افزایش تورم، استفاده مردم از خدمات سلامت را کاهش می‌دهد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، ایرج حریرچی در مراسم هفتمین جشنواره آئین اعطای جایزه شهید رهنمون که صبح امروز در مسجد بقیه‌الله برگزار شد گفت: در سال‌های گذشته خدمت در مناطق محروم و کمک به قشر ضعیف جامعه افتخار محسوب می‌شد و بسیاری از پزشکان به دنبال کمک به افرادی که در این مناطق زندگی می‌کنند بودند. شاید مشکلی که در حال حاضر با آن رو به رو شده‌ایم، دوری از همین فرهنگ ایثارگری است و قطعا رزمندگان، جانبازان و خانواده‌های آن‌ها می‌توانند بهترین الگو‌ها برای آموزش فرهنگ ایثارگری باشند.

وی افزود: شهدا مایه عزت و هستی بخش جمهوری اسلامی ایران هستند و در سال‌های اخیر شاهد بودیم که هرچه از شهدا و یاد آن‌ها فاصله گرفتیم، مشکلات بیشتر شد و از فرهنگ ایثار فاصله گرفتیم.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: تجربه‌های جهانی نشان داده است که وقتی در کشوری تورم وجود داشته باشد یا رشد اقتصادی منفی شود، قدرت خرید مردم کاهش پیدا می‌کند پس به ناچار مجبورند هزینه‌هایشان را به موارد ضروری‌تر مثل خوراک و پوشاک صرف کند.

حریرچی گفت: با کاهش توانایی خرید مردم، هزینه برای آموزش و پرورش، فرهنگ و بهداشت و درمان کاهش پیدا می‌کند و تجارت جهانی نشان داده است که دریافت خدمات سلامت را به تأخیر می‌اندازد و یا در حد امکان آن را کاهش می‌دهد.

وی تصریح کرد: متأسفانه در مدت اخیر شاهد بودیم که ۳۵ درصد از مراجعات به داروخانه‌ها بدون مراجعه به پزشک بود که نشانه خطرناکی برای ما محسوب می‌شود. از ابتدای انقلاب تا به امروز هر سال چیزی حدود ۳ تا ۷ درصد استفاده از خدمات پزشکی افزایش پیدا می‌کرد، اما در سال ۹۱ که تورم بیشتر شد و رشد اقتصادی در کشور ما به منفی ۶.۵ رسید، شاهد کاهش دریافت خدمات سلامت مردم بودیم و در حال حاضر هم نگران این نقطه هستیم و باید به مردم کمک کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: اولویت اصلی برای کمک به مردم، محرومین هستند و نیازی نیست برای کمک به محرومین به شهرستان‌های مرزی سفر کنیم، در حاشیه تهران مناطقی وجود دارند که به هر نوع کمکی نیازمند هستند و ما دست همه خیرین را خواهیم بوسید، اما چه بهتر که خیرین از افراد انقلابی باشند.

گفتنی است علیرضا جلالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله نیز در این نشست اظهار کرد: امسال هفتمین سالی است که یادبود شهدای پزشکی دوران دفاع مقدس را از این دانشگاه برگزار می‌کنیم؛ بنا داشتیم این مراسم در بیمارستان‌های صحرایی دوران دفاع مقدس برگزار کنیم، اما نشد.

وی افزود: این مراسم معمولا در ۲ روز برگزار می‌شود، روز اول به مباحث پزشکی می‌پردازیم و مخاطب ما دانشجویان جوان هستند تا علاوه بر آشنا شدن با علوم روز و بهبود اطلاعات از آموخته‌ها و دستاورد‌های دفاع مقدس هم بهره‌مند شوند و یاد خاطره شهدای دوران دفاع مقدس را گرامی بداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله گفت: این مراسم به نام شهید رهنمون که از پزشکان بیمارستان خاتم‌الانبیاء دوران دفاع مقدس بود، برگزار می‌شود که سال‌ها در جبهه‌های حق علیه باطل به ارائه خدمت به رزمندگان اسلام پرداخت.

جلالی ادامه داد: هر سامانه و سخت افزاری نیاز به یک سیستم عامل دارد تا بتواند عملکردی نسبتا مناسب ارائه دهد و در سیستم جمهوری اسلامی ایران، اسلام واقعی است که به عنوان سیستم عامل عمل می‌کند و همان موضوعی است که رهبری همواره بر آن تأکید دارد و نظام سلطه در دنیا به دنبال ایجاد آسیب در این اعتقادات است.

وی تاکید کرد: باید به دنبال استفاده از دستاورد‌های هشت سال دفاع مقدس باشیم، اگر یاد و خاطره شهدا را زنده بگذاریم و آن‌ها را حفظ کنیم، می‌تواند ما را از مشکلات دور کند و در نهایت زمینه ساز ظهور شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله خاطرنشان کرد: باید یاد شهدا را نگه داریم و مسلک آن‌ها را الگو قرار دهیم، اگر شهدا نبودند جمهوری اسلامی ایران به ۴۰ سالگی نمی‌رسید و با یاد شهدا بود که در مقابل کشور‌های غربی ایستاده‌ایم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.