رونمایی از نخستین دستگاه بومی شتاب‌دهنده خطی با کاربرد درمان بیماران سرطانی در اصفهان
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، طاهره چنگیز اظهار کرد: این رونمایی همزمان با سیزدهمین سالروز ملی فناوری هسته ای انجام شد و ایران به جمع چهار کشور دیگر تولیدکننده این فناوری پیوست.

وی افزود: این دستگاه برای درمان بیماران سرطانی و به منظور رادیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از نیازهای اساسی کشور به شمار می رود. با نصب این شتاب دهنده خطی در شهرک سلامت اصفهان مدت انتظار برای پرتو درمانی بیمارن سرطانی کمتر می شود، لذا تولید انبوه آن در دستور کار است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: هزینه خرید این دستگاه از خارج حدود 1.5 میلیون یورو است اما در کشورمان با یک سوم قیمت تولید و عرضه می شود.کمتر از یک سوم تعداد مورد نیاز این دستگاه در ایران وجود دارد که لزوم تولید انبوه آن را نشان می دهد. 

گفتنی است فربد نجات مدیر عامل شرکت دانش بنیان بهیار صنعت سپاهان مدیر اجرایی این طرح با تاکید بر کمبود کشور برای استفاده از روش درمانی رادیوتراپی تصریح کرد: طبق استاندارد سازمان بهداشت جهانی به ازای هر یک میلیون نفر باید 3 دستگاه شتاب دهنده خطی پزشکی وجود داشته باشد؛ در صورتی که هم اینک در کشور کمتر از یک دستگاه به ازای هر یک میلیون نفر داریم.

وی تصریح کرد: این نخستین دستگاه شتاب دهنده خطی ساخت ایران است و برای ساخت آن به هیچ کشوری وابسته نخواهیم بود.

به گزارش ایرنا شهرک سلامت اصفهان از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی و با همکاری مشاوران خارجی احداث شده است.عملیات اجرایی این شهرک از سال 1391 آغاز شد و با مساحت 45 هزار مترمربع شامل 33 کلینیک، 25 پاراکلینیک، یک بیمارستان یکهزار تختخوابی و یک هتل 120 تختخوابی است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.