آلاینده‌های شیمیایی باعث کاهش قدرت باروری مردان می‌شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، بر اساس مطالعات کیفیت اسپرم مردان در سطح جهانی طی 80 سال گذشته حدود 50 درصد کاهش یافته و این موضع به نگرانی در حوزه باروری و بهداشت بدل شده است.

با توجه به اینکه مطالعات و بررسی در سگ‌های نر خانگی نیز نتایجی مشابه را تایید می‌کند، تحقیقات گسترده‌ای در زمینه آلاینده‌های شیمیایی مدرن محیطی صورت گرفته و نتایج نشان می‌دهد مواد شیمیایی دست‌ساز و صنعتی مورد استفاده در خانه بر قدرت باروری مردان موثر است. 

به این منظور محققان، اثرات دو نوع ماده شیمیایی به نام‌های DEHP و polychlorinated biphenyl 153 (بیفنیل پلی‌کلر شده) را مورد بررسی قرار دادند؛ ترکیب شیمیایی DEHP به طور گسترده در محیط خانه و در لوازمی مانند فرش، کف، لباس، سیم اسباب‌بازی و سایر اثاثیه استفاده می‌شود. 

ترکیب بیفنیل پلی‌کلر شده یا به اختصار PCB153 گرچه در سطح جهانی ممنوع است؛ ولی به راحتی در محیط زیست و انواع خوراکی دیده می‌شود.

محققان پس از آزمایش دریافتند این مواد شیمیایی در نمونه دریافت شده از ساکنین وجود دارد و همین میزان در سگ‌های نگهبان ساکن نیز قابل مشاهده است.

نتایج نشان می‌دهد این مواد شیمیایی با کاهش تحرک اسپرم و افزایش شکست پروتئین DNA بر کاهش باروری اثرگذار است و اگرچه تاثیر مواد شیمیایی بر باروری تایید شده، ولی نیازمند مطالعه و بررسی بیشتر است.

به گزارش ایرنا نتایج این مطالعه در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.