هیچ پدیده ناشی از کمبود خون در کشور نداریم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، علی‌اکبر پورفتح‌الله در ارتباط با سلامت خون، اظهار داشت: بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی سالانه 150 هزار مرگ مادر باردار به دلیل عدم دسترسی به خون و فرآورده‌های خونی در جهان داریم و این در حالی است که در کشور ما هیچ پدیده مرگ مادر و فرزند به دلیل کمبود خون وجود ندارد.

پورفتح اله ادامه داد: سلامت خون‌های تزریقی به دلیل اینکه یک فرآورده بیولوژیک پیچیده است بسیار حائز اهمیت به شمار می‌رود، ایران از لحاظ سلامت و کیفیت خون جایگاه بسیار خوبی در سازمان بهداشت جهانی برای منطقه امرو دارد.

وی افزود: اهدای خون در کشور ما داوطلبانه و بدون هیچ چشم‌داشتی صورت می‌گیرد، این مسأله باعث می‌شود تا افراد نسبت به سلامت خونشان احساس مسئولیت کنند و بیش از ده سال است که به شاخص صد درصدی اهدای خون داوطلبانه رسیده‌ایم.

مدیرعامل انتقال خون ایران گفت: میزان اهدای خون در کشور ما 27 واحد به ازای هر هزار نفر جمعیت است و این رقم در کشورهای پیشرفته و صنعتی 33 واحد و در کشورهای شاخص رشد متوسط 13 واحد به ازای هر هزار نفر جمعیت است. بنابراین ما دو برابر نرم کشورهای شاخص متوسط اهدای خون داریم.

پورفتح‌الله یادآور شد: از بدو تأسیس سازمان انتقال خون تا خرداد سال آینده آمار تجمیع اهدای خون در کشور به 50 میلیون واحد می‌رسد که این میزان اهدای خون‌های فرآوری شده و تبدیل آن به فرآورده‌های خونی است.

وی اضافه کرد: این مسأله در منطقه قابل مقایسه نیست و ما از طرف بهداشت جهانی ژنو مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی برای منطقه امرو در زمینه سلامت و کیفیت خون انتخاب شده‌ایم.

مدیرعامل انتقال خون تصریح کرد: برای کشورهای دیگر اهدای خون نداریم چرا که حفظ زنجیره سرد مشکل است بنابراین جابه‌جایی صورت نمی‌گیرد از طرفی نیازی به خون‌های خارج از کشور نداریم و دو سوم از داروهای مشتق از پلاسما با پلاسمای ایرانی تهیه می‌شود.

وی در ادامه به کاهش مراجعه به پایگاه‌های اهدای خون در اسفند ماه اشاره کرد و گفت: متأسفانه علی‌رغم افزایش حجم جراحی‌ها در سه هفته اول اسفند میزان اهدا کاهش یافته که ضرورت دارد این مسأله مورد توجه مردم قرار گیرد. البته ما این موضوع را مدیریت کردیم ولی ایام نوروز نگرانی داریم چرا که در تعطیلات عید به دلیل افزایش سفر و حجم حوادث جاده‌ای نیاز به مصرف خون بیشتر می‌شود.

پورفتح اله به پویش چهارشنبه‌سوری با عنوان سرخی تو از من توسط اهداکنندگان خون اشاره کرد و گفت: مردم می‌توانند در این زمان جهت اهدای خون به پایگاه‌های اهدای خون مراجعه کرده و به این پویش بپیوندند.

به گزارش فارس مدیرعامل انتقال خون ایران در پایان گفت: حجم زیادی از اهداکنندگان خون در کشور را کسانی تشکیل می‌دهند که از زمان جنگ تحمیلی نسبت به این مسأله اقدام کرده و اکنون به دوران معافیت از اهدا به دلیل افزایش سن قرار گرفتند بنابراین ضرورت دارد جوانان بیشتری جهت اهدای خون مستمر اقدام کنند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.