استفاده از مواد محترقه در چهارشنبه سوری یک بحران سلامت عمومی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، سید فرزاد محمدی با بیان این مطلب افزود: این موضوع نیازمند نگاه پدیده شناسانه و جامعه شناسانه به موضوع چهارشنبه سوری و مداخلات نهادهای ذیربط می باشد. اگر بتوان توجه جامعه شناسان، متخصصان سلامت، پزشکان و سایر متخصصان مربوطه را به این پدیده مهم جلب کرد، می توان با برنامه ریزی هایی طی یک فرآیند حداکثر ده ساله این پدیده را از شکل نامطلوب امروزی اش به یک طرح مطلوب و پدیده بهنجار تبدیل کرد که طی آن مردم بتوانند شادی سالمی داشته باشند. 

محمدی ادامه داد: بدیهی است که بهره برداری از مطالعات انجام شده پیرامون این موضوع نیازمند همکاری همه جانبه و بین بخشی تمام ارگان ها برای کاهش مخاطرات چهارشنبه سوری است. زیرا وقایع مرتبط با چهارشنبه سوری در بین تمام بحران های تهدید کننده سلامت عمومی، بحرانی است که زمان آن قابل پیش بینی است. 

وی افزود: یک چهارم آسیب ها در حوادث مرتبط با چهارشنبه سوری مربوط به چشم است، بیشتر افراد آسیب دیده در بازه سنی 16 تا 20 ساله هستند که سال های باقی مانده عمرشان، تحت تاثیر منفی این حوادث قرار می گیرد و بعضا به دلیل تخلیه چشم تا پایان عمر دچار انگ اجتماعی می شوند که طبعا تبعات منفی آن بسیار آسیب رساننده تر از آسیب های جسمی است.

مدیر برنامه سلامت چشم و پیشگیری از نابینایی وزارت بهداشت استفاده از عینک های محافظ را توصیه کرد و افزود: توصیه می شود از عینک های محافظ به عنوان یک عامل بازدارنده از آسیب های چشمی استفاده شود و به همه افرادی که با چنین مواردی روبرو می شوند، توصیه می شود از این عینک ها که جنس آنها از پلی کربنات بوده و محافظ خوبی برای چشم ها می باشند، استفاد کنند. به ویژه ناظران و عابرانی که چندان نقشی در آتش افروزی ها ندارند لازم است این عینک ها را از داروخانه ها، عرضه کنندگان تجهیزات پزشکی و لوزام ورزشی فروشی ها تهیه و استفاده کنند.

محمدی گفت: نگهداری وسایل غیر انفجاری آتش ساز مانند وسایل آبشاری در منازل یعنی مواجهه با یک انفجار غیر قابل پیش بینی، زیرا زمان انفجار این مواد قابل پیش بینی نیست و این مواد بروز مخاطرات و آسیب های احتمالی را صد چندان می کند.

به گزارش وبدا وی در پایان به اشتغال متخصصان چشم و آماده باش مراکز چشم پزشکی در ایام نوروز نیز اشاره کرد و گفت: در ایام نوروز که مردم درگیر جشن سال جدید هستند، متخصصان چشم و همکاران آماده باش مراکز چشم پزشکی باید در هفته اول سال به اعمال مقدماتی جراحی چشم و هفته دوم به اعمال نهایی چشم آسیب دیدگان بپردازند و بعضا حتی در 6 ماه دوم سال درگیر اعمال جراحی ترمیمی و بازسازی چشم آسیب دیدگان باشند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.