نوشیدنی‌های شیرین فاقد ارزش غذایی هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، محمدرضا شفایی افزود: نوشیدنی هایی مانند نوشابه حاوی مقادیر زیادی شکر یا شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند و موجب تغییر متابولیسم، افزایش چربی بدن و افزایش اشتها می شوند.

شفایی ادامه داد: سایر مواد موجود در نوشابه ها، طعم دهنده های مصنوعی و طبیعی هستند و اضافه کردن اسیدها مانند اسید سیتریک و اسید فسفریک به نوشابه ها طعم تندی می دهند و به عنوان نگهدارنده عمل می کنند.

وی افزود: بسیاری از این نوشابه ها حاوی کافئین هستند. کافئین لزوما زیان آور نیست ولی ماده ای محرک است که می تواند بر هوشیاری و الگوی خواب کودکان تاثیر بگذارد.

این متخصص تغذیه گفت: کافئین می تواند سبب هیجان زدگی، عصبانیت یا گیجی به ویژه در کودکان شده، این ماده موجب سردرد نیز شود، متاسفانه در برچسب های غذایی، مقدار کافئین موجود در نوشابه ذکر نمی شود.

شفایی تصریح کرد: نوشیدنی های شیرین شده با مقادیر کم، متوسط و بالای شربت فروکتوز باعث افزایش عوامل خطر بروز بیماری قلب و عروق می شود، حتی اگر فقط به مدت دو هفته مصرف شود، گزارشهای موجود نشان می دهد خطر مرگ ناشی از بیماری های قلب و عروق که اولین علت مرگ و میر در دنیاست با افزایش میزان مصرف قندهای افزودنی افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: اسید فسفریک موجود در نوشابه‌های گازدار باعث برداشتن یون کلسیم از استخوان‌ها شده و پوکی استخوان را سبب می‌شود، مصرف زیاد نوشابه و دیگر نوشیدنی‌های شیرین گازدار در دوران کودکی، خطر ابتلا به چاقی را نیز افزایش می‌دهد.

این متخصص تغذیه تاکید کرد: افرادی که بیش از حد از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌کنند، علاوه بر اضافه وزن در معرض افزایش فشارخون، دیر‌تر هضم شدن غذا، پوسیدگی دندان و پوکی استخوان می‌شوند، نوشابه به دلیل وجود رنگ، اسانس و قند مضرات زیادی برای مصرف کنندگان دارد.

به گزارش ایرنا شفایی در پایان گفت: به جای مصرف نوشیدنی های شیرین صنعتی از آب یا دوغ های کم نمک در وعده های غذایی مصرف شود و باید مصرف این نوشیدنی ها به یک لیوان در روز یا کمتر از آن برسد، به جای مصرف نوشابه های معمولی از نوشابه های رژیمی استفاده شود، زیرا حاوی شکر افزوده نیستند و آب ساده بهترین گزینه برای رفع تشنگی است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.