دانشکده‌های علوم پزشکی اعتباربخشی می‌شوند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، باقرلاریجانی با اشاره به اینکه طی سال های گذشته تلاش های زیادی در دانشگاههای علوم پزشکی برای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی صورت گرفته، گفت: لازم است دانشگاهها با هماهنگی وزارت بهداشت این اقدامات را ملی نمایند و تجارب موفق برای تمام کشور اجرایی شود.

وی در نشست کلان منطقه آمایشی 9  شامل دانشگاههای علوم پزشکی مشهد، بیرجند، بجنورد،‌ سبزوار،‌ گناباد، تربت حیدریه ضمن تشکر از گزارش های ارائه شده، اظهار داشت: گزارش ها نشان می دهد که در منطقه آمایشی 9 برنامه تحول و نوآوری در آموزش در مسیر درستی در جریان است و در نتایج ارزیابی های کیفی نیز مشهود است که این منطقه پیشرفت خوبی نسبت به گذشته داشته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به چالش های پیش روی دانشگاههای علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: جای خوشبختی است که علیرغم این چالش ها با تلاش ها و مسیر درستی که طی شده پیشرفت محسوسی در حوزه آموزش دانشگاهها مشاهده می شود.

 وی گفت: ظرفیت ایجاد شده، ظرفیت خوبی است و منطقه آمایشی 9 با وسعت و جمعیتی که دارد می تواند مجموعه اقدامات خوبی را برای کشور انجام دهد.

لاریجانی ضمن اشاره به اقداماتی که در زمینه ماموریت های واسپاری شده صورت گرفته، بر نقش ملی مناطق آمایشی در زمینه این ماموریت ها اشاره کرد و گفت: لازم است تمامی دانشگاهها و دانشکده های مستقر در مناطق در پیشبرد این ماموریت های ملی همکاری نمایند.

وی با بیان اینکه منطقه آمایشی 9 یکی از قطب ها و اقلیم گردشگری جهان اسلام است گفت: دانشجویان خارجی مسلمان بعضا تمایل بیشتری برای تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد را دارند و لازم است با برنامه ریزی مناسب با نگاه منطقه ای و رویکرد ویژه به کشورهای شیعی از این ظرفیت بهره برداری شود.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با تاکید بر لزوم هماهنگی بین دانشگاههای مناطق آمایشی اظهار داشت: هر یک از این دانشگاهها لازم است نقش خود را در بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ترسیم کنند. همچنین مناطق آمایشی لازم است سند مرجعیت علمی منطقه را با مشارکت تمامی دانشگاهها ترسیم کنند.

وی با اشاره به اینکه بیانیه مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب نیز بر موضوع توسعه علمی و مرجعیت علمی تاکید دارد، افزود: ترسیم نقشه مرجعیت علمی منطقه برای دانشگاهها کوچک نیز بسیار مفید است و باعث می شود ماموریت ملی خود را با توجه به ظرفیت هایشان تعیین و دنبال نمایند.

لاریجانی عنوان کرد: با فرصتی که برای همکاری دانشگاهها در سند آمایش سرزمینی فراهم شده استفاده کنید و سند توسعه نیروی انسانی مناطق را ترسیم نمایید. گروههای آمایشی و مجازی فرصت خوبی است که دانشگاهها می توانند از ظرفیت های یکدیگر برای توسعه آموزش استفاده کنند. با این گروهها دانشگاههای کوچک می توانند از اعضای هیات علمی دانشگاههای بزرگ بهره برداری کنند. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت به توسعه آموزش مجازی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: در حال حاضر 1360 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاهها در دوره کارشناسی ارشد مجازی آموزش پزشکی مشغول به تحصیل هستند که بهبود خوبی را در آموزش ایجاد می کند.

وی اضافه کرد: در هیات ممیزه مرکزی تصویب شده که اعضای هیات علمی جدید الاستخدام ملزم به گذراندن دوره کارشناسی ارشد آموزش پزشکی به صورت مجازی می باشند.

باتوجه به برنامه دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای تاسیس برخی مراکز مختص آموزش پزشکان عمومی و حضور ایشان در بسترهای بالینی، دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی این اقدام را ارزشمند خواند و گفت: لازم است به آموزش پزشکی عمومی توجه جدی شود. گروه های جمعیتی که دانشجویان پزشکی باید در بستر مربوط به ایشان آموزش ببینند لازم است مشخص شود و دانشجویان بتوانند با چالش های سلامت این گروهها آشنا شوند.

وی به اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه آموزش الکترونیک در منطقه آمایشی 9 اشاره کرد و ادامه داد: باید تلاش شود تا این اقدامات در سطح ملی گسترش یابد و از این بسترها برای جلب مشارکت اعضای هیات علمی و دانشجویان استفاده شود.

لاریجانی با بیان اینکه در ماموریت گرایی هدف این است که منطقه رشد کند و بتواند نقش ملی داشته باشد گفت: امیدواریم با همکاری های منطقه ای خوبی که سامان یافته و ظرفیت های موجود، از طریق اقدامات مشترک مانند برگزاری دوره های آموزشی مشترک و پایان نامه های مشترک با اساتید دانشگاههای منطقه شاهد توسعه آموزش علوم پزشکی در کشور باشیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.