تاثیر ساز و کار مالی اتحادیه اروپا بر حوزه سلامت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، سعید نمکی در ادامه نشست خبری خود در پاسخ به سوالی درباره تاثیر تصویب "FATF" و "اینستکس" در حوزه سلامت گفت: قطعا تاثیرگذار است و امیدواریم خردمندانه با این پدیده برخورد شود. باید بدانیم که اگر قفل‌های جدیدی بر روابط بین‌المللی ما زده شود، این قفل‌ها راحت‌گشا نیستند. اما ما هم در شرایط سخت نمی‌نشینیم تا نگاه کنیم. ما دوران سخت جنگ و تحریم را سپری کرده‌ایم و مسیرها و راهکارهای جدیدی را ایجاد می‌کنیم. البته امیدوارم به بن بست جدیدی نرسیم، اما باید تلاش کنیم که در راستای مصالح ملی گره های جدیدی را در حوزه بین‌المللی ایجاد نکنیم.

وزیر بهداشت درباره وضعیت معیشتی پزشکان طرحی و دستیاران گفت: ما به دنبال اصلاح معیشت همکاران‌مان چه طبیبان طرحی و چه دستیاران هستیم اما ابتدا باید تعهداتی را که داریم، به روز کنیم و سپس تعهد جدید ایجاد کنیم، البته وضعیت طبیبان طرحی بهتر از گذشته است؛ اگرچه اگر بتوانیم باز هم معیشت‌شان اصلاح می‌کنیم، اما دستیاران در شرایط سخت معیشتی هستند و امیدوارم در سال 98 بتوانیم معیشت‌شان را اصلاح کنیم.

وی درباره اختلاف نظرهایی که در دوره گذشته میان وزارت رفاه و وزارت بهداشت وجود داشت، گفت: در زمانی که بنده در سازمان برنامه و بودجه بودم، در دعوای میان دو وزیر در زمینه بیمه سلامت درگیر بودم. در این زمینه طبق آخرین مصوبه مجلس، انتقال شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت رای نیاورد، اما بیمه سلامت با رای مجلس به وزارت بهداشت منتقل شد. اما بعد از آن با توجه به برخی آیتم‌ها اعلام کردند که آش به جایش باید وزارت بهداشت برود. 

نمکی ادامه داد: این موضوع از بابتی مورد تایید بوده و از بابتی منجر به تسهیل امور می‌شد. به هر حال باید مردم را در نظر بگیریم و ببینیم با چه روشی می‌توان کار مردم را تسهیل کرد. در عین حال وجود دبیرخانه بیمه سلامت و شورای عالی بیمه در جایی که بیمه سلامت قرار دارد، منجر به وفاق بیشتر می‌شود.

وی افزود: بنده خیلی اهل کالبدشکافی گذشته نیستم. به هر حال اختلافاتی بین دو وزیر بهداشت و رفاه وجود داشت که قسمتی از این اختلاف به تفاوت دیدگاه و قسمتی هم به امواجی که در دو وزارتخانه شکل گرفته بود، بازمی‌گشت. من تلاشم این است که با اعضای کابینه با صلح و صمیمیت برخورد کرده و مسایل را حل کنم. هیچ تقابل و خصومتی را از طرف وزارت رفاه حس نمی‌کنم. بنده و وزیر رفاه هر دو وارث نوعی از رویکردها هستیم.

وزیر بهداشت گفت: بخشی از طلبی که وزارت بهداشت از بیمه تامین اجتماعی دارد، به هزینه‌های ما در طرح تحول سلامت بازمی‌گردد، رقم 9 – بیست و هفتم حق بیمه درمان تامین اجتماعی در سال 92، یکهزار و 700 میلیارد بود اما بعد از اجرای این طرح در سال 93 به 700 میلیارد رسید و امروز تامین اجتماعی باید برای جبران 9 – بیست و هفتم از جیب خودش هم چیزی بگذارد تا بتواند آن را تامین کند. بنابراین آنها هم تحت فشار قرار گرفته‌اند و باید این موضوع را درک کنیم. از طرفی دوستان تلاش می‌کنند که برای وصول مطالبات کمک کنند. من از هیچ طرفی تهدیدی حس نمی‌کنم و همراهی‌ها را صمیمانه می‌دانم.

نمکی تصریح کرد: در حال حاضر هیچ اختلافی میان بنده و آقای شریعتمداری – وزیر رفاه وجود ندارد، دبیرخانه بیمه سلامت را نیز با همدلی اداره می‌کنیم. امروز میان وزارت بهداشت و وزارت رفاه وفاقی در این زمینه وجود دارد و مدعی‌ای نداریم. در عین حال بنده در نظر دارم دبیر جدیدی را برای شورای عالی بیمه منصوب کنم تا هم مصالح نظام سلامت را در نظر بگیرد و هم مصالح بیمه‌ها را.

وی در خصوص صرفه‌جویی در هزینه‌های نظام سلامت گفت: در این دوره قسمتی از توجه ما به سمت کیفی کردن خدمات می‌رود که خود به خود نوعی صرفه‌جویی در هزینه‌های نظام سلامت محسوب می‌شود. در حوزه کمی هم با استقرار سطح‌بندی و فیلترهایی مانند پرونده الکترونیک سلامت و حذف دفترچه بیمه می‌توانیم در سال 98 بین 25 تا 30 درصد از هزینه‌های نظام سلامت بکاهیم.

وزیر بهداشت اضافه کرد: در عین حال در حوزه بیماری‌های غیرواگیر دو برنامه مهم داریم؛ باید توجه کرد که در حوزه بیماری‌های غیرواگیر آگاهی بخشی عمومی نقش مهمی ایفا می‌کند . بر همین اساس در بهار آینده در حوزه فشار خون، کمپینی را با مشارکت نظام پزشکی، انجمن‌های علمی، رسانه‌ها و ... ایجاد می‌کنیم. معتقدیم آموزش همگانی در این حوزه بسیار موثر است. در عین حال مشارکت بین بخشی نیز در حوزه پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر بسیار ضروری است و بدون مشارکت بین بخشی توفیقی در کاهش بیماری‌ها پیدا نمی‌کنیم. البته جامعه محور کردن فعالیت‌ها نیز در این حوزه اهمیت دارد.

نمکی تاکید کرد: در حوزه بهداشت روان نخستین کار این است که سیاست‌گذاران را قانع کنیم که روان مردم آشفته است و نباید فضای روانی جامعه را از آنچه که هست، تلخ‌تر کنیم. در این زمینه مطبوعات نقش موثری دارند. امروز روز ناامید کردن نیست، بلکه زمان امیدآفرینی است. اگر سال آینده را که سال نسبتا سختی از نظر اقتصادی است، با چاشنی یاس همراه کنیم، مردم را به سختی می‌اندازیم. رسانه باید به مردم امید و نشاط دهد . بنابراین خواهشم این است که ابتدا امید را در دل مردم قوی‌تر کرده و تخم ناامیدی نپاشیم و در تلطیف فضاها و روح‌نوازی رنگ‌ها نقش ایفا کنیم.

به گزارش ایسنا وی با بیان اینکه عمده‌ترین مشکل مردم در پریشان‌خاطری، اقتصاد نیست، افزود: در حال حاضر پولدارها هم پریشانند و این یکی از غصه‌های عمومی است که گریبان ما را گرفته است. باید همه کمک کنیم که جو روانی جامعه تلطیف شود و این کار یک مشارکت عظیم بین بخشی را می‌طلبد که ما برایش برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.