مردم سلامت خود را با غذای ناسالم به خطر نیندازند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، زهرا عبداللهی گفت: اضافه وزن ناشی از مصرف زیاد شیرینی، شکلات، آجیل و غیره زمینه ساز دیابت نوع 2، پرفشاری خون، چربی خون بالا و بیماری های قلبی-عروقی است که باید همه گروههای سنی به برنامه غذایی سالم در ایام نوروز توجه اساسی داشته باشند.

عبداللهی ادامه داد: بهتر است هموطنان در ایام نوروز از انواع شیرینی های ساده و در اندازه کوچک برای پذیرایی میهمانان خود تهیه کنند تا آنها با افزایش دریافت قند و چربی اضافی مواجه نشوند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: شیرینی های تازه که با مقادیر زیاد شکلات، خامه و یا ژله تهیه می شوند، میزان کالری بالایی دارند و مقادیر زیادی قند و چربی وارد بدن می کنند که علاوه بر اضافه وزن، بالارفتن میزان چربی های خون را نیز به دنبال خواهند داشت. 

وی افزود: در طول روز اگر به میهمانی های متعددی می روید حساب تعداد شیرینی هایی را که می خورید داشته باشید، اگر در یک دید و بازدید شیرینی میل کردید، در دید و بازدید بعدی بجای شیرینی یک عدد میوه مصرف شود.

عبداللهی اضافه کرد: میوه ها علاوه بر ویتامین ها و املاح معدنی که برای حفظ سلامت بدن لازم هستند، حاوی ترکیباتی بنام آنتی اکسیدان بوده که نقش آنها در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر ازجمله دیابت، بیماری های قلبی عروقی و سرطان ها شناخته شده است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: آنتی اکسیدان ها از طریق ترکیب شدن با رادیکال های آزاد که بدنبال واکنش های اکسیداسیونی در بدن تولید می شوند، از آسیب و تخریب سلول های بدن جلوگیری می کنند.

وی تاکید کرد: در میان میوه ها، مرکبات و سیب از پرخاصیت ترین ها هستند، مصرف موز بدلیل داشتن کالری زیاد باید محدود شود و خیار نیز چون کالری بسیار کمی دارد و جای میوه را می گیرد، برای کسانی که اضافه وزن دارند یا مراقب قند خون خود هستند بسیار مناسب است.

عبداللهی گفت: برای صرف چای، بجای قند و شکلات، از کشمش، توت خشک و یا خرما در حد کم استفاده و اگر قهوه و نسکافه برای پذیرایی سرو می شود از نوع بدون قند آن استفاده شود، در مصرف آجیل زیاده روی نشود، انواع مغزها و تخمه ها حاوی مقادیر زیادی چربی هستند، بطوری که هر 100 گرم آنها حاوی 500 تا 600 کالری است.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اضافه کرد: از انواع آجیل های بدون نمک و یا کم نمک استفاده شود، آجیل های شور با داشتن مقادیر زیاد نمک، زمینه را برای فشار خون بالا فراهم می کنند و افرادی که به فشار خون بالا دچار هستند و همچنین بیماران قلبی عروقی از مصرف آجیل های شور باید پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: در وعده ناهار و شام، اگر چندین نوع غذا سرو می شود، حتی الامکان به یک نوع غذا بسنده و برای جلوگیری از دریافت زیاد کالری که با مصرف غذاهای چرب و سرخ شده وارد بدن می شود، سعی کنید نیمی از بشقاب با سالاد و سبزی پر شود، با این کار میزان دریافت کالری حاصل از غذای مصرفی محدود می شود و سالاد و سبزی بدلیل داشتن فیبر، جذب چربی ها و مواد قندی را نیز کاهش داده و از اضافه وزن جلوگیری می کند.

عبداللهی تاکید کرد: به تغذیه سالمندان و کودکان توجه بیشتری باید کرد تا از پرخوری و یا بیش خواری آنها جلوگیری شود.

به گزارش ایرنا مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پایان افزود: در صورت نبود زمان کافی برای پخت و پز، غذا در ایام عید به جهت دید و بازدیدهای زیاد و مصرف آجیل، شیرینی و میوه در طی روز سعی شود، وعده ناهار و شام بسیار سبک مانند استفاده از نان، پنیر و سبزی، نان، پنیر و خیار و گوجه فرنگی، فرنی، سوپ های ساده و غیره استفاده و از مصرف غذاهای آماده، پرچرب و فست فودها خودداری شود.بلافاصله پس از صرف شام نخوابید و یا قبل از خواب آجیل زیاد مصرف نکنید.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.