گزارش تفصیلی از بارندگی، سیل و آب گرفتگی در نقاط مختلف کشور
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون(پالنا)، در پی بارش های شدید که از روزهای پایانی سال گذشته آغاز شد، سیلاب برخی استان های شمالی، جنوبی و جنوب غرب کشور را دربرگرفت. 
در همین راستا تلاش دولت و دستگاه های امدادرسان، برای جبران خسارات ناشی از سیل و کاهش آلام مردم سیل زده در استان های مختلف ادامه دارد؛ به طوری که در جلسه هیات وزیران که به ریاست رئیس جمهوری تشکیل شد، بر کمک های بلاعوض و تسهیلات بانکی تاکید شد. 

حسن روحانی رئیس جمهور شامگاه یکشنبه و در گفت وگویی تلفنی با وزیر کشور و نیز تماس تلفنی با استانداران استان‌های غرب و جنوب کشور، آخرین گزارش ها از بارش ها، آبگرفتگی و وقوع سیلاب در استان های مختلف را بررسی کرد.

روحانی پس از اخذ گزارش وزیر کشور و استانداران استان‌های غرب و جنوب کشور، از تلاش مجدانه استانداران و فرمانداران سراسر کشور به عنوان روسای ستادهای بحران مدیریت و همچنین سایر دستگاه های اجرایی شامل نیروهای امدادی، سپاه، ارتش، بسیج، نیروی انتظامی و تشکل های جهادی و مردمی که با هماهنگی مشغول خدمت شبانه روزی به هموطنان هستند، تقدیر کرد.

رئیس جمهور بکارگیری همه ظرفیت های فنی و رسانه ای را برای اطلاع رسانی دقیق و‌ بهنگام در خصوص کانون های بارش و نقاط احتمالی آبگرفتگی و سیلاب، به ویژه در نقاط پایین دست سدها و حاشیه رودخانه ها را ضروری دانست.

گفتنی است اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری در تماس‌های تلفنی جداگانه با فرمانداران شهرستان‌های الیگودرز، بروجرد، درود، کوهدشت، دلفان و دوره چگینی و نیز نماینده استاندار در بخش معمولان در جریان آخرین وضعیت بارش‌ها و سیلاب در این مناطق و اقدامات انجام شده در پی بارش‌های دو روز اخیر قرار گرفت.

جهانگیری ضمن تاکید بر نهایت دقت و هوشیاری در مواجهه با پیامدهای احتمالی بارش‌ها، اطلاع‌رسانی، امدادرسانی و انجام اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از بروز خسارات احتمالی را خواستار شد. 

وی در ادامه از زحمات و خدمات مجموعه عوامل و نیروهای دستگاه‌های دولتی و مردمی و نیروهای مسلح قدردانی کرد و خواستار استمرار حضور و خدمات‌رسانی به هموطنان در ساعات آینده شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری که از دیروز یکشنبه سفر خود به چهار استان غربی و جنوبی کشور برای حضور میدانی در مدیریت بحران ناشی از بارندگی‌های بی‌سابقه در این منطقه را با سفر به کرمانشاه و لرستان آغاز کرده بود، صبح امروز و در پی تشدید بارندگی‌ها و نبود امکان پرواز هواپیما، از حضور در ایلام بازماند و بلافاصله از راه زمینی عازم استان خوزستان از دیگر استان‌های در معرض خطر سیل شد.

جهانگیری پیش از ترک خرم‌آباد در تماس تلفنی با وزیر کشور دستور داد تا امکانات و تجهیزات شهرداری شهرهای بزرگ کشور بسیج شده و برای کمک به مناطق سیل زده اعزام شوند.
وی پیش از ترک خرم‌آباد بازدیدی از نقاط مختلف این شهر و بالا آمدن سطح آب در مسیل‌ها و رودخانه‌های شهر داشت.
وی در طول مسیر از چندین ایستگاه نیروهای امدادی از جمله پلیس راهور، هلال احمر و نیروهای راهداری بازدید و ضمن گفت وگو، از زحمات و تلاش‌های آنها قدردانی کرد.

معاون اول رئیس جمهوری همچنین با حضور در یکی از سیاه چادرهای برپا شده از سوی عشایر در حاشیه جاده از نزدیک با آنها گفت وگو و در جریان مسایل و مشکلات آنان قرار گرفت و دستوراتی برای پیگیری مشکلات صادر کرد.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: به وزیر کشور دستور داده شده است که همه امکانات شهرداری های بزرگ کشور در مسیر کمک به مناطق سیل زده قرار بگیرد. به وزیر راه و شهرسازی که همراه ما بود دستور دادم برای کمک به مدیریت اوضاع در کنار استاندار لرستان بماند. 
 
همچنین سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور در صفحه شخصی توییتر خود، از دستور عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور برای بسیج همه امکانات استان لرستان و در صورت ضرورت استفاده از امکانات استان های همجوار خبر داد.

سلمانی درباره آخرین وضعیت بارش ها در استان ها نوشت: وضعیت و شرایط بارندگی در شهر خرم آباد ادامه دارد؛ رودخانه طغیان کرده و اماکن و منازل اطراف آن در حال تخلیه هستند، وضعیت درود عادی است و هنوز سد مروک سرریز نکرده است.

سخنگوی وزارت کشور درباره ‏آخرین وضعیت بارش ها در استان چهارمحال و بختیاری گفت: با تاکید استاندار در شورای هماهنگی مدیریت بحران استان چهارمحال و بختیاری از روز گذشته تمام مدیران دستگاه های اجرایی استان و معاونان استاندار در ٩ شهرستان این استان مستقر شدند.

وی افزود: ایستگاه کوهرنگ بر اساس گزارش هواشناسی از چهارم تا هفتم فروردین ماه با ٢٨٣ میلیمتر بارندگی رتبه اول را داشت و از روز گذشته تاکنون ٨٠ میلیمتر بارندگی داشته است که در مقایسه با سایر شهرستان های استان تفاوت بسیار زیادی دارد.

در ادامه عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره سیل های اخیر و همکاری مردم و مسئولان افزود: مردم در طول 40 سال گذشته در همه صحنه های اجتماعی و سیاسی نشان دادند که پشت به پشت و دست بر دست هم در همه صحنه های کمک و خدمت حضور دارند که باید از آنها تشکر کنیم. 

وی با ابراز تاسف از جان باختن تعدادی از هموطنان و خسارات وارده گفت: متاسفانه خسارات زیادی به استان ها، شهرها و روستاهای کشور وارد شد و عده ای هم جان خود را از دست دادند اما بخش دیگر این اتفاق صحنه هایی از شور و علاقه خدمت رسانی مردم و مسئولان را نشان داد. 

کدخدایی ادامه داد: نباید این فرصت ها را از دست بدهیم، وقتی اتفاقی برای جامعه می افتد، نباید به جای اینکه به همدیگر کمک کنیم و تلاش برای خدمت رسانی بهتر داشته باشیم، به خاطر برخی قصور که اتفاق می افتد آن را منشاء اختلاف قرار دهیم و نسبت به یکدیگر اظهار ناراحتی کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اینها فرصت هایی است که خداوند در اختیار ما قرار می دهد که ما خودمان را نشان دهیم و ببینیم که در جهت خدمت به مردم تا چه اندازه موفق هستیم.

وی افزود: در مجموع از این نظر خوشحالم که همه مردم، نیروهای مسلح، سپاه و دولت همه دست در دست هم دادند و کمک های خوبی انجام شد. اگر چه سیل اخیر حادثه بزرگی بود ولی نشانه شور و شوق و علاقه مردم و مسئولان برای گام برداشتن در جهت خدمت رسانی به یکدیگر بود.

وزیر کشور هم پس از دریافت آخرین گزارش های عملیات امدادرسانی به سیل زدگان استان گلستان و تخلیه سیلاب از مناطق سیل زده از هماهنگی کامل تمام نیروهای امدادرسان اعم از دولتی و نظامی و مردمی تقدیر و تشکر کرد.

عبدالرضا رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: عملیات امدادرسانی به حادثه آبگرفتگی در برخی مناطق شمال شرق کشور به ویژه شهر آق قلا و روستاهای اطراف با موفقیت در حال انجام است، به زودی شاهد پایان این عملیات خواهیم بود.

رحمانی فضلی ادامه داد: در این اقدام ملی تمام دستگاه های امداد و نجات با محوریت و مسئولیت نیروهای نظامی وارد عرصه خدمتگزاری شدند و با همکاری و همراهی مردم و کمترین میزان آسیب جانی و مالی، منطقه از وجود سیلاب پاکسازی خواهد شد.

وی افزود: حادثه تلخ و دردناک آبگرفتگی شهر آق قلا و عملیات پاکسازی این شهر از وجود سیلاب، تجارب جدیدی را در مدیریت اینگونه بحران ها ایجاد کرده است.

وزیر کشور پیش آخرین وضعیت استان های کرمانشاه، ایلام، کهکیلویه و بویر احمد، لرستان، خوزستان، همدان، اصفهان، چهارمحال بختیاری و کردستان را دریافت کرده بود با تاکید بر اینکه تماس لحظه ای و پیگیرانه رئیس جمهوری نقطه قوت خدمتگزاران مردم می باشد بر ضرورت توجه مردم به هشدارها و توصیه های ایمنی مسئولان استانی و ستاد مدیریت بحران از سوی مردم تصریح کرده و دستورات لازم را برای رفع آبگرفتگی در برخی مناطق شهری و روستایی و بسیج تمام امکانات و تجهیزات به منظور امداد رسانی سریع و به موقع صادر کرد.

رحمانی فضلی در ادامه از هماهنگی خوب و مطلوب تمامی دستگاه ها و نیروهای عملیاتی که به طور شبانه روز مشغول خدمت به مردم هستند تقدیر و تشکر کرد و از نیروهای انتظامی خواست به طور جدی مانع حضور مردم اطراف رودخانه، سیلاب و مناطق آبگرفته شوند.

براساس گزارش مسئولان مناطق ذکر شده بارش باران و طوفان شدت یافته است و با توجه به پیش بینی های صورت گرفته تمهیدات لازم نیز اندیشیده شده بود و خوشبختانه تاکنون میزان خسارات مالی خاصی گزارش نشده است.

_ کرمانشاه
بر اثر بارش شدید باران و طغیان آب رودخانه ها، اکنون راه دسترسی بیش از 100 روستای استان کرمانشاه مسدود شده است، بارش شدید باران و بالا آمدن آب رودخانه ها باعث محاصره شدن برخی از روستاها شده و همچنین آب پل ارتباطی برخی از روستاها را نیز پوشانده و از این رو عبور و مرور به روستاها را قطع کرده است.

همچنین محور حمیل به ایلام به دلیل ریزش کوه با هماهنگی پلیس راه و با هدف جلوگیری از بروز آسیب به مردم مسدود شده است، در برخی از مسیرهای استان از جمله اورامانات، سرمیل و دالاهو ریزش کوه و رانش زمین داشتیم که نیروهای راهداری در این نقاط مشغول فعالیت با هدف جلوگیری از مسدود شدن راه هستند. 

بیش از 100 اکیپ راهداری با حدود 600 نفر پرسنل اکنون در سطح استان در حال آماده باش هستند. اکنون در تمام سطح استان شاهد بارش هستیم و در شهرستان های کنگاور و سنقر و کلیایی بارش برف را داریم که نیروهای راهداری در حال نمک پاشی و جلوگیری از مسدود شدن راه ها هستند.

در بخشی از مسیر روانسر به پاوه به دلیل ریزش کوه تردد به کندی صورت می‌گیرد و حرکت در محور کنگاور به سنقر نیز با زنجیر چرخ امکانپذیر است. محور ارتباطی حمیل به ایلام از شب گذشته بر اثر ریزش کوه مسدود شده و نیروهای راهداری هم اکنون مشغول بازگشایی آن هستند اما با توجه به حجم بالای ریزش ممکن است عملیات بازگشایی کمی زمانبر باشد،و هم اکنون در همه محورهای ارتباطی استان شاهد بارش باران هستیم و در محورهای سنقر و کنگاور ریزش برف داریم.

 تردد در مسیر کنگاور به سنقر فقط با زنجیر چرخ امکانپذیر است و خودروهای فاقد زنجیر امکان تردد نخواهند داشت، در نتیجه بارش‌های سنگین شب گذشته و امروز، رودخانه گاماسیاب طغیان کرده و هشت روستای شهرستان در معرض سیل قرار گرفته‌اند. احتمال دارد که روستاهای «چم‌بطان علیا، گرگَوند، فراش، قلعه محمدعلی و چشمه بیگی از توابع بخش بیستون و چم حیدر، چم کبود و چم شاهی» از توابع بخش مرکزی هرسین به زیر آب بروند. 

گفتنی است رود گاماسیاب از طولانی‌ترین رودخانه‌های ایران است که از 21 کیلومتری جنوب شرقی نهاوند در استان همدان سرچشمه می‌گیرد و پس از در آغوش کشیدن روان آب‌های ملایر، تویسرکان، اسدآباد و صحنه وارد شهرستان هرسین می شود.

_ قم
با توجه به شدت بارندگی که از روز گذشته در قم آغاز شده است، برخی روستاهای قم که در مسیر سیلاب هستند، وضعیتشان در کنترل است. اخطارهای لازم به روستاها و محورهای در مسیر رودخانه قمرود صادر شده بود و با توجه به این که اقدامات ایمنی و امدادی صورت گرفته است، جای نگرانی نیست.

با قطع شدن راه ارتباطی روستاهای ساریه خاتون و دولت آباد نیزار قم نیروهای امدادی و راهداری در محل حضور دارند و مشکل خاصی به وجود نیامده است، همچنین با توجه به این که بارش ها عصر امروز نیز ادامه دارد، پس از پایان بارش باران، وضعیت این روستاها به حالت عادی درمی آید.

مسیر رودخانه قمرود ازاوائل دهه 80 شمسی برای آمد و شد خودروها و کاهش ترافیک هسته مرکزی قم مهیا شد و در سال های گذشته به صورت بلوار در 2 مسیر در حدود هشت کیلومتر به صورت رفت و برگشت در آمده است، و با تلاش نیروهای خدمات شهری ، آبگرفتگی هایی سطح معابر این شهر مهار شده است.

با توجه به گزارش های هواشناسی استان، از روز گذشته نیروهای خدمات شهری شهرداری و سازمان های تابعه در مناطق هشت گانه در آماده باش کامل بودند. همه امکانات شهرداری از جمله هزار و 500 نیروی خدمات شهری و فضای سبز و حدود 200 دستگاه ماشین آلات مکانیزه از جمله موتور پمپ و تانکر برای جمع آوری آب های سطحی مشغول خدمات رسانی در سطح شهر هستند.

_ گلستان
با گذشت دو هفته از وقوع سیل در گلستان؛ شهرستان های آق قلا و گُمیشان در غرب استان همچنان دچار آبگرفتگی با ارتفاع زیاد است و اگرچه ورودی آب کاهش یافته اما مانداب های قبلی مشکلات عدیده ای برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

دستگاههای امدادی دولتی؛ تشکل های مردمی و نیکوکاران همه روزه در شهرستانهای گمیشان و آق قلا اقدام به توزیع غذای گرم و آذوقه می کنند اما اهالی به تجهیزات دیگری همچون وسایل بهداشتی، پوشاک، لوازم گرمایشی و پمپ آب برای گذر از هوای سرد و بارانی این روزها نیاز دارند. 

در این بین زنان، کودکان و سالمندان همچنان نیازمند پوشک و لباس زیر و گرم هستند.از آنجا که ارتفاع آب در برخی مناطق شهرستان زیاد است ؛ نیاز به پرژکتور، لباس بارانی، بادگیر و فوکا (لباس یکسره ضد آب تا زیر شانه) بیشتر از سایر اقلام محسوس است.

پمپ آب، لجن کش، لوله پلاستکی جهت هدایت آب و ژنراتور برق سیار از دیگر نیازهای منطقه است. 

گفتنی است 33 گروه پزشکی ثابت و 13 تیم سیار در مناطق سیل زده استان به مردم خدمات ارائه می کنند ضمن اینکه گروههای مشابه از بهداری سپاه، ارتش و جمعیت هلال احمر نیز در منطقه حضور دارند. 

موضوعی دیگری که اهالی مناطق سیل زده بویژه در آق قلا از آن اظهار نگرانی می کنند؛ ریزش خانه هایشان بخاطر غرقاب شدن و رطوبت شدید در پی ساختمانهاست که البته جان شهروندان را نیز تهدید می کند. 

باوجود این مشکلات تمام دستگاههای اداری با ارائه تسهیلات به سیل زدگان گلستان تلاش دارند کمک به عادی شدن روند زندگی در این مناطق را تشدید کنند بعنوان مثال دادگستری استان گلستان هم به آن دسته از زندانیانی که خانواده هایشان درگیر سیل هستند 10 روز مرخصی داده است. 
حدود 50 راس حیوان در سیل و سرمای اخیر پارک ملی گلستان تلف شده اند که تقریبا بیشتر آنها قوچ و میش بوده است.

_ کردستان
پرواز شرکت آسمان قرار بود ساعت 6:25 صبح امروز از تهران به مقصد سنندج انجام شود که به دلیل شرایط نامساعد جوی انجام نشد. پرواز قشم ایر نیز که روزهای دوشنبه ساعت 12 از تهران انجام می شد از هفته گذشته بدلیل کمبود مسافر لغو شد.

همچنین پروازهای روز یکشنبه 11 فروردین شرکت های قشم ایر و ایران ایر از مقصد تهران به سنندج و بالعکس نیز بخاطر شرایط نامساعد جوی و بارندگی های شدید انجام نشد.

در گردنه مروارید در محور سنندج - کامیاران، گردنه تودار در مسیر سنندج - مریوان، گردنه صلوات آباد و محور سنندج - قروه بارش شدید برف داریم لذا تا اطلاع ثانونی تردد هر نوع کامیون کشنده در این مسیرها ممنوع است، رانندگانی که قصد عبور از این مسیرها را دارند باید زنجیر چرخ و دیگر تجهیزات سفر زمستانی را همراه داشته باشند.

طبق پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان سامانه بارشی فعال از عصر شنبه وارد استان شد و در اثر فعالیت این موج بطور میانگین شاهد 40 تا 60 میلی متر بارندگی خواهیم بود.

_ اصفهان
بر اثر شدت این بارش ها رودخانه در روستای 'کهنگان و دهبزرگ' در سمیرم در پادنای علیا طغیان و به 2 پل آسیب زد، جاده بیده دچار آبگرفتگی شد و اهالی اسکان اضطراری داده شدند.

نیروهای امدادرسان علاوه بر تخلیه آبگرفتگی در سمیرم اقدام به توزیع اقلام امدادی به مردم روستاهای شهرستان کرده اند.

در منطقه پشتکوه فریدونشهر به علت بارش باران به 270 نفر در قالب 69 خانوار در روستاهای اسلام آباد، موگویی، دستگرد، بهرام آباد و دهنو اقلام امدادی همراه با بسته های غذایی از طریق هلال احمر داده شد و آب منازل آنها تخلیه شده است.

آبگرفتگی در 20 روستای شهرستان خوانسار و همچنین در برخی روستاهای فریدن را از دیگر حوادث شب یادشده در منطقه غرب استان بود و به علت بارش شدید باران ارتباط مخابراتی 20 روستا و برق 2 روستا در پشتکوه شهرستان فریدونشهر قطع شده است.

_ اراک
در پی بارش های شدید روز یکشنبه سیلاب از ساعت پنج صبح امروز (دوشنبه) موجب تخریب دیواره سیل بند ایجاد شده در مسیر جاده فراهان به اراک به سمت مشهد میقان شد که با حضور نیروهای پشتیبانی و شمار قابل توجهی از ماشین آلات سنگین در این محدوده برای مقابله با پیشروی سیلاب خاکریز ایجاد و راه هدایت آب به تالاب میقان بسترسازی شده است. 

در مسیر جاده اراک به تهران نیز به دلیل حجم زیاد آب در 2 نقطه حدفاصل روستاهای مالک آباد و موت آباد آبگرفتگی ایجاد شده که عوامل راهداری و نیروهای ستاد مدیریت بحران در حال عملیات هدایت سیلاب به مناطق پشت فرودگاه اراک هستند. 

همچنین در مسیر ارتباطی جاده اراک به تهران مقابل زرین خوشه مدیریت آبگرفتگی به راهداری سپرده شده و اگر امکان کنترل سیلاب نباشد باید مسیر موقت عبوری برای آن تعریف شود، تمامی 174منبع آبی شهرستان اراک با مدیریت صحیح استحکام سازه دارند و با وجود سرریز آب دغدغه در این خصوص وجود ندارد. 

شامگاه یکشنبه به دلیل حجم بالای بارش ها و سرریز 2 بند خاکی محدوده کرهرود با مصوبه ستاد مدیریت بحران 26 خانه در بخشی از کرهرود که در خطر آبگرفتگی بود تخلیه شد و ساکنان آن به مناطق امن منتقل شدند. 

درحال حاضر 20 پمپ مکش آب قوی در کرهرود در حال تخلیه روان آب موجود در این منطقه هستند. یک پل بالا دست منطقه کرهرود نیز با کارشناسی نیروهای فنی به دلیل آبگرفتگی از استحکام کافی برخوردار نبود که اقدامات ویژه برای مدیریت شرایط آن در دست انجام است. در بارندگی های اخیر آبگرفتگی در چند نقطه شهری ایجاد شده بود که مدیریت شده و اکنون مشکل حادی وجود ندارد. 

بارش شدید باران از بامداد یکشنبه تاکنون در این استان موجب آبگرفتگی جاده های فراهان و اراک به سمت تهران شده است، جاده های اراک به تهران و فراهان دچار آبگرفتگی شد.جاده فراهان به دلیل حجم آب موجود در منطقه آبگرفتگی شدید دارد و رانندگان با کندی و رعایت نکات ایمنی می توانند در آن آمد و شد داشته باشند. 

در کیلومتر 10 محور اراک به سمت تهران در مقابل زرین خوشه نیز به دلیل حجم زیاد آب انباشته آبگرفتگی ایجاد شده اما تردد در آن جریان دارد و نیروهای راهداری همه تلاش را در مدیریت آب این منطقه به کار گرفته اند. 

در راه شازند و گردنه سیبک از ساعات اولیه بامداد دوشنبه بارش برف سنگینی آغاز شده که نیروهای راهداری پاکساری معبر و نمک پاشی را در دستور کار دارند و رانندگانی که در این محور تردد می کنند تنها با زنجیر چرخ می توانند سفر داشته باشند. 

بارش سنگین برف در محور تفرش نیز از نیمه های شب گذشته شروع شده و گردنه نقره کمر لغزنده است اما تردد در آن با زنجیر چرخ به کندی جریان دارد و نیروهای راهداری اقدامات برفروبی و نمک پاشی را در چندین نوبت در این جاده انجام داده اند. 

جاده خنداب به ملایر نیز به دلیل بارندگی شدید دچار آبگرفتگی شده است. جاده ازنا در حدفاصل حوزه استحفاظی استان لرستان شب گذشته به دلیل ریزش کوه و رانش زمین مسدود شده بود که نیروهای راهداری استان مرکزی با اعزام به این منطقه مسیر را پاکسازی کردند و این راه باز است. 

_ همدان
شکستن پل بر اثر برخورد جرثقیل آب و فاضلاب به آن، موجب مسدود شدن جاده همدان به تهران شده است. شب گذشته جرثقیل آب و فاضلاب اقدام به جابجایی لوله هایی با هدف جلوگیری از بروز سیلاب و هدایت آب های سطحی کرده بود که این خودرو با پل عابر پیاده در جاده تهران و در حوالی جورقان برخورد و موجب شکسته شدن آن شد.

بیشتر روستاهای اسدآباد در محاصره آبگرفتگی هستند و بازگشایی مسیرها در این مناطق ادامه دارد.
روستاهای اسدآباد در محاصره آب هستند. روستاهای علی آباد، پیرشمس الدین، کوانج، نجف آباد، لک لک، قاسم آباد و دولت آباد وضعیت بحرانی دارند.در اثر طغیان رودخانه ها و آبگرفتگی روستاها بیش از یک هزار و 500 هکتار از زمین های زیر کشت این شهرستان زیر آب رفت و افزون بر یکصد خانه کم دوام و کاهگلی تخریب شد.

برف و باران تا اواخر وقت امروز مهمان همدان است و از فردا باد و رگبارهای موقت در انتظار سیزده بدر همدان است، همچنین امروز و بعد از ظهر وزش باد شدید در استان را شاهد هستیم که مناطق شرق استان را بیشتردر برمی گیرد.روز سه شنبه بارش ها به صورت رگبارهای موقت خواهد بود و در این روز بارش چندانی را پیش بینی نمی کنیم.

گفتنی است استفاده از کف کش برای رفع آبگرفتگی منزل مسکونی منجر به برق گرفتگی و مرگ پیرمرد 60 ساله شد.

_ مازندران
با گذشت 12 روز از آغاز فصل بهار، بارش برف بهاری که از بامداد امروز در ارتفاعات استان مازندران باریدن گرفت، این مناطق را سفید پوش کرد.

بر اساس گزارش هواشناسی مازندران کاهش دما در برخی مناطق محسوس بوده است به طوری که صبح امروز، بلده نور، سیاه بیشه و آلاشت سوادکوه دمای یک درجه زیر صفر را تجربه کردند، در حال حاضر در ایستگاه های هواشناسی استان بارش برف گزارش نمی شود اما در بالا دست بارش برف در ارتفاعات البرز را ادامه دارد. 

پیش بینی می شود بارش برف و باران تا بامداد فردا سه شنبه 13 فروردین در بیشتر مناطق مازندران ادامه داشته باشد و از صبح فردا از سمت شرق استان، مازندران را ترک کند. همچنین پیش بینی می شود که تا اواخر هفته آینده آسمان استان نیمه ابری همراه با بارش های پراکنده و تداوم خنکی هوا باشد. 

ریزش کوه حاصل از بارش برف و باران در محور هراز و کندان منجر به مسدود شدن این 2 محور اصلی مواصلاتی استان شده است که به گفته عوامل پلیس راه تا پایان بارندگی امکان پاکسازی آن وجود ندارد.

همچنین به علت ریزش سنگ حاصل از بارش شدید باران محور هراز و کندوان در این استان از شب گذشته تاکنون مسدود است و سوادکوه تنها محور باز برای تردد به پایتخت کشور است، ریزش کوه در محور هراز شب گذشته به 6 خودرو خسارت وارد کرد و منجر به زخمی شدن سه سرنشین خودرو پژو پارس نیز شد که حال عمومی خوبی دارند.

در محور سوادکوه به دودانگه نیز ریزش کوه و سنگ تردد در این محور را مسدود کرده است. 
طبق گزارش راهداران بارش بارش شدید باران و برخی مناطق برف در تمام محورهای اصلی و فرعی مازندران از غرب تا شرق ادامه دارد و در مناطق کوهستانی شاهد پدیده مه گرفتگی و همچنی لغزنده بودن جاده هستیم .

اداره کل هواشناسی مازندران اعلام کرد که با نفوذ جریان ناپایدار به استان از روز گذشته بارش باران تا سه شنبه هفته جاری در این خطه شمال کشور ادامه دارد.

_ لرستان
شدت بارش ها موجب سرریز شدن سد «مروک» این شهرستان شد. اکنون تیره رود در آستانه طغیان است و شهر در حالت آماده باش قرار دارد.

فرماندار و عوامل آتش نشانی به صورت حضوری درب منازل مناطق سیل خیز مراجعه کرده و خواستار تخلیه شدند که تا پایان وقت دیروز از مجموع 18 هزار و 800 نفر ساکن در محله های پرخطر شهر دورود حدود 80 درصد تخلیه شده اند.

محل های اسکان با امکانات لازم آماده شده و شهروندان نباید نسبت به تخلیه منازل خود مقاومت کنند، سد مروک در بالادست رودخانه شهر دورود ( تیره رود) قرار داد که با اتصال رودخانه سیلاخور ( متشکل از دو رودخانه آبسرده و ونایی) به رودخانه دورود، حجم بسیاری آب وارد این رود می شود.

_ تهران
تا عصر 13 فروردین 10 هزار نیروی خدماتی شهرداری، اورژانس، پلیس، راهداری و آتش نشانی در تهران آماده باش هستند. از روز قبل با آغاز مجدد بارندگی ها، تمامی مناطق رصد شد و بارش ها به میزانی نبود که مشکلی در پایتخت ایجاد کند.

شهر طی 24 ساعت گذشته وضعیت آرامی را پشت سر گذاشت و گزارشی بابت آبگرفتکی حتی دریافت نشد، امروز 12 فروردین، شدت بارندگی ها بیشتر و نیازمند تدابیر مضاعف تری است و از سوی دیگر نیز رودخانه ها و رود دره های شهر تهران لحظه به لحظه پر آب تر و رصد می شود.

_ چهارمحال و بختیاری 
برق شهر بازفت و 87 روستای این بخش در موج دوم بارش ها از شب گذشته تاکنون قطع شده است. میزان بارش های شبانه روز گذشته در شهرستان کوهرنگ تا صبح امروز را 95 میلیمتر اعلام کرد و افزود: سیلاب راه ارتباطی 53 روستای منطقه را با مرکز شهرستان قطع کرده است.

تخلیه ساکنان سه روستا از 16 روستای در معرض خطر آبگرفتگی و طغیان رودخانه قرار دارد و در صورت شدت بارش ها دیگر روستاها تخلیه خواهد شد، همچنین طغیان رودخانه موجب تخریب 20 مزرعه پرورش ماهی در شهرستان شده است.

در موج اول بارش های بهاری در روز سه شنبه ششم فروردین ماه بازفت شهرستان کوهرنگ یکی از کانونهای حادثه خیر در سیلاب ها بود که خوشبختانه این بارش ها تلفات انسانی نداشت، موج اول بارش ها حداقل 4 هزار میلیارد ریال به زیرساخت های استان، مزارع و باغات و بخش کشاورزی استان خسارت زد.

موج دوم بارش های سیلابی در چهارمحال و بختیاری از عصر یکشنبه یازدهم فروردین ماه در این استان آغاز شده است، شهرستانهای کوهرنگ، لردگان و اردل اکنون بیشتر میزان بارش باران را دارند و پیش بینی می شود موج دوم بارش ها روز سه شنبه هفته جاری از استان خارج شود.

به دلیل بالا آمدن آب و همچنین افزایش خطر شکسته شدن و یا سرریز سد 'گنج' این شهرستان، دستور تخلیه واحدهای مسکونی 3 روستا و رودخانه های منتهی به این سد صادر شد، همچنین ساکنان 8 روستا و شهر که در حاشیه و مسیر این سد قرار دارند، در معرض آسیب هستند و باید نسبت به تخلیه منازل اقدام کنند.

_ خراسان شمالی 
بارندگی های هفته گذشته در این شهرستان و ورود سیلاب ناشی از آن به "سد بیدواز" حجم ذخیره آب سومین سد بزرگ خراسان شمالی را به 10 میلیون متر مکعب و بیش از 2 برابر افزایش داد. میزان ذخیره آب سد بیدواز تا قبل از بارندگی های سه شنبه و چهارشنبه گذشته تنها 4.5 میلیون متر مکعب بود. ایرنا

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.