سال ۹۸ اولین عمل پیوند کبد در استان یزد انجام می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، محمدحسین قاسمی گفت: واحد فرآهم‌آوری اعضا دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد از سال 1382 فعالیت خود را در این استان آغاز و در بازه زمانی 10 ساله تا سال 92 جمعاً 10 مورد اهدا عضو از اهداکنندگان مرگ مغزی انجام داده است.

قاسمی ادامه داد: فعالیت واحد فرآهم آوری اعضا علوم پزشکی یزد در ابتدای فعالیت خود بیشتر با محوریت پیوند قلب ارائه خدمت کرده است‌، خوشبختانه این واحد از سال 1392 با سازماندهی منسجم و ساختاری کلاسیک فعالیت‌های خود را ادامه و ارائه خدمت می‌کند.

وی افزود: اختصاص رتبه دوم کشور در سال‌های 95 و 96 و همچنین اختصاص رتبه اول کشوری در سال جاری به واحد فرآهم آوری اعضای علوم پزشکی یزد از جمله دستاوردهای این واحد است، از ابتدای امسال تاکنون سی و هشت مورد اهدا عضو در استان ثبت شده است.

مسئول واحد فرآهم آوری اعضا در دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: دانشگاه علوم پزشکی به هیچ عنوان از اضافه شدن آمار اهدا به واسطه مرگ مغزی خوشحال نخواهد شد،‌ امیدواریم روزی برسد که تصادفات و استرس‌ها که عامل بسیاری از مرگ‌های مغزی است به صفر برسد.

قاسمی یادآور شد: در سال 94 بخش پیوند کلیه در بیمارستان شهیدصدوقی یزد راه‌اندازی شده است،‌  از ابتدای فعالیت این بخش در استان تاکنون 16 مورد عمل جراحی پیوند کلیه از اهدا کنندگان مرگ مغزی در داخل استان و برای بیماران یزدی انجام شده و مابقی در بیمارستان شیراز به دیگر بیماران نیازمند پیوند شده است.

وی تصریح کرد: افزایش آمار اهدا عضو در یزد عاملی مهمی برای راه‌اندازی عمل پیوند کبد در استان است، با تمهیداتی که صورت گرفته و همچنین با اعزام یک نفر جراح به منظور گذراندن دوره فوق تخصصی جراحی پیوند کبد، ‌در سال 98 عمل پیوند کبد در استان یزد انجام می‌شود.

مسئول واحد فرآهم‌آوری اعضا در دانشگاه علوم پزشکی یزد با بیان این که عمل پیوند کلیه در این استان از افراد مرگ مغزی منجر به مبادله هیچ وجهی نمی‌شود، افزود: خوشبختانه رشد پیوند کلیه در استان یزد به نسبت جمعیت مطلوب و روبه افزایش است.

به گزارش ایسنا قاسمی در پایان اضافه کرد: 100 درصد پیوندهای کلیه که در استان یزد انجام شده موفقیت آمیز بوده است، خوشبختانه از ابتدای اسفندماه امسال با اضافه شدن تیم جراحی پیوند کلیه، هر دو مورد کلیه‌هایی که از شخص مرگ مغزی اهدا شده در داخل استان یزد و زیر نظر دکتر «صمد زارع» پیوند شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.