حمایت‌های روانی «سحر» از سیل‌زدگان استان گلستان
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، شهاب‌الدین صابونچی گفت: این خدمات کمک‌های اولیه روانشناختی در شهرستان های آق قلا، گنبد، گمیشان و در کمپ‌‌های اسکان اضطراری و استقرار سیل‌‌زدگان به افراد سیل زده به ‌ویژه کودکان و نوجوانان ارائه می شود.

صابونچی ادامه داد: سیل مانند تمامی حوادث بر روی بهداشت عمومی و روانی افراد تاثیر می‌گذارد و از این رو ضروری است تا در کنار نجات جان انسان‌ها و تامین نیازهای اولیه غذایی و بهداشتی برای آن‌ها به موضوع سلامت روان افراد متاثر از حادثه نیز توجه شود تا از ایجاد تاثیرات منفی بلندمدت و ماندگار جلوگیری شود.

وی افزود: تجربه و مطالعات علمی نشان داده که پس از فروکش کردن مرحله حاد حادثه، مشکلات روانی و اجتماعی به صورت جدی‌تر بروز می‌کند و تا مدت طولانی نیز باقی می‌ماند و این امر بار افراد گرفتار حادثه را دو چندان می‌کند.

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفت: این امر لزوم برنامه‌‌ریزی مناسب برای مقابله با چنین پیامدهایی را نشان می‌دهد. مداخلاتی که تقویت‌کننده پیوندهای اجتماعی میان افراد است، نقشی بسزا در پیشگیری از مشکلات روانشناختی برخاسته از سوانح دارد.

صابونچی اضافه کرد: پس از سانحه، افراد نیازهای متنوع روانی ‌اجتماعی دارند که باید به شکل مناسب به آن پاسخ داده شود. سازمان‌های مسئول لازم است در مسیر حمایت و تقویت تاب‌آوری افراد، شناسایی آسیب‌های روانی حادث شده و پاسخ مناسب به آن با هدف پیشگیری از بروز اختلالات روانپزشکی شدیدتر، به شکلی منعطف و متناسب با نیاز افراد و شرایط اجتماعی آنها عمل نمایند. 

وی تصریح کرد: به طور معمول در سوانح و حوادث بزرگ، کودکان و نوجوانان بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند و بعضا از نیازهای آنها غفلت می‌شود که نقطه هدف اصلی تیم‌های سحر نیز حمایت های روانی و اجتماعی از این گروههاست و در این زمینه تجارب ارزشمندی در حوادث قبلی نظیر زلزله کرمانشاه و ورزقان نزد این سازمان وجود دارد و همچنین با همکاری یونیسف، اقدامات و آموزش‌های مفیدی در این زمینه برای برخی از تیم‌ های تحت پوشش سازمان جوانان انجام گرفته است.

رییس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: اعضای جوان و فعال این سازمان به همراه کارشناسان خبره و آموزش‌دیده با سرکشی به چادرهای امدادی شهرستان‌های یادشده و ابراز همدردی با سیل‌زدگان، کودکان و نوجوانان متاثر از سیل را شناسایی می‌کنند و اقدامات حمایتی لازم را درباره آنها انجام می‌دهند. 

صابونچی تصریح کرد: یکی از اقدامات مهم این گروه ها، تلطیف فضای کمپ های اسکان اضطراری برای کودکان و نوجوانان و بازگرداندن روحیه شادی و نشاط به آنها از طریق انجام بازی‌های گروهی، نقاشی و موسیقی و نمایش است که باعث کاهش دغدغه بزرگسالان و سایر افراد خانواده نیز می‌شود.

وی تاکید کرد: سیل‌ زدگان گلستان برای سازگاری با شرایط بحرانی و از سرگرفتن فعالیت های عادی خود نیازمند حمایت های روانی و اجتماعی هستند که این کار توسط سازمان جوانان با اولویت استفاده از تیم‌های بومی و در صورت نیاز اعزام تیم‌ های سحر از سایر استان ها به صورت جدی دنبال خواهد شد.

گفتنی است در پی بارش های شدید که از روزهای پایانی سال گذشته آغاز شد، سیلاب برخی استان های شمالی، جنوبی و جنوب غرب کشور را در برگرفت که بیشترین آسیب های این پدیده در استان های گلستان و مازندران بود.

به گزارش ایرنا محمودرضا پیروی دبیرکل جمعیت هلال احمر امروز اعلام کرد 62 هزار و359 نفر درسیل استان گلستان گرفتار شدند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.