منابع مالی طرح تحول نظام سلامت به یک معضل جدی برای این پروژه تبدیل شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، شهرام توفیقی گفت: برای بررسی عملکرد در حوزه سلامت باید نگاهی مقایسه‌ای داشته باشیم تا بتوانیم نسبت به پیشرفت یا پسرفت حوزه سلامت اظهار نظر کنیم.

توفیقی ادامه داد: خوشبختانه امروزه ایران از نظر ارتقای سطح سلامت نسبت به منطقه از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده که شاخص‌های سلامت نیز گواه این ادعاست.

وی افزود: در حوزه اجتماعی سلامت دچار تلاطم هستیم زیرا در برهه‌ای از زمان پیشرفت قابل توجهی داریم و در دوره ای دچار افول شده‌ایم.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی گفت: از لحاظ  اقتصادی در حوزه سلامت دچار مشکلاتی هستیم و طرح تحول نظام سلامت باید در برخی قسمت‌ها بازنگری شود تا ارائه خدمات بهداشتی درمانی به مردم بهتر و آسان‌تر صورت گیرد.

توفیقی تصریح کرد: منابع مالی طرح تحول نظام سلامت به یک معضل جدی برای این پروژه تبدیل شده است زیرا بودجه‌ای که تعهد شده بود محقق نشده و همین موضوع باعث بروز مسائل و مشکلات فراوان شده است.

وی تاکید کرد:کلیات طرح تحول مبتنی بر قوانین بوده و بندی خارج از مقررات در این طرح به تصویب نرسیده است؛ این طرح یکی از کارهای عقب افتاده حوزه سلامت کشور بود که با اجرای آن پیشرفت‌هایی در زمینه بهداشت و درمان داشتیم.

توفیقی خاطرنشان کرد: البته طرح تحول نظام سلامت ضعف‌هایی هم داشت، برای مثال در ارائه خدمات بهداشت و درمانی نتوانست یکپارچگی بین بخش درمان و بهداشت را ایجاد کند؛ همچنین قادر به تقویت نظام ارجاع و پی اچ تی نبود.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی گفت: پایدار‌ترین منابع، منابع مالیاتی محسوب می‌شوند و حتی یارانه‌ها نیز به عنوان منابع پایدار تلقی نمی‌شوند و منابع مالیاتی که بر پایه اشتغال بوده خود دچار تغییراتی می‌شود اما مالیات‌ها را پایدار ترین منابع در حوزه سلامت در نظر گرفت و منابع مالی کشورمان از مالیات و حق بیمه و یا پرداخت از جیب تامین می‌شود و ما باید پرداختی‌های حق بیمه‌ را برای جلوگیری از بروز  مشکلات مدیریت کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان اضافه کرد: با افزایش حق بیمه درآمد دولت افزایش می‌یابد و منابع مالی بیشتری در اختیار حوزه سلامت و به ویژه طرح تحول قرار می‌گیرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.