عدم اطلاع بیماران از حقوقشان باعث اعتماد آنها به پرستارنماها شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، منوچهر جمالی سوسفی در واکنش به هشدار رئیس سازمان نظام پرستاری نسبت به فعالیت پرستارنماها که معتقد است نبود نظارت بر خدمات پرستاری زمینه را برای فعالیت آنها باز کرده است، گفت: آنچه مسلم است یک سری از نیازهای بیماران باید حتما در بیمارستان‌هاتامین شده و در این مراکز به آنها رسیدگی شود، چرا که در بیمارستان‌ها فرآیندهای مشخص و چارچوب قانونی برای ارائه خدمات به بیماران وجود دارد و بر اساس آن تعیین شده که  کدام افراد چه نوع خدماتی را به هر کدام از بیماران باید ارائه دهند.

وی افزود: البته بیمارانی هستند که بنا بر دلایلی نمی‌توانند در بیمارستان‌ بستری شوند و باید مرخص شوند و در منزل خدمات پرستاری دریافت کنند، بنابراین در این راستا می‌توانند هم از شرکت‌های خدماتی مشاوره پرستاری و هم شرکت‌هایی که برای ارائه خدمات بهداشت و درمان از مراجع ذیصلاح مجوز دریافت کرده‌اند، کمک بگیرند.

 جمالی سوسفی با اشاره به تبعات بکارگیری پرستارنماها در منزل، تصریح کرد: گاه این افراد به ارائه خدمات در منزل می پردازند که حتما نیاز است در بیمارستان‌ها صورت بگیرد و مجوز ارائه آن در منزل داده نشده است، بنابراین در این شرایط چنانچه مشکلی برای بیمار ایجاد شود فردی که در منزل به ارائه خدمات پرداخته است، مسئول بوده و باید پاسخگو باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد: بی‌تردید افرادی که تخصص و تحصیلات کافی برای ارائه خدمات پرستاری نداشته و مجوز قانونی برای این نوع فعالیت را ندارند نباید در منزل به ارائه خدمات پرستاری بپردازند، چرا که در قبال بروز هر نوع مشکل برای بیمار مسئول هستند.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون نیاز است که بیماران با حق و حقوقی که دارند، آشنا شوند و بدانند که به چه نحوی باید خدمات پرستاری را دریافت کنند و چه افرادی مجوز ارائه این نوع خدمات را در منزل دارند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت این نماینده مرد در مجلس دهم در پایان اضافه کرد: این موضوع تکلیف روشنی دارد و مادامی که مشکلی ایجاد نشده است و شکایتی صورت نگرفته، روند فعالیت این نوع افراد هم پیگیری نمی‌شود، ضمن اینکه نبود اطلاع‌رسانی در این حوزه باعث شده، افراد از قوانین موجود در این حوزه و حقوقی که برای دریافت‌کنندگان خدمات پرستاری تعیین شده، بی‌اطلاع باشند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.