۱۰ درصد کودکان ایرانی به بیش فعالی مبتلا هستند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، میثم نجف زاده گفت: مطالعات نشان داده است که احتمال ابتلا به بیش فعالی در پسران سه برابر بیشتر از دختران است.

نجف زاده ادامه داد: ژنتیک و سابقه اختلالات ذهنی، مواجهه با سموم محیطی مانند سرب، مواد سمی به خصوص در رنگ های نقاشی یا فلزات درون لوله کشی ها، مصرف الکل و دارو توسط مادر و نیز سیگار کشیدن مادر در بارداری، مواجهه مادر با سموم محیطی و تولد زودرس و کم وزنی نوزاد هنگام تولد از مواردی است که کودکان را مستعد ابتلا به بیش فعالی می کند.

وی افزود: عوامل تغذیه ای نقش بسیار مهمی در ابتلای کودکان به این اختلال شایع رفتاری دارد، مغز انسان حدود 6 درصد چربی دارد که اسیدهای چرب امگا 3 سهم بیشتری را به خود اختصاص داده و یکی از نقش های مهم اسیدهای چرب ضروری، برقراری ارتباط و انتقال بین سلول های مغز است. 

این متخصص مغز و اعصاب گفت: اسید چرب امگا 3 که برای رشد و عملکرد مغز ضروری بوده ممکن است رفتار، حافظه و کمبودهای رفتاری و شخصیتی را بهبود بخشد.

نجف زاده تصریح کرد: کودکان مبتلا به بیش فعالی دارای سطح پایین تری از اسیدهای چرب ضروری هستند که در نتیجه مشکلاتی در یادگیری، رفتار، خواب و عملکرد ایمنی آنان ایجاد می کند، بهترین منبع اسیدهای چرب امگا 3 در ماهی های آزاد مثل سالمون، ساردین و میگو است، و آجیل ها، لوبیای سویا، روغن بادام زمینی و روغن زیتون از دیگر منابع حاوی این منبع غذایی هستند.

وی اضافه کرد: کمبود «روی» نیز ارتباط مستقیمی در بروز بیش فعالی کودکان دارد، کمبود روی در کودکان مشکلاتی از قبیل خشونت، کج خلقی، گریه های زیاد، بیزاری و نفرت و ناتوانی در تمرکز را ایجاد می کند و با مصرف‌ شیر و محصولات لبنی، پنیر، غلات کامل، لوبیا های خشک، مغزها و محصولات سویا می توان این کمبود را برطرف کرد.

این پزشک متخصص به کمبود کلسیم اشاره کرد و افزود: این کمبود ممکن است بیش فعالی را به وجود آورد، با تنظیم یک برنامه غذایی مناسب حاوی کلسیم نظیر شیر، پنیر، نان، ماست، سبزیجات برگ سبز مانند کلم، برگ های سبز شلغم، یا مکمل های کلسیم، می توان این کمبود را برطرف کرد.

نجف زاده اظهار کرد: آلرژی های غذایی نیز مانند شکر، شکلات،‌ طعم دهنده ها و افزودنی ها نیز می توانند باعث بیش فعالی شوند و امروزه این مواد به راحتی در دسترس کودکان قرار می گیرد.

به گزارش ایرنا وی در پایان تاکید کرد: تشخیص زودهنگام می تواند درمان بیش فعالی را جلو بیندازد و بهتر است والدین، علائم و نشانه های بیش فعالی را بشناسند، هر کودکی که تحرک و جنب و جوش بالایی داشته باشد، یک کودک بیش فعال نیست و کودکان بیش فعال، قابلیت ها و استعدادهای قوی و قابل پرورشی دارند که با اهمیت دادن به آنها می توان آینده ای روشن را برای این کودکان ترسیم کرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.