آماده انتقال دانش فنی در زمینه ساخت دارو به کشور عراق هستیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، سعید نمکی در مراسم دیدار با وزیر تجارت عراق که امروز  در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: روابط ۲ کشور دوست و برادر نقشی استراتژیک در منطقه دارد و همراهی ما می‌تواند به نوعی قدرتی مهم در منطقه در راستای استمرارمان در عرصه بین‌المللی باشد.

نمکی تاکید کرد: هم کشور ما و هم کشور عراق از حضور تروریست و قدرت‌های زور‌گو در منطقه آسیب دیده‌ و دوستی و صمیمیت ما می‌تواند زخم‌های کهنه و عمیق را مرمت کند.

وی تصریح کرد:‌ همینطور که ایران در زمان سخت اشغال تروریست به وسیله دشمن مشترک در کنار ملت عراق بوده است، انتظار داریم کشور عراق در زمان تحریم در کنار ما باشد، ایران تجارت ارزنده‌ای در عرصه‌های سلامت دارد و ما از بین ۲۳ کشور شرق مدیترانه رتبه اول را در زمینه کاهش مرگ و میر گروه‌های هدف داشته‌ایم و در زمینه صنعت داروسازی یکی از قوی‌ترین کشور‌های منطقه در راستای تولید دارو‌های اساسی هستیم.

وزیر بهداشت گفت: در زمینه ساخت دارو‌های بیولوژیک یکی از کشور‌های مهم در منطقه خواهیم بود، همچنین در راستای ساخت تجهیزات پزشکی مورد نیاز داخل تقریبا به مرز خودکفایی رسیده‌ایم.

نمکی ادامه داد: در زمینه ساخت و راه اندازی بیمارستان با کیفیت بالا تیم‌هایی قوی داریم و در حوزه آموزش پزشکی دانشگاه‌های علوم پزشکی با کیفیت بالا آمادگی کامل در راستای تربیت دانشجو در تمام مقاطع تحصیلی را دارند.

وی افزود: در حال حاضر تعدادی قابل توجه از دانشجویان عراقی در کشور تحصیل می‌کنند و ما تمام امکانات کشور را در راستای کمک به عزیزان عراقی مهیا می‌کنیم و امیدواریم پیش از سفر رئیس جمهور و هیئت همراه به کشور دوست عراق بتوانیم راه‌های همکاری بین ۲ کشور را هموار‌تر کنیم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: عراق باید به ما کمک کند تا دارو و تجهیزات پزشکی ساخت ایران به ثبت برسد، ما یکی از دوستان همراه شما در ایام سخت در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی بودیم و ایران شما را هیچ‌وقت تنها نمی‌گذارد و ما انتظار داریم که واردات تجهیزات پزشکی ایران به وسیله دوستان عراقی تسهیل پیدا کند.

نمکی گفت: ما آماده انتقال دانش فنی در زمینه ساخت دارو به کشور عراق هستیم تا خودشان تولید مستمر داشته باشند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۹۷ درصد از دارو‌های مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، ما به کارخانه‌های داخلی دستور دادیم تا دارو‌های هایتک را در داخل کشور تولید کنیم و ما تولید و دانش فنی را به عنوان پشتوانه مهم صنعت داروسازی کشورمان در اختیار کشور دوست عراق می‌گذاریم.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ایران همه امکانات خود را در زمینه ساخت تجهیز و راه اندازی بیمارستان در کشور عراق بسیج می‌کند و آنچه که ما در زمینه بهداشت به دست آورده در اختیار کشور دوست و همسایه مان می‌گذاریم.

نمکی اظهار کرد: ایران تجربه‌ای خوب در زمینه کاهش بیماری‌های واگیر و غیر و واگیر دارد و این تجربه ارزنده را در خدمت عراق می‌گذاریم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان با بیان اینکه ۲ کشور عراق و بیمار بیماری‌های مشترکی دارند که تاثیر زیادی بر هر دو می‌گذارند، افزود: سیل زیادی از مردم ایران در اربعین به عتبات عراق سفر می‌کنند و به همین دلیل نیازمند یک برنامه مشترک بین وزارت بهداشت دو کشور هستیم و امیدوارم همکاری‌های کما بیش از گذشته شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.