اگر کل بودجه دولت صرف درمان دندان شود، فایده ندارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سید جلال پورهاشمی در نشست خبری روز دندانپزشک اظهار کرد: متاسفانه وضعیت دندان کودکان بسیار نامطلوب است و کودکان زیر ۱۲ سال درگیر کار‌های دندان هستند؛ در حال حاضر شاخص سلامت دندان کودکان در ایران از سال ۸۷ تا ۹۸ افزایش پیدا کرده و شاخص ۴،۵ در حال حاضر به ۵ رسیده است.

این متخصص دندانپزشکی کودکان ادامه داد: فرهنگ خانواده‌ها به گونه‌ای است که هنوز اعتقاد دارند دندان شیری نیاز به ترمیم و عصب کشی ندارد، در حالی که باید دانست دندان شیری نیاز به رسیدگی دارد و اهمیتی کمتر نسبت به دندان‌های دیگر ندارد،‌ متاسفانه کمتر به سمت ترمیم و حفظ سلامت رفته‌ایم و این نشان دهنده غفلت ماست.

وی افزود: وزارت بهداشت متولی حفظ سلامت است و باید بودجه را به امر پیشگیری اختصاص دهد؛ ۲۰۰ میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانیان است و بنده اعتقاد دارم حدود ۴۰۰ دندان پوسیده در کشور وجود دارد.

پورهاشمی گفت: در حوزه پیشگیری بودجه دولتی باید در نظر گرفته شود، بیمه‌ها به دلیل هزینه سنگین این حوزه، از کار‌های دندانپزشکی پشتیبانی نکرده و از ترس هزینه‌های بالا به کار‌های دندان ورود نکرده‌اند، در حالی که اگر خانواده‌ها به سلامت دندان‌ها اهمیت دهند می‌توانیم به شاخص استاندارد جهانی برسیم.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد: اگر کل بودجه دولت صرف درمان دندان شود فایده ندارد و این تلخ است،‌ در واقع بهترین کار پیشگیری از پوسیدگی و خرابی دندان است و اگر با همین روند جلو برویم سال‌های بعد همچنان آمار دندان خراب بالا خواهد بود.

وی تصریح کرد: شروع پیشگیری از مادران باردار تا کودکان زیر ۱۲ سال است، اگر بتوانیم برای پیشگیری از دندان‌های خراب از مادران باردار و کودکان زیر ۱۲ سال شروع کنیم بسیار موفق خواهیم بود؛ دندان شیری اگر سالم باشد رشد کودک طبیعی خواهد بود، کودکی که دندان خراب داشته باشد نمی‌تواند به خوبی غذا بخورد و کم اشتها شده و رشد تحت تاثیر قرار خوهد گرفت.

پورهاشمی اظهار کرد: دندان شیری در رشد و تکامل فک و صورت بسیار مهم است و صورت و ظاهر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، کودکانی که دندان شیری پوسیده دارند از نظر درسی نسبت به دیگر کودکان از نظر درسی عقب‌تر رفته و کاهش رشد تحصیلی خواهند داشت،‌ همچنین دندان شیری خراب عفونت ایجاد می‌کند و برای سلامتی کودک مضر است؛ به‌علاوه اینکه هزینه درمانی این دندان‌ها بالاست.

این متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: آماری که خروجی دانشکده ارائه می‌شود حدود ۳۲ هزار نفر پزشک دندان پزشک داریم، اما حدود ۲۵ هزار نفر در این زمینه فعال هستند؛ روز ۲۳ فروردین روز تصویب طرح بهداشت کار دهان و دندان و در جهت ارتقا سلامت است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان وی در پایان اضافه کرد: پروتکل مختلفی در دنیا وجود دارد و کشور‌هایی که شاخص پوسیدگی دندان آن‌ها ۱۴ بوده با روش‌های ساده پیشگیری در وضعیتی هستند که این شاخص به زیر یک کاهش یافته است و مشکل پوسیدگی دندان آن‌ها حل شده است، اما مشکل ما در پایه خراب است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.