تمام استان‌ها به جز گیلان و آذربایجان غربی دارای بالگرد اورژانس هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، محمد سرور با اشاره به انجام بیش از ۳ میلیون ماموریت سالانه کل اورژانس در ۲۸۰۰ پایگاه زمینی، هوایی و دریایی توسط ۱۴ هزار نیرو در سراسر کشور گفت: از سال ۷۹ تا پایان سال گذشته ۱۳ هزار و ۳۶۵ مأموریت در حوزه اورژانس هوایی به ثبت رسیده است.

سرور ادامه داد: در مناطق کوهستانی،صعب العبور و مسیرهایی که از نظر بعد مسافت به مرکز درمانی فاصله چشمگیر باشد یا به هر طریقی که بیمار به خدمات درمانی از طریق زمین دسترسی نداشته باشد، ضرورت اورژانس هوایی احساس می‌شود.

رئیس اورژانس هوایی کشور گفت: سال ۷۹ نخستین بالگرد هوایی اورژانس در تهران راه‌اندازی شد و با آغاز اجرای طرح تحول نظام سلامت، خدمات اورژانس هوایی به عنوان بسته این طرح در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت.

وی افزود: آمبولانس هوایی یکی از عوامل اصلی برای کاهش سه تا چهار برابری مدت زمان رساندن بیمار به مراکز درمانی شناخته شده است، امروزه با کاهش ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصدی زمان رساندن بیمار به مراکز درمانی توسط اورژانس هوایی مواجه هستیم.

سرور اضافه کرد: با بیان اینکه در حال حاضر ۴۱ فروند بالگرد در ۴۱ پایگاه کشور فعال است، تقریبا تمام استان‌ها به جزء دو استان گیلان و آذربایجان غربی دارای بالگرد هستند.

رئیس اورژانس هوایی کشور یادآور شد: از ابتدای فروردین ماه الی آخر بهمن ماه سال ۹۷، ۲۹۲۱ ماموریت توسط اورژانس هوایی انجام شده که طی آن ۳۸۱۰ بیمار به مراکز درمانی انتقال یافتند.

وی تصریح کرد: استان تهران با انجام ۲۶۶ سورت پرواز  و انتقال ۳۲۸ بیمار به مراکز درمانی بیشترین ماموریت اورژانس هوایی را در این تاریخ (ابتدای فروردین ماه الی آخر بهمن ماه سال ۹۷) به خود اختصاص داده است.

سرور تاکید کرد: نیاز به پدهایی در مناطق مختلف برای فرود بالگردها وجود دارد، همچنین نیاز به همکاری شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و … در ارائه خدمات است.

رئیس اورژانس هوایی کشور با تسلیت به خانواده ۲ تن از شهدای اورژانس هوایی شهرکرد که روز گذشته (دوشنبه) حین ماموریت جان باخنند گفت: از زمان تاسیس اورژانس هوایی تا این لحظه یک تکنسین در مشهد، یک تکنسین در آمل ، ۲ تکنسین در شیراز و روز گذشته ۲ نفر از تکنسن های اورژانس هوایی در شهرکرد حین خدمت به هموطنان شهید شدند.

وی با اشاره به اینکه همکارانی که قصد خدمت در اورژانس هوایی را دارند باید چه شرایط داشته باشند، گفت: ترجیحا رابطه استخدامی رسمی یا پیمانی با سازمان اورژانس داشته باشند، طی کردن دوره آموزشی چهار روزه ویژه اورژانس هوایی، تسلط به ترس از نظر ارتفاع و هیجانات ناشی از صدای بالگرد، داشتن روحیه ایثارگری و فداکاری و از شرایط فنوتیپی مناسبی برخوردار باشند.

به گزارش فارس سرور در پایان اضافه کرد: به‌زودی استان‌های گیلان و آذربایجان غربی زیر پوشش خدمات اورژانس هوایی قرار خواهند گرفت و هیچ استانی نخواهد بود که از این خدمت برخوردار نباشد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.