خواسته های جامعه پرستاری قانونی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد شریفی مقدم در نشستی که در حاشیه بازدید مسئولین سازمان نظام پرستاری از مناطق سیل زده خوزستان برگزار شد، ضمن تشکر از عملکرد خوب هیئت مدیره نظام پرستاری اهواز در دوره چهارم گفت: فعالین صنفی خط اول صنف پرستاری هستند و نقش آنها  در حرفه و صنف بسیار تاثیر گذار است.

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری با اشاره به این که وضعیت پرستاری را می توان به 3 بخش گذشته، حال و آینده تقسیم کرد، اظهار داشت: منظور از گذشته، پرستاری قبل از انقلاب است. در دوران قبل از انقلاب تیم نظام سلامت شامل پزشک، پرستار و رادیولوژیست و غیره در کنار هم با ارتباط دوستانه و محترمانه و همچنین در یک سطح به ارائه خدمات به بیماران و مردم می پرداختند و محور و هدف آنها خدمت به بیماران و مردم بود. 

شریفی مقدم یادآور شد: در دهه 70 تفکری در نظام سلامت شکل گرفت که بر اساس این تفکر گروه درمان نسبت به سایر کادر درمان در رتبه بالاتری قرار می گرفت، این تفکر براساس ترجمه کتاب کالیفرنیا شکل گرفت که در حال حاضر از آن هم استفاده نمی شود و ترجمه آن به نفع این گروه خاص صورت گرفت که می توان گفت بدبختی نظام سلامت، مردم، پرستاران و سیستم نظام سلامت از آن زمان آغاز شد و این امر با شعار جلوگیری از ورود پزشکان به بخش خصوصی بود و نام آن، کار تمام وقت پزشکان در مراکز دولتی عنوان شد.

وی افزود: تا قبل از اجرای این طرح اختلاف دریافتی پزشک 1.5 برابر سایر کادر درمان بود و هیچ پرداختی دیگری برای آنان وجود نداشت، اما با اجرای طرح نوین خودگردانی بیمارستان ها یا همان فی فورسرویس، کارانه به دریافتی پزشکان اضافه شد و اختلاف دریافتی آنان را به 50 تا 100 برابر افزایش داد.  

معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری ادامه داد: در حوزه بهداشت و درمان نظارتی بر دریافتی ها وجود ندارد، در دنیا فردی ریاست مراکز درمانی را عهدار می شود که از لحاظ علمی و مهارت در رده بالایی قرار داشته باشد زیرا جان و سلامت مردم از اهمیت بالایی برخوردار است اما متاسفانه براساس تفکرات غلط  در کشور ما ، دستور العملی صادر شد که روسای بیمارستانها بایستی پزشک متخصص هیئت علمی باشد. این گروه طی مرور زمان تمامی مناصب و منابع را برعهده گرفتند و به دلیل آمار پرستاران در سطح کشور، آنان را رقیب اصلی خود عنوان نمودند، به گونه ای که دیدگاه آنان این است که باید پرستاری را در بدترین شرایط نگه داشت تا پرستاری نتواند قدرت را در دست گیرد.  

شریفی مقدم تصریح کرد: امروزه تعداد پرستار به تخت در کشور ما با کشورهای عقب افتاده برابری می کند، برای مثال در هلند به ازای هر هزار نفر 17 پرستار وجود دارد اما در کشور ما به ازای هر هزار نفر 1.5 پرستار وجود دارد که این امر  باعث اضافه کاری اجباری و شیفت های متعدد برای  پرستاران کشور شده است. 

وی تاکید کرد: پرستاری با یک جریان قدرتی مواجه است که هدف آنان تضعیف پرستاری است، وزارت بهداشت 4 سال پیش قبل از شروع دوره چهارم، 2 جریان پرستار بیمارستانی و بهیاری یکساله را راه اندازی کرد که از این طریق بتواند قدمت پرستاری را تضعیف نماید.

 معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری با اشاره به این که بدنه پرستاری باید هوشیار باشد، گفت: امروزه پرستاری دارای جایگاه خوبی است و مسئولین به فعالیت های بدنه پرستاری توجه می کنند اما هیچ  قدرتی بالاتراز افکار عمومی نیست که در حال حاضر این افکار در دست جامعه پرستاری است و طرف مقابل نیز با حاشیه سازی  و طرح های ضد پرستاری، کیان پرستاری را هدف قرار داده است. 

شریفی مقدم گفت: معاونت پرستاری به عنوان یک فرصت و تهدید در نظر گرفته می شود، فرصت از این لحاظ که در شورای معاونین وزارت بهداشت یک پرستار از حقوق جامعه پرستاری دفاع می کند و تهدید از این لحاظ که نمی تواند این دفاع را همه جانبه داشته باشد . 

وی اضافه کرد: گذشته پرستاری تغییر کرده و پرستاری در حال حاضر پایگاه بسیار قوی را ازآن خود کرده است، بنابراین پرستاران با مشارکت می توانند در تصمیم گیری ها تاثیر به سزایی داشته باشند.  پس از گذشته ، حال پرستاری با وجود سازمان نظام پرستاری و تلاش های مسئولین در سازمان  وضعیت پرستاری را تقویت کرده و آینده پرستاری نیز بستگی به فعالیت ها و مشارکت های بدنه پرستاری دارد. 

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پرستاری معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی سازمان نظام پرستاری در پایان افزود: قدرت شکننده است ، هر زمان که پرستاری پای کار باشد هیچ قدرتی نمی تواند جلوی آن قد علم کند. آینده پرستاری باید حفظ شود و با اطلاع رسانی می توان مسائل پرستاری را آگاه سازی کرد . خواسته های پرستاری قانونی است و با روشنگری، مطالبه، شفاف سازی همدلی و وحدت می توان به این خواسته ها دست یافت.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.