی خون و برخی سرطان‌ها باشد، اگر کسی با تغییر شیوه زندگی و تغذیه صحیح، ورزش و تحرک نتواند وزن خود را متعادل کند، باید به پزشک مراجعه کند تا با دارو‌های استاندارد کاهش وزن داشته باشد.

به گزارش ایرنا دبیر همایش چاقی در پایان با گلایه از کسانی که از دارو‌های تبلیغی در ماهواره‌ها و مجلات زرد برای کم کردن وزن استفاده می‌کنند، اظهار داشت: این افراد بدانند دارویی که مورد تایید سازمان غذا و داروی کشور نباشد، بیش از فایده می‌تواند ضرر داشته باشد؛ بنابراین بهتر است تنها از دارو‌هایی که پزشک معتبر تجویز می‌کند، استفاده شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.