هیچ موردی از بیمار‌ی‌های عفونی یا زئونوز در مناطق سیل‌زده گزارش نشده است
«بهزاد امیری» افزود: «همچنان همکاران بنده به صورت آماده‌باش در منطقه حضور دارند تا در صورت بروز علائم بتوانند به موقع بیماری‌هایی را که ممکن است بعدا ایجاد اپیدمی کند، کنترل و در همان نقطه آن را درمان کنند.»

وی در خصوص مهمترین بیمار‌ی‌هایی که هنگام وقوع سیل می‌توانند شیوع پیدا کنند، تصریح کرد: «یک دسته بیماری‌های منتقله از طریق آب و غذای آلوده مثل تیفویید، تب روده‌ای، حصبه، وبا، هپاتیت آ و ای و بیماری‌های عفونی و اسهالی مثل اسهال ساده یا اسهال خونی هستند. همچنین یکی از بیماری‌های مهم منتقله از آب آلوده، «لپتوسیپروز» یا تب شالیزار است که یک بیماری زئونوز به شمار می‌رود.»

امیری ادامه داد: «دسته دوم بیماری‌های منتقله از طریق ناقلین مثل حشرات هستند. این بیماری‌ها شامل مالاریا، تب دانگ و تب زرد هستند. تب زرد که در کشور ما وجود ندارد، مالاریا خوشبختانه در حال کنترل است و مورد داخلی تب دانگ هم نداشتیم. لذا خیلی نگران این بیماری‌ها در کشور نیستیم.»

رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت افزود: «دسته سوم بیماری‌های ناشی از زندگی در ازدحام است. در بلایای طبیعی مردم ناچار می‌شوند خانه‌های خود را ترک و در کمپ‌هایی زندگی کنند که به واسطه نزدیک شدن به یکدیگر، شرایط انتقال بیماری‌ مهیا می‌شود. شایع‌ترین این بیماری‌ها عفونت‌های دستگاه تنفسی، انواع بیماری‌های ویروسی حتی آنفلوانزای انسانی، بیماری‌ عفونی مثل مننژیت و سرخک و بیماری‌های انگلی مانند شپش است.»

وی ضمن تاکیدبر رعایت مسائل بهداشتی در مناطق سیل‌زده از سوی مردم، خاطرنشان کرد: «مردم باید علاوه‌بر رعایت اشل بهداشت فردی و بهداشت عمومی، خودداری از مصرف آب‌های غیر مطمئن را در دستور کار قرار دهند. اگر شبکه آب شهری مشکلاتی دارد، ترجیح ما این است تا زمانی که از سوی مسئولین محلی اعلام نشده، مردم از آب بطری استفاده کنند. به محل تجمع آب‌های راکد وارد نشوند و اگر ضرورت دارد، حتما با پوشش مناسب و چکمه‌های بلند وارد شوند.»

امیری با تاکیدبر اینکه مردم برای پیشگیری از بیماری‌های منتقله از حشرات نیز حتما باید پوشش مناسب داشته باشند که مورد گزش قرار نگیرند، اضافه کرد: «مردم همچنین می‌توانند از اسپری دافع حشرات استفاده و در مواقع خواب نیز بهتر است که از پشه‌بند استفاده کنند.»

وی توضیح داد: «اگر در منطقه لاشه حیوانات وجود داشته باشد، خود این لاشه در صورت تماس با انسان، امکان انتقال بیماری را فراهم می‌کند. لذا مردم سعی کنند که با لاشه حیوانات در تماس نباشند. اگر ضرورت دارد که لاشه را جمع‌آوری کنند، حتما از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند.»

رئیس اداره کنترل بیماری‌های مشترک بین انسان و دام وزارت بهداشت افزود: «مردم برای ورود به منطقه، حتما از دست‌کش، ماسک، پوشش صورت و همچنین از پوشش چکمه مناسب استفاده کنند و بعد از تماس دست خود را با آب و صابون بشویند. همچنین از تماس غیر ضرور حتی با حیوانات زنده خودداری کنند.»

وی در پایان گفت: «مردم در مناطق سیل‌زده سعی کنند از موارد مواجهه با حیوانات مثل سگ یا حتی حیوانات اهلی که رفتارهای غیر طبیعی دارند خودداری کنند و در صورت بروز گزش حتی حیوانات خانگی حتما به مراکز پیشگیری و درمان هاری مراجعه کنند چون ممکن است یک سگ فانتزی خانگی هم مبتلا شده باشد و در صورتی که نیاز باشد همکاران بنده اقدامات پیشگیری و درمان را انجام دهند که کسی دچار هاری نشود.»

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.