بی‌عدالتی مهمترین مانع خدمتی جامعه پرستاری است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علی اشرف رحمان پناه مهم ترین موانع خدمتی جامعه پرستاری، را بی عدالتی دانست و گفت: این بی عدالتی  در نگاه و نگرش مسئولان. در نظام پرداخت و در ساختار نظام سلامت دیده می شود.

این عضو شورای عالی نظام پرستاری: نبود شناخت مردم و سیاستگذاران کلان کشوری اعم از مجلس دولت و مشاورین از توانایی های پرستاران در امور نظام سلامت و حتی مدیریت های بحران ! و کم توجهی به این بخش از کارکنان دولت و نگاه صرف آنان تحت خدمات بیمارستانی از دیگر موانع اجرایی بشمار می رود.

وی افزود: این در حالی است که بهترین مدیران بحران را می توان از میان پرستاران انتخاب کرد، چون علم پرستاری در حوزه نیازها و شرایط بحرانی دارای توانایی های فوق العاده است که سایر رشته ها باید سالها بیاموزند . در حالی که یک کارشناس پرستاری بسیاری از این توانایی را هر روز تمرین می کند.

رحمان پناه با اعتقاد به این که در میان مسئولان اراده ای برای اجرای قوانین وجود ندارد، گفت:  اصولاً وزارت نباید در مقابل قانون بایستد و این خارج از چارچوب وظایف دولت است. و وزارت هم جزیی از دولت است. چگونه ممکن است دولت خود در مقابل قانون بایستد و توقع اجرای قوانین را از ملت داشته باشد؟ .

این عضو شورای عالی نظام پرستاری اضافه کرد: شاهد این امر تاکید ات معاونت محترم اجتماعی دولت بر اجرای قانون تعرفه ها در نشستهای مربوطه بوده و هست که در مقابل موضع نمایندگان وزارت داشتند. از این رو یک دست پنهان و یک لابی قدرت که در پشت پرده سیاستهای نظام سلامت را بر خلاف همه کشورهای توسعه یافته دنیا و منطقه بشکل درمان محور و بیمار محور و مبتنی بر تعرفه های فی فور سرویس برای گروهی خاص نگهداشته است که بر خلاف جهت همه قوانین مادر و سیاستهای کلی نظام سلامت و عدالت اجتماعی و بر ضد منافع ملی و صنعت بیمه کشور است.

وی یادآور شد: ما اکنون پس از پنج سال اجرای ناموفق و بحران ساز طرح تحول به این نتایج رسیده ایم. در حالی که اگر سیاست گذاران ما بدرستی و منطقی و فارغ از فشار لابی ها مطابق دستورالعملهای برنامه های توسعه ملی عمل می کردند هم اکنون شرایط کشور و نظام پرداخت و صنعت بیمه ما طور دیگری بود . ببینید چرا کسی نمی اید واقعا بررسی کند چرا طرح پزشک خانواده پس از ۱۶ سال نتوانسته پیاده بشود ؟  چرا نظام ارجا نتوانست اجرایی بشود ؟ اگر کسی توانست به این سوالات پاسخ دهد حتما به دلیل عدم اجرای قوانین پرستاری هم خواهد رسید.

رحمان پناه تصریح کرد: بخش دیگر از موانع به تعارض منافع بین رشته ای بر می گردد که متاسفانه گروهی می خواهند تمام و کمال تعرفه ها و حتی خدماتی را که پرستاران انجام می دهند در تملک خود داشته باشند و حتی بگونه ای نا نوشته بیمارستان و مدیران را هم در کنترل گرفته اند.

این عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: به عنوان مثال پزشک بیمار را بستری می کند و آنرا میدان کاری خود تلقی می کند و هر یود و تعرفه ای در این زمین باشد متعلق به اوست  و هر گاه مدیری بخواهد از حریم خود پا فراتر بگذارد قطعاً با مقاومت روبرو و زمین گیر می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پرستاری وی در پایان اضافه کرد: از این رو این تملک تعرفه ها در خصوص تعرفه های پرستاری هم مصداق پیدا می کند. اگر نظام پرداخت تغییر کند و سیستم DRG  جایگزین شود بخش زیادی از مشکلات و تعارضات برطرف می شود و نظام بیمه از ورشکستگی نجات پیدا خواهد کرد و تا حدودی دستیابی به عدالت بابل امکانپذیر می شود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.