بخش حمایتی بیماران اوتیستیک برعهده سازمان بهزیستی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، همایون هاشمی با اشاره به انتقاد بهزیستی مبنی بر اینکه وزارت بهداشت در راه‌اندازی و نگهداری بیماران اوتیسمکم کاری کرده گفت: اوتیسم یک سندرم و مجموعه‌ای از نشانه‌ها است و مربوط به کشورهای پیشرفته و توسعه یافته است و در ایران نیز در چند سال اخیر تعداد بیماران شناسایی شده اوتیستیک، زیاد شده است. سازمان بهزیستی اقدامات خوبی انجام داده و چند NJO (سازمان مردم نهاد) برای حمایت از بیماران اوتیستیک و خانواده‌های آنها با کمک خود خانواده‌های دارای بیمار راه‌اندازی کرده است.بیشترین مداخله درمانی بیماران اوتیسم روانشناسی و کاردرمانی است تا بتوانند وارد جامعه شوند.

وی افزود: در مجموع بیماری اوتیسم بیماری مزمنی است و باید نهادهای حمایتی مثل بهزیستی و وزارت بهداشت به این قضیه ورود کنند و مراکز مورد نیاز را راه‌اندازی کنند. برابر مستنداتی که در کتاب ترجمه شده توسط همکاران و اینجانب چاپ شده، در کشورهای پیشرفته نشان دادند که بیماران اوتیستیک مانند بیماران سندرم داون بعد از یک مرحله درمان با پایه روانشناسی و کاردرمانی می‌توانند وارد جامعه شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: وزارت بهداشت نیز باید در این حوزه ورود دقیق و جدی داشته باشد، تصریح کرد: با توجه به روند شناسایی بیماران اوتیستیک و خانواده‌های آنها که معمولا دچار مشکل می‌شوند و حمایت‌های روانی، اجتماعی، مالی و معنوی نیاز دارند، بهتر است وزارت بهداشت به این موضوع ورود جدی کند. البته کم کاری در این زمینه از سوی وزارتخانه صورت نگرفته است.

هاشمی گفت: وزارت بهداشت یک وزارتخانه با ماموریت‌های سنگین است و باید شرایطشان را درک کرد و در حال انجام طرح تحول هستند و در بحث بهداشت و درمان ورود خوبی داشتند اما از آنها درخواست داریم تا به قضیه بیماران اوتیسم به عنوان متولی بهداشت و درمان ورود جدی‌تری داشته باشند تا پاسخگوی بیماران اوتیستیک و خانواده‌های آنها باشند اما کم کاری نکردند.

وی در خصوص اینکه بیماری اوتیسم در طرح تحول سلامت چه جایگاهی دارد گفت: طرح تحول سلامت یک طرح فراگیر مداخله‌ای در حوزه درمان است و در حوزه پیشگیری نیست اما در بحث مداخله باید گفت که بیماران اوتیستیک بیشترین مداخله‌شان روانی اجتماعی است و باید بیشتر مراکز حمایتی و روانشناسی تخصصی مبتنی بر اجتماع برای این بیماران راه‌اندازی کنیم و در مراکز روانپزشکی، آموزش‌های لازم برای پذیرش این بیماران به پرسنل داده شود و درمانشان بیشتر بر پایه مشاوره و مداخلات روانپزشکی است.

رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس اضافه کرد: در بهزیستی نیز مراکز روانشناسی راه افتاده و وزارت بهداشت نیز باید مداخله جدی‌تری داشته باشد. این بخش حمایتی عمدتا مربوط به سازمان بهزیستی است و اگر بیماران اوتیستیک را در طبقه‌بندی در معلولیت‌ها قرار دهیم می‌بینیم که سازمان بهزیستی مکلف است تا از اینها حمایت کند اما در بحث‌های درمانی به دلیل اینکه متولی اصلی بخش درمان و بهداشت به طور فراگیر وزارت بهداشت است، به همین دلیل انتظار داریم تا آنها نیز در این قضیه ورود کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت هاشمی در پایان گفت: درحال‌حاضر شرایط بد نیست. بیماران اوتیسم در جامعه، محصول توسعه است یعنی بیشتر در کشورهای توسعه یافته دیده می‌شود و ایران نیز به سمت صنعتی شدن و توسعه پیش می‌رود و قائدتا تعداد این بیماران بیشتر و شناسایی می‌شود اما با رویکرد مبتنی بر خانواده و اجتماع محور و توسعه سازمان‌های مردم نهاد تخصصی و NJOها می‌توانیم بر این مشکل نیز غلبه کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.