۶ درصد کودکان گرفتار وحشت شبانه خواب هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، مجاهده سلمانی در ارتباط با مشکلات و اختلالات شایع خواب اظهارداشت: پاراسومنیا، پدیده‌های حرکتی ،کلامی یا تجربی است که با خواب فرد در ارتباط است که حین شروع خواب، حین خواب یا بلافاصله بعد از بیداری به وقوع می‌پیونند و بسیاری از افراد حداقل یکی از اختلالات پاراسومنیا را در طی عمرشان تجربه کرده‌اند و یا در اطرافشان افرادی را می‌شناسند که از این اختلالات رنج می‌برند.

سلمانی ادامه داد: اگر فرد در حالی که خواب است از رختخواب بلند شده و راه برود دچار اختلال راه رفتن در خواب است که در اکثر مواقع فرد قبل از راه رفتن در بستر می‌نشیند و به اطراف نگاه می‌کند. در این حالت با اینکه چشمان فرد باز است، نسبت به اتفاقات اطرافش هوشیاری ندارد و بیدار کردن وی بسیار سخت است. اگر هم فرد بیدار شود خیلی گیج است و کارهایی که انجام داده است را به یاد نمی‌آورد.

وی افزود: ممکن است فرد راه رفتن ساده حین خواب داشته باشد و یا حتی بعضی از فعالیت‌های روزمره را انجام دهدکه پزشک می‌تواند اقدام موثر برای درمان این افراد را انجام دهد.

فلوشیپ طب خواب دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: یکی دیگر از مشکلات شایع حین خواب که خانواده را نگران می‌کند وحشت شبانه است. در این حالت فرد روی رختخواب می‌نشیند و با جیغ و فریاد باعث بیدار شدن دیگران می‌شود. چشمان فرد باز است ولی هوشیار نیست. بسیار ترسیده است و تعریق و تنفس تند دارد.

سلمانی اضافه کرد: در این حالت فرد از رختخواب بیرون می‌پرد و ممکن است اشیاء را پرتاب کند و به خود با دیگران آسیب برساند در این حالت فرد به سختی از خواب بیدار می شود و اگر بیدار شود گیج است. در اکثر اوقات بعد از بیدار شدن فرد چیزی را به یاد نمی‌آورد و یا ممکن است قسمت‌های کمی از یک رویا را بازگو کند.

وی تصریح کرد: وحشت شبانه بیشتر در 1.3 ابتدای شب رخ می‌دهد. این عارضه در بچه‌ها شایع است و حدود 6.5 درصد کودکان به آن مبتلا هستند. همچنین دختران و پسران به یک نسبت درگیر این بیماری می‌شوند و شروع آن بین سن 12-4 سالگی است.

فلوشیپ طب خواب دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: اغلب کودکانی که وحشت شبانه دارند سابقه صحبت کردن در خواب و راه رفتن در خواب را نیز دارند. در بالغین شیوع وحشت شبانه خیلی کمتر و حدود 2.2 درصد است و این بیماری نیز جزء ژنتیکی و فامیلی قوی دارد.

سلمانی گفت: در بالغین اگر سابقه اختلال دو قطبی، اختلالات افسردگی و یا اختلالات اضطرابی وجود داشته باشد وحشت شبانه در آنها شایع‌تر است ولی در بچه‌ها کمتر با اختلالات روحی روانی ارتباط دارد.

به گزارش فارس وی در پایان اضافه کرد: این مشکل در کودکان اغلب بعد از 10 سالگی برطرف می‌شود ولی بالغین نیاز به بررسی توسط متخصص خواب دارند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.