ضرورت پیشگیری از کمبود ویتامین D
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، زهرا عبداللهی درخصوص اهمیت ویتامین D، اظهار کرد: کمبود ویتامین D به صورت معضل جهانی در تمام کشورها مطرح است.

 وی با بیان اینکه 30 تا 50 درصد جمعیت کلی در کشور با کمبود ویتامین D مواجه هستند، افزود: بیشترین میزان شیوع کمبود ویتامین D، در سالمندان، زنان در سنین باروری و کودکان مشاهده می شود.

 مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه ویتامین D، یک ویتامین محلول در چربی است که متابولیت فعال آن 25 هیدروکسی ویتامینD  نام دارد، خاطرنشان کرد: چرخش مقادیر کافی این متابولیت در گردش خون جهت حفظ سلامت استخوان‌ها و  بهبود عملکرد سیستم ایمنی، غده های جنسی و عضلات در تمام سنین و نژادها ضروری است.

عبداللهی بیان کرد: از عوارض کاهش سطح سرمی 25 هیدروکسی ویتامین D، می توان به خطر بروز بیماری هایی مانند سرطان، دیابت بیماری های قلبی و عروقی، پوکی استخوان، اختلال در سرعت رشد کودکان و اختلالات خودایمنی مثل بیماری MS اشاره کرد.

 وی با بیان اینکه يكي از اقدامات دفتر بهبود تغذیه جامعه براي پيشگيري از كمبود اين ويتامين، بازنگري دستورالعمل مكمل ياري در كودكان زير 2 است، افزود: براساس دستورالعمل جديد، تمامی كودكان بايد از روز 3 تا 5 پس از تولد، قطره حاوي IU 400 ويتامين D و IU 1500 ويتامين A را به ميزان 25 قطره در روز مصرف كنند. 

عبداللهی تصریح کرد: همچنين كميته ملي مشورتي پيشگيري و كنترل كمبود ويتامين D توصيه مي كند كه مکمل یاری هر دو ماه یک مکمل 50 هزار واحدی ویتامین D برای کودکان 2 تا 12 سال انجام شود.

 مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: برنامه مکمل یاری ویتامین D به میزان یک عدد مکمل 50 هزار واحدی یک بار در ماه در دبیرستان های دخترانه و پسرانه کشور از سال 1394 به مورد اجرا گذاشته شده است. جوانان، میانسالان و سالمندان نیز برای پیشگیری از کمبود ویتامین D، باید ماهانه یک عدد مکمل 50 هزار واحدی ویتامین D مصرف کنند.

 وی خاطرنشان کرد: در حال  حاضر، برنامه مکمل یاری ویتامین D، از طریق شبکه های بهداشتی درمانی کشور اجرا می شود و افراد با مراجعه به پایشگاه های سلامت در شهر و خانه های بهداشت در روستا با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت مکمل ویتامین D را براساس دستور العمل های موجود، به طور رایگان دریافت می کنند. زنان باردار نیز باید از آغاز دوران بارداری تا هنگام زایمان روزانه یک عدد مکمل هزار واحدي ویتامین D مصرف کنند.

 به گزارش وبدا، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد: غني سازي شير و روغن های مایع خوراکی با ويتامين D نيز يكي ديگر از راهكارهايي است كه به اجرا گذاشته شده و مي تواند بخشي از ويتامين مورد نياز را تامين كند. 

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.