عدم تناسب تعرفه علوم آزمایشگاهی با تورم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سعیده شایگان اظهار کرد: تشخیص دقیق و صحیح و علوم آزمایشگاهی با عنوان اصلی‌ترین موضوع برای مراجعه‌کنندگان به حساب می‌آید که اگر در جواب آزمایش‌ها خللی ایجاد شود سلامت بیماران و مراجعه‌کنندگان به شدت مورد تهدید قرار می‌گیرد.

عضو هیئت مدیره انجمن علوم آزمایشگاهی ادامه داد: برخی از کیت‌های آزمایشگاهی به وسیله شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل ایران تولید می‌شود و این کار با توجه به دانش و تکنولوژی موجود ادامه دارد.

شایگان گفت: متأسفانه برخی از کیت‌های آزمایشگاه و دانش ساختشان وارد کشور نشده به همین دلیل وابستگی زیادی به قیمت ارز دارد که نوسانات نرخ ارز طی چند سال گذشته و به خصوص در ۴ ماه گذشته باعث افزایش ناگهانی قیمت کیت‌های تشخیصی در کشور شود.

وی افزود: یکسری از کیت‌های آزمایشگاهی بر روی دستگاه‌های خاص خود قابلیت نصب دارند و جواب صحیحی به متخصصان این حوزه می‌دهد که متأسفانه این نوع کیت‌ها و دستگاه‌های آن کاملا وارداتی هستند و وابستگی زیادی به قیمت ارز دارند.

عضو هیئت مدیره انجمن علوم آزمایشگاهی اظهار کرد: متأسفانه تعرفه علوم آزمایشگاهی متناسب با تورم و هزینه‌های مراکز علوم آزمایشگاهی نیست و همین امر باعث دسترسی کمتر مردم به خدمات آزمایشگاهی و تعطیلی برخی از این مراکز به دلیل ورشکستگی می‌شود.

شایگان تصریح کرد: موضوع واقعی شدن تعرفه‌ها در علوم آزمایشگاهی مغفول مانده است و انجمن علوم آزمایشگاهی تلاش زیادی در تدوین کتاب ارزش نسبی و با اهمیت نشان دادن تست‌های تشخیصی تدوین کرده است به طوری که در آن کتاب و صرف هزینه برای تشخیص جواب آزمایشگاه‌ها مشخص و به سازمان نظام پزشکی ارسال شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان یادآور شد: تعرفه سایر رشته‌های پزشکی طی چند وقت گذشته اصلاح شده است، اما متأسفانه تعرفه علوم آزمایشگاهی با توجه به وابستگی به قیمت ارز واقع‌سازی نشده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.