نشانه‌های آلزایمر فراتر از فراموشی‌های موقتی و ساده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکانو قانون، محمدعلی غفاری اظهار کرد: بیماری آلزایمر به مرور و با گذشت زمان شروع به تخریب حافظه و ادراک فرد می‌کند و حدود هفت درصد از افراد به صورت ارثی به آلزایمر دچار می‌شوند.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: برخی عوامل خطر احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند و در این بین سن و ژنتیک ۲ فاکتور خطر بسیار مهم در این اختلال هستند؛ اغلب افراد مبتلا به این بیماری بالای ۶۵ سال سن دارند، چاقی نیز یکی از عوامل خطر ابتلا به این بیماری است و احتمال ابتلا به آلزایمر در افراد چاق بیشتر خواهد بود.

وی افزود: در کنار موادر گفته شده‌،‌ پیری یکی از عوامل موثر در بروز زوال عقل است؛ با پیشرفت علم پزشکی و مراقبت‌های بهداشتی طول عمر انسان‌ها و امید به زندگی افزایش یافته و از آنجا که تعداد سالمندان رو به افزایش است، بیماری‌های شایع دوران سالمندی از جمله تعداد مبتلایان به آلزایمر رو به افزایش است، بدیهی است که این بیماری یکی از مشکلات اساسی سیستم‌های بهداشتی درمانی کشور‌ها محسوب شود.

غفاری ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر حمایت‌های اجتماعی و درمانی لازم برای کمک به افراد مبتلا به آلزایمر در کشور وجود ندارد، اغلب خانواده‌ها آلزایمر را فراموشی طبیعی و پیامد اجتناب ناپذیر افزایش سن تلقی می‌کنند و از آنجا که خود بیمار هم به وضعیت خود آگاهی لازم را ندارد در بیشتر موارد به بیماری او توجه نمی‌شود، حال آنکه با تشخیص زود هنگام می‌توان به میزان زیادی از سرعت پیشرفت آن کاست.

این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: با افزایش سن تغییراتی در حافظه ایجاد می‌شود که طبیعی است، اما نشانه‌های بیماری آلزایمر مواردی بیش از فراموشی‌های موقتی و ساده را شامل می‌شود؛ افرادی که به آلزایمر دچار می‌شوند، مشکلاتی را در برقراری ارتباط، وضعیت یادگیری و آموزش، تفکر و استدلال تجربه می‌کنند، این مشکلات به حدی شدید است که بر وضعیت شغلی، فعالیت‌های اجتماعی و زندگی خانوادگی فرد تأثیرات به سزایی خواهد گذاشت.

وی اضافه کرد: بین تغییرات معمول حافظه و علائم بیماری، خط مرز مشخص و واضحی وجود ندارد؛ اگر فردی دچار تغییراتی در عملکرد و حافظه خود شد بهتر است به پزشک مراجعه کند، بهتر است افراد مبتلا به دمانس یا فراموشی و خانواده هایشان هر چه سریعتر مورد حمایت و مراقبت قرار گیرند و در مورد بیماری اطلاعاتی کسب کنند.

گفتنی است در ادامه زهره قدمی متخصص مغز و اعصاب گفت: بیماری آلزایمر شایعترین علت زوال عقل در میان افراد مسن است؛ دمانس یا همان زوال عقل از دست دادن عملکرد شناختی و تفکر به حدی که در زندگی روزمره و فعالیت‌های فرد تداخل ایجاد می‌کند، است. آلزایمر علامت‌های هشداردهنده‌ای دارد که باید به آنها توجه کرد.

قدمی ادامه داد: فراموش کردن مطالب و وقایعی که به تازگی به حافظه سپرده شده‌اند (حافظه کوتاه مدت) از اولین علایم معمول زوال عقل است، شخص اکثر اوقات دچار فراموشی می‌شود و قادر به یادآوری اطلاعاتی که جدیداً کسب کرده نیست، در حالت طبیعی فرد ممکن است گاه و بی گاه اسامی یا قرار‌های ملاقات‌ها را فراموش کند.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: افرادی که دچار فراموشی شده‌اند برنامه ریزی و انجام امور روزانه برایشان دشوار است؛ اینگونه اشخاص ممکن است مراحل مربوط به تهیه غذا، تماس تلفنی یا روش‌های انجام یک بازی را فراموش کنند که در حالت طبیعی فرد گاهگاهی فراموش می‌کند که چرا وارد یک اتاق شده است و یا مطلبی را که قصد داشته بیان کند،  به خاطر نیاورد.

وی افزود: افرادی که دچار آلزایمر می‌شوند لغات ساده را فراموش کرده و یا کلماتی غیر معمول می‌گویند،  به طوری که صحبت‌ها و نوشته‌های آنان قابل درک نیست، به عنوان مثال اگر نتوانند مسواک خود را بیابند به جای آنکه در خواست مسواک کنند می‌گویند: آن چیزی که برای دهانم است در حالت طبیعی فرد در یافتن لغت مناسب به صورت گاه و بی گاه  مشکل دارد.

قدمی تصریح کرد: افرادی که به بیماری آلزایمر دچار هستند در محل خود گم می‌شوند، فراموش می‌کنند کجا هستند و چگونه به آنجا رسیده اند و نمی‌دانند چگونه به منزل برگردند در حالت طبیعی ممکن است روز هفته و یا مکانی که می‌رود را فراموش کند.

وی اضافه کرد: افرادی که مبتلا به آلزایمر هستند ممکن است نتوانند لباس مناسب فصل را تشخیص دهند و بپوشند، به این شکل که در یک روز گرم چندین لباس یا در یک روز سرد لباس کمی می‌پوشند، آنها همچنین ممکن است دچار ضعف در استدلال و قضاوت شوند به‌طوری که مقدار زیادی پول را بدون دلیل به کسی ببخشند.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: افرادی که دچار آلزایمر هستند ممکن است در انجام امور ذهنی پیچیده دچار مشکلات غیر طبیعی شوند؛ به‌طور مثال اعداد و موارد استفاده آنها را فراموش کنند اما در حالت طبیعی ممکن است فرد به دشواری بتواند محاسبه دسته چک یا دفترچه بانکی را انجام دهد.
این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: افرادی که دچار آلزایمر هستند ممکن است اشیاء را در جا‌های غیرمعمول قرار دهند، مثلاً اطو را در فریزر و یا ساعت مچی را در قندان قرار دهند اما در حالت طبیعی ممکن است فرد کلید‌ها یا کیف پول را در جای غیرمعمول به طور موقت قرار دهد.

وی اظهار کرد: افراد مبتلا به آلزایمر دچار نوسانات سریع خلقی می‌شوند مثلاً زمانی آرام هستند، اما بدون هیچ دلیل مشخصی اشک ریخته یا خشمگین می‌شوند که در حالت طبیعی ممکن است فرد به طور گاه و بی گاه غمگین یا بداخلاق  باشد.

قدمی افزود: افرادی که مبتلا به فراموشی هستند ممکن است به طور سریع و ناراحت کننده دچار تغییرات شخصیتی شوند؛ آنها ممکن است به شدت گیج و سر درگم، بدبین، نگران و محتاط یا وابسته به فردی در خانواده شوند که در حالت طبیعی شخصیت افراد در اثر تغییرات سنی به نحوی تغییر می‌کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان این متخصص مغز و اعصاب در پایان یادآوری کرد: افراد مبتلا به آلزایمر ممکن است بسیار غیر فعال شوند، مثلاً ساعت‌ها جلوی تلویزیون بنشینند، بیشتر از حد معمول بخوابند یا از انجام امور معمول خودداری کنند که در حالت طبیعی ممکن است فرد احساس خستگی موقت از کار یا وظایف اجتماعی داشته باشد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.