فشارهای اجتماعی و اقتصادی عوامل خطر بروز بیماری های روان پزشکی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی اسدی درباره تاثیر عوامل اجتماعی بر بروز بیماری های روان پزشکی توضیح داد: آسیب ها و عوامل اجتماعی بر بروز بیماری های روان پزشکی از جمله افسردگی و اختلالات افتراقی تاثیرگذار هستند. وقتی فشارهای اجتماعی و اقتصادی شکل می گیرد، می تواند به عنوان عوامل خطر بروز بیماری های روان پزشکی محسوب شود.

معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشت ادامه داد: مسائل فیزیولوژیکی و زیستی نیز بر بروز بیماری های روان پزشکی موثر است، اما اصولا عوامل اجتماعی بر بروز این نوع از بیماری ها قوی تر هستند. یعنی افراد تحت تاثیر محیط و فشارهای اقتصادی و اجتماعی بیشتر مبتلا به افسردگی یا بیماری های روان پزشکی می شوند. به طور مثال افسردگی ممکن است علت طلاق یا اعتیاد باشد و عکس این قضیه نیز صادق است.

وی افزود: هر شخص ممکن است زمینه ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت و بیماری های قلبی و عروقی را داشته باشد و عوامل محیطی باعث تشدید این بیماری ها به عنوان عوامل زمینه ای ابتلا به افسردگی شود. حالا اگر شخصی زمینه ابتلا به افسردگی را داشته و این موضوع سال ها پنهان باشد، ممکن است در صورت بروز عوامل دیگری، مبتلا به بیماری های روان پزشکی شود.

اسدی گفت: البته ممکن است برخی افراد سال ها با انگیزه زندگی کنند و اتفاقی در زندگی آنها رخ دهد و بعد مبتلا به افسردگی شوند. به طور مثال از دست دادن فرد مورد علاقه، آسیب های اجتماعی مانند جنگ، سیل، زلزله، شکست های اقتصادی می تواند باعث مبتلا شدن فردی به افسردگی شوند که قبلا هیچ مشکلی نداشته است.

معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشت تاکید کرد: بیشتر افرادی دچار این بیماری ها می شوند که مهارت لازم برای مقابله با آن مسئله یا مشکل عاطفی یا اجتماعی و اقتصادی را ندارند. این افراد مهارت مدیریت استرس و مهارت حل مسئله را ندارند و تاب آوری آنها کم است و در نتیجه مبتلا به افسردگی می شوند و حتی ممکن است سراغ راهکارهای نادرستی مانند اعتیاد و خودکشی بروند.

وی درباره عوامل موثر بر بروز بیماری های روان پزشکی بیان کرد: عوامل متعددی بر بروز افسردگی موثر هستند. عوامل ژنتیکی و عوامل فیزیولوژیک فردی مثل تغییرات هورمون ها در هر دو جنس زن و مرد می تواند منجر به بروز اختلالات روان پزشکی شود. سوابق بیماری ها در خانواده نیز می تواند باعث بیمار شدن افراد از نظر روان پزشکی شود.

اسدی اضافه کرد: بر اساس پژوهش های انجام شده در کشور، آمار اختلالات روان پزشکی در گروه جمعیتی 15 تا 64 سال 23.6 درصد است که این عدد نسبت به کشورهای همسایه و منطقه، آمار بالایی محسوب می شود.

معاون دفتر سلامت روان وزارت بهداشت گفت: از حدود 50 میلیون نفر در گروه سنی 15 تا 64 سال، حدود 12.5 میلیون نفر حداقل از یک اختلال روان پزشکی از سطح خفیف تا شدید رنج می برند. یک درصد از این 23.6 درصد، بیماری های شدید روان پزشکی مانند اسکیزوفرنیا یا اختلال ادراک و غیره دارند.

به گزارش ایرنا وی در پایان تصریح کرد: شایع ترین بیماری روان پزشکی در کشور، اختلال افسردگی است که 12.7 درصد از عدد 23.6 درصد را شامل می شود. بعد از افسردگی، اختلالات افتراقی قرار دارد که شامل اختلالات اضطرابی حاد، اختلال اضطرابی منتشر، وسواس و غیره است. اختلالات افتراقی نیز 15.6 درصد از اختلالات را به خود اختصاص داده است. در نتیجه شایع ترین اختلال روان پزشکی در کشور، افسردگی و اختلالات افتراقی هستند. بقیه اختلالات روان پزشکی در کشور ما مانند همه جهان، حدود یک یا دو درصد است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.