طب اسلامی وجود خارجی ندارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، طاهره چنگیز با بیان اینکه چیزی به نام طب اسلامی وجود ندارد، اظهار کرد: هر کدام از افراد و مراکزی که با عنوان طب اسلامی در حال فعالیت هستند و آن‌ها را شناسایی کنیم، از ادامه فعالیتشان جلوگیری خواهیم کرد، چون بهداشت و تولیت سلامت قانون دارد و ما تابع قانون و مقررات هستیم.

وی افزود: بر اساس قانون، کسانی که صلاحیت ورود به حوزه تشخیص و درمان بیماری‌ها را ندارند، نباید دست به این کار بزنند و مرجع تشخیص این صلاحیت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است؛ کما اینکه مرجع تشخیص صلاحیت مهندسان، سازمان نظام مهندسی محسوب می‌شود و هر چیزی حساب و کتاب خودش را دارد. وقتی چیزی استاندارد نشود و حساب و کتاب نداشته باشد، نوع تقلبی آن بسیار زیاد می‌شود؛ مثلاً همین شیر پاستوریزه‌ای که استفاده می‌کنیم، نشان استاندارد دارد، یعنی مسیر تولید آن مشخص است و حداقل‌هایی را دارد که نشان استاندارد روی آن درج می‌شود؛ ولی می‌خواهم بدانم کسانی که با عنوان طب اسلامی مشغول فعالیت هستند، چه حداقل‌هایی را طی کرده‌اند؟

 جریان مدعی طب اسلامی مورد قبول وزارت بهداشت نیست

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: این افراد و مراکز مطلقاً مورد قبول وزارت بهداشت نیستند، کما اینکه شاهدی دال بر صحت و آزمایش گفته‌ها و توصیه‌های خود درمحیط واقعی ندارند، مثلاً یکی از آموزه‌های آن‌ها این است که واکسیناسیون، پروژه‌ای صهیونیستی و برای محدود ساختن نسل مسلمانان به‌شمار می‌رود و تعدادی از خانواده‌ها را تحریک کرده‌اند که مانع واکسیناسیون کودکانشان شده و در عوض به آن‌ها سیب بخورانند. این آموزه نه تنها سلامت کودکان را در معرض خطر قرار می‌دهد، بلکه سلامت جامعه را نیز به خطر می‌اندازد، چون ویروس فلج اطفال از طریق دستگاه گوارش منتقل می‌شود و اگر بچه‌ای از واکسن فلج اطفال استفاده نکند، نه تنها از ایمنی‌اش کاسته می‌شود، بلکه می‌تواند دفع ویروس کرده و دیگران را نیز آلوده سازد.

چنگیز ادامه داد: ما تقریباً فلج اطفال را در کشورمان ریشه‌کن کرده‌ایم و فقط در مرزهای شرقی و جنوب شرقی کشور مواردی به صورت پراکنده گزارش می‌شود، چون کشورهای همسایه ما این ریشه‌کنی را انجام نداده‌اند و مرزها، طولانی و تبادلات و رفت‌و‌آمدهای مرزی زیاد است، حتی دولت ایران با دولت‌های افغانستان و پاکستان مذاکره کرده تا با هزینه خود در شهرهای مرزی این کشورها واکسیناسیون فلج اطفال را انجام دهد و در تبادلات مرزی، از جان مردم ایران محافظت شود.

وی بیان کرد: در رابطه با بهداشت دهان و دندان، تأکید این جریان بر استفاده از چوب مسواک اراک بوده که نام درختی است و این درخت ماده مؤثره‌ای دارد به نام پرسیکا که برای محافظت از مینای دندان مفید است. اینها می‌گویند به جای استفاده از مسواک‌های معمولی و خمیردندان‌های صنعتی، از چوب مسواک اراک باید استفاده کرد که ممکن است شواهدی برای آن وجود داشته باشد و اشکالی ندارد، حتی قطره پرسیکا به‌عنوان دهان‌شویه تولید و استانداردسازی شده است.

 جریان مدعی طب اسلامی به آموزه‌های خود قداست می‌دهد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بیان کرد: این‌طور نیست که هر چه آنها می‌‌گویند باطل باشد، بلکه باید طیفی را قرار دهیم، کما اینکه همه آنچه طب نوین می‌گوید حجت نیست؛ منتها نکته‌ای که وجود دارد این است که جریان مدعی طب اسلامی به آموزه‌های خود قداست می‌دهد، ولی طب نوین برای آموزه‌های خود قداست قائل نیست و می‌گوید تا آنجا که شواهد نشان می‌دهد، مثلاً برای درمان دیابت باید از این دارو استفاده کرد و ممکن است چند سال بعد شواهدی به دست بیاید که اما و اگرهایی را در استفاده از این دارو مطرح کند، یعنی تابع شواهد و علم روز هستیم؛ در حالی که جریان مدعی طب اسلامی سرچشمه آموزه‌های خود را احادیث و روایات دانسته که ردخور ندارد، در واقع معتقدند این علم قدسی است، در نتیجه با بیماری‌های خطرناکی مواجه می‌شویم که زمان درمان در آن‌ها خیلی مهم است.

وی افزود: زنانی هستند که بیماری سرطان سینه آنها در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود و زمانی که با انجام عمل جراحی یا رادیوتراپی یا شیمی درمانی می‌توانند عمر طبیعی داشته باشند، به دلیل ترس از عمل جراحی به سراغ طب اسلامی می‌روند و آنها نیز مدعی‌اند که سرطان را معالجه قطعی می‌کنند، در نتیجه بیماران فرصت را از دست داده و به جایی نیز نمی‌رسند. یکی از جراحان زن اشک می‌ریخت و می‌گفت خانمی سی ساله که می‌توانست عمر طبیعی داشته باشد، با تشخیص زودرس سرطان سینه به او گفته‌ایم که باید این کارها را انجام دهد، ولی دیگر مراجعه نکرده و بعد از شش ماه که برگشته، سرطان به دیگر قسمت‌های بدنش سرایت کرده است و می‌پرسد چه کار کنم، به من گفتند اگر از نمک دریا استفاده کنی، خوب می‌شوی و فلان ضماد و دعا را به من داده‌اند و وقتی بیماری من پیشروی کرد و پرسیدم پس چرا خوب نشدم، می‌گویند ایمانت ضعیف بوده است.

 علوم تجربی، قدسی و ابطال‌ناپذیر نیست

چنگیز تصریح کرد: وقتی یک علم تجربی را قدسی جلوه داده و آن را ابطال‌ناپذیر کنیم و بعد هم که آن درمان مؤثر واقع نشد، اشکال را از بیمار بدانیم، نتیجه همین می‌شود. اگر از اصول این طب مورد ادعا بپرسید، جواب می‌شنوید که فقط کسانی که در محضر فلان شخص تحصیل کرده باشند، مجوز فعالیت در زمینه طب اسلامی را دارند، یعنی تمام علم، سیستم نظارتی، کنترل کیفیت و مراقبت را به یک شخص گره زده‌اند و معلوم است که او هم مسئولیت‌پذیر نیست و به بیماران می‌گوید ایمانتان ضعیف است.

وی با بیان اینکه ماجرای طب سنتی متفاوت است، گفت: در هر کشوری یک طب تاریخی وجود دارد که در واقع تجارب گذشتگان آن‌ها محسوب می‌شود. هر کشوری یک طب سنتی و تاریخی دارد، مثلاً به طب سنتی ایران، طب ایرانی می‌گویند. از طرف دیگر، طب مکمل یا جایگزین نیز وجود دارد، مثلاً طب چینی که طب سوزنی نیز جزئی از آن است، برای ما طب جایگزین تلقی می‌شود، نه طب سنتی، طب آیورودای هندی نیز برای ما طب مکمل و جایگزین به حساب می‌آید. طب سنتی ایرانی همان طب بوعلی سینا است که بخشی از آن در زمان خود وی نیز مورد آزمایش قرار می‌گرفته، چون ابوعلی سینا از جمله کسانی بود که به‌صورت عینی روی بعضی از جنبه‌ها کار می‌کرد و به تشریح می‌پرداخت، مثلاً نقل شده که برای تشخیص قند خون در ادرار، آن را در جایی می‌ریخته و از جمع شدن مگس‌ها اطراف آن و آزمایش رنگ و بوی ادرار پی می‌برد که شیرین است یا نه، یعنی ابوعلی سینا نیز از مشاهده‌گری منتها با ابزار آن زمان استفاده می‌کرده است؛ بنابراین در زمان حاضر که قدرت مشاهده و آنالیز بیشتر شده، می‌توان همان توصیه‌های بوعلی سینایی را با طب جدید مورد آزمایش قرار داد، کما اینکه بسیاری از این داروها و توصیه‌ها راستی‌آزمایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تأکید بر اینکه اساساً طب در زمره علوم تجربی به حساب می‌آید، اضافه کرد: علوم تجربی ابطال‌پذیر است، یعنی باید مورد بررسی و مشاهده قرار گیرد، نه اینکه آن را قدسی جلوه داد. مراجع و بزرگانی نظیر آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله مظاهری، آیت‌الله سبحانی و حجت‌الاسلام فاطمی‌نیا اعلام کرده‌اند که سندیت بسیاری از این احادیث اشکال دارد، ضمن اینکه بخشی از این احادیث مربوط به افراد خاصی بوده است، مثلاً فرض کنید دو نفر دچار سر درد باشند، داروی هرکدام از اینها با دیگری متفاوت است. بر فرض اینکه معصومین(ع) به شخصی توصیه کرده باشند که برای رفع سر درد از فلان دارو استفاده کند، فقط به همان شخص گفته‌اند، نه برای همگان. خود پیامبر نیز زمانی که بیمار می‌شدند، برایشان طبیب می‌آوردند که فردی یهودی بوده است. آیت‌الله تبریزیان خطاب به پزشکان می‌گوید پیغمبر شما هاریسون است و شما بی‌دین و کافرید.
وی اظهار کرد: وزارت بهداشت علیه این جریان موضع‌گیری دارد، ولی متأسفانه اینها پشت یکی دو نفر مخفی شده‌اند. ایکنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.