ترویج و ساده‌سازی علم اولین هدف ایجاد انجمن‌های علمی دانشجویی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون، مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت در نشست پرسش و پاسخ با اعضای شورای مرکزی انجمن‌های علمی دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی بر وجود یک خط مشترک میان تمامی انجمن‌ها تاکید کرد و گفت: این خط مشترک باور به اتفاقات خوب در حوزه تخصصی در انجمن و در کل سلامت با وجود کاستی‌ها است.

امیر الله‌گانی از تلاش اعضای شورای مرکزی انجمن‌های علمی دانشجویی دانشجویان علوم پزشکی، برای استقلال انجمن‌ها و پیگیری مطالبات قدردانی کرد و به بیان ضعف غالب در انجمن‌های علمی دانشجویی پرداخت و یادآور شد: این ضعف غالب، جامع نبودن فعالیت‌های انجمن‌های علمی دانشجویی است و در حالی که اکثر فعالیت‌های صورت گرفته حول محور علمی پژوهشی است، اما این نکته دارای اهمیت است که بدانیم هدف از ایجاد انجمن‌های علمی بعدی فراتر از پژوهش است.

لله‌گانی در خصوص وظایف انجمن‌های علمی دانشجویی به پنج عرصه مهم اشاره کرد و ابراز داشت: عرصه اول آموزش عمومی و ترویج و ساده سازی علم است که با توجه به عقب بودن جامعه در این عرصه باید بر اهمیت هرچه بیشتر آن تاکید کرد. تأثیر کمپین‌ها در سطح جامعه بر آگاهی مردم نسبت به فرهنگ سلامت که ۸۰ درصد پکیج سلامت را تشکیل می‌دهد نیز در این میان دارای اهمیت است.

وی مشارکت مردمی و دانشجویی را مهم‌ترین عامل بخش اجرایی و وظیفه دولت را فراهم کردن بستری برای فعالیت در این عرصه دانست و خاطر نشان کرد: ابتکار و به کار بردن راه‌های کاربردی جدید در این عرصه مانند آموزش همسالان، تئاتر، فیلم و… یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز در عرصه آموزش عمومی و ترویج و ساده سازی علم است.

لله گانی مهارت افزایی و توانمندسازی را دومین عرصه معرفی و با توجه به نیاز به چند بعدی بودن هر فرد در جامعه امروزی، بر مهارت افزایی اعضای انجمن‌های علمی دانشجویی تاکید کرد و اظهار داشت: در خصوص تقویت مهارت‌ها راهکار‌هایی مانند مطالعه تیمی، نقد، بررسی کتاب و… دارای اهمیت است.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت به عرصه کارآفرین و توسعه استارت آپ ملی حوزه سلامت اشاره کرد و بیان داشت: تأثیر پیشرفت این حوزه بر سلامت بر هیچ کس پوشیده نیست و این عرصه نیاز به توجه دارد به خصوص که می‌توان برای ارائه بهتر خدمت در حوزه سلامت از آن استفاده کرد.

وی به عرصه ارتباط مشارکت اجتماعی اشاره کرد و بیان داشت: این عرصه به خصوص در دنیای جدید و نیاز به توانمند شدن دارای اهمیت است و باید به آن پرداخته شود و پنجمین عرصه مبحث علمی و پژوهشی است که زمانی این حوزه تأثیرگذار خواهد بود که همراه با عرصه‌های دیگر باشد.

لله‌گانی از فعالیت‌های انجمن در این حوزه ابراز رضایت کرد و در خصوص فعالیت‌های صنفی و برگزاری نشست شورای مرکزی، گفت: شرح وظایف صنفی در شرح وظایف انجمن‌های علمی دیده نشده است و جز وظایف شورای صنفی است، ولی پیگیری عناوین صنفی مرتبط با حوزه‌های انجمن‌های علمی تضادی یا وظایف انجمن ندارد.

وی درباره نشست سالانه مجمع مرکزی انجمن‌های علمی، بیان داشت: ما در آینده انتظار استقلال از انجمن‌ها را داریم به صورتی که مجمع مرکزی خود را مستقل و با کمک ما برگزار کند.

در این نشست اعضای شورای مرکزی انجمن‌های علمی دانشجویی دانشجویان علوم پزشکی سوالات خود را مطرح کردند.

موضوع عمده سوالات در پیرامون آموزش کارآفرینی، نداشتن حکم و گواهی، وجود نداشتن کار دانشجویی و انگیزه و شوق برای اعضا، نیاز به یک وب سایت رسمی در صفحه وب سایت وزارت بهداشت و مشکلات هماهنگی با دانشگاه‌ها بود. همچنین سوالاتی در مورد پیشوند «علمی» انجمن‌ها با توجه به تعلق داشتن به معاونت فرهنگی و کم بودن افراد ناظر و پاسخگو در وزارتخانه پرسیده شد.

لله‌گانی ضمن تشکر از دغدغه‌های اعضا در خصوص مشکلات، پیگیری هرچه بیشتر دانشجویان را مطالبه کرد و به پیچیده و زمان بر بودن حل بعضی مشکلات اشاره کرد.

وی در پاسخ به سوال وجود کلمه «علمی» در انجمن‌های علمی و دیده شدن این انجمن‌ها در معاونت فرهنگی و دانشجویی، اظهار داشت: نام شما مفهوم عام علم انجمن‌های علمی است، اما نگاه به انجمن‌های علمی در حقیقت نگاه به فرهنگ علم است و این وجه تمایز انجمن‌های علمی‌دانشجویی با کمیته تحقیقات است. انجمن‌های علمی باید به دنبال رشد چند بعدی افراد و تربیت افراد چند بعدی باشد.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت منفعت فعالیت اعضا در انجمن‌ها را، بسته به نوع نگاه فعالیت‌های اجتماعی دانست و بیان داشت: اصلی‌ترین ثمره کار گروهی به ما می‌رسد. این ثمرات توانمند شدن در کار گروهی، چند بعدی شدن، مسئولیت پذیر شدن و… است. در هیچ کجا بابت کار داوطلبانه پول پرداخت نمی‌کنند؛ زیرا معنی کار داوطلبانه از بین می‌رود، اما مشوق‌هایی در نظر گرفته می‌شود.

لله‌گانی نسبت به تبعات منفی تشویق‌های بیرونی هشدار داد و بیان داشت: وجود چنین مزایایی می‌تواند باعث به وجود آمدن سیاه لشکر بشود و باید بیشتر بر انگیزه درونی به عنوان مهمترین عامل تاکید کرد. کار گروهی و به دنبال آن چند وجهی شدن، این ثمرات نیاز ضروری و حیاتی است. مفدا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.