بهتر است طرح home care توسط پرستاران که متخصص آن هستند، انجام شود
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون(پالنا)، محمد میرزابیگی با اشاره به نامگذاری سال جدید با شعار "رونق تولید" اظهار کرد: ستاد کارفرینی و اشتغال وزارت بهداشت و بسیج در ۴۰ عرصه کارهای خوبی را انجام داده اند به طوری که ۶ برنامه ویژه مشاغل روستایی و عشایری و ۶ برنامه در راستای اشتغال فراگیر در سال "رونق تولید" در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: سند توسعه اشتغال در اواخر سال ۹۶ نهایی و چند ماه بعد بند‌های این سند عملیاتی شده است.

میرزا بیگی ادامه داد: تاکنون سند توسعه اشتغال و کارآفرینی ابلاغ شده که عمده کار آن ایجاد کارآفرینی و اشتغال است و این سند قصد دارد فعالیت‌های علمی را با اجرای یک نهضت کارآفرینی در کشور و افزایش آمار اشتغال گسترش دهد.

دبیر ستاد کارآفرینی و اشتغال وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم توسعه گردشگری سلامت حتی در روستا‌ها می‌تواند باشد به طوری که افراد متقاضی با  ایجاد مراکز هوم‌کر "مراقبت پرستاری در منزل"  می‌توانند یک مرکز نگهداری از بیماران یا سالمندان را در یک روستا و با امکانات پیشرفته امروزی راه اندازی کنند.

وی اضافه کرد: امروزه مراقبت از بیماران می‌تواند خارج از محیط بیمارستان یا مراکز درمانی تحت عنوان هومکر یا به اصطلاح مراقبان سلامت انجام شود، همچنین تمام مراقبت‌هایی که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از بیماران انجام می‌شود در پروژه‌هایی تحت عنوان هومکر نیز می‌تواند در منزل یا حتی مکانی خارج از بیمارستان انجام شود  و مجموعه این مراقبت‌ها دارای استاندارد‌های جهانی هستند.

میرزابیگی گفت: مجموعه مراقبت‌هایی که تحت عنوان هومکر یا مراقبت در منزل یا محیط خارج از بیمارستان انجام می‌شود در کتاب استاندارد‌های پرستاری ذکر شده است، به طوری که در این کتاب به وسیله سازمان بهداشت جهانی ۴۰۰ مراقبت لازم از بیماران را به روشنی آورده و وظایف فرد ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی به بیماران تعیین و مشخص شده است.

دبیر ستاد کارآفرینی و اشتغال وزارت بهداشت تصریح کرد: هر خدمات بهداشتی درمانی که در بیمارستان بعد از عمل جراحی به بیماران ارائه می‌شود در منزل یا هر مکان دیگری تحت عنوان طرح هومکر انجام می‌شود، در این طرح  مراقبت صرفا تزریق سرم و آمپول نبوده است بلکه فرد ارائه دهنده خدمات بهداشتی درمانی به بیماران مشاوره غذایی و دیگر موارد را نیز می‌دهد.

وی اظهار کرد: در تمام دنیا و در کشور‌های پیشرفته طرح هومکر باعث کاهش هزینه‌های درمانی و کاهش ضریب اشغال تخت می شود و در ایران نیز پروژه مراقبت در منزل نیز با این هدف کلید خورده است.

میرزا بیگی تاکید کرد: افرادی که تحت عنوان طرح هومکر به بیماران خدمات بهداشتی درمانی ارائه می‌دهند باید پرستار باشند و شرایط لازم را از نظر بهداشتی و تخصص از منظر استاندارد‌های دنیا داشته باشند که در این میان ما از سازمان نظام پرستاری مشورت‌های لازم را می گیریم.

دبیر ستاد کارآفرینی و اشتغال وزارت بهداشت گفت: تمام بیمارانی که دچار سکته‌های قلبی، مغزی و حتی تنفسی شده‌اند می‌توانند پس از انجام اقدامات لازم در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در منزل تحت مراقبت قرار بگیرند و از این بابت مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: انجام اقدامات مراقبت در منزل  به وسیله اشخاص حقیقی و حقوقی می‌تواند انجام شود و مراکز مراقبت از سلامت باید به وسیله همین افراد واجد شرایط تأسیس شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان میرزابیگی در پایان اضافه کرد: سازمان نظام پرستاری و نظام پزشکی می‌تواند بر عملکرد مراقبان سلامت نظارت کافی  داشته باشند و بهتر است طرح هومکر به وسیله پرستاران که نیرو‌های متخصصی در این زمینه هستند انجام شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.