تعرفه فنی آزمایشگاه‌ها در سال ۹۸ افزایش ۲۵ درصدی خواهد داشت
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد علی برومند، در نشست خبری روز آزمایشگاهیان، به تشریح وضعیت آزمایشگاه‌های پاتولوژی در کشور پرداخت و افزود: آزمایشگاه یک سازمان کاملاً منحصر به فرد در حیطه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی است.

دبیر انجمن آسیب شناسی ایران با اشاره به ساختار تخصصی آزمایشگاه، گفت: آزمایشگاه از معدود سازمان‌های چند تخصصی است و از همین رو، انتظار می‌رود نگاه تخصصی به آزمایشگاه داشت.

وی به وضعیت آزمایشگاه‌ها اشاره کرد و افزود: ما با بیماری مزمن در حیطه آزمایشگاه‌های بالینی مواجه هستیم و علت آن نیز، عدم نگاه تخصصی و کم دیده شدن آزمایشگاه‌ها در روند ارتقای نظام سلامت کشور است.

برومند گفت: آزمایشگاه‌های بالینی کشور وضعیت خوبی ندارند، به رغم اینکه در سال‌های اخیر و به دنبال اجرای طرح تحول سلامت، وضعیت آزمایشگاه‌ها تا حدودی تغییر کرد و بهبود یافت، اما مسئله اصلی و معضلی که آزمایشگاه‌ها با آن مواجه هستند، تعرفه است.

دبیر انجمن آسیب شناسی ایران ادامه داد: با تقسیم بندی تعرفه به دو جز فنی و حرفه‌ای، وضعیت آزمایشگاه‌ها تغییر کرد اما متأسفانه جز فنی که شامل هزینه تمام شده است، خیلی مورد توجه قرار نگرفت و مشورت‌های انجمن‌ها نیز مد نظر قرار نگرفت.

وی افزود: مشکل ما این است که هزینه تمام شده در آزمایشگاه هنوز مورد قبول وزارت بهداشت و بیمه‌ها نیست. البته در چند ماه اخیر، این موضوع در وزارت بهداشت، شورای عالی بیمه و اداره تجهیزات پزشکی وزارتخانه، اندکی مورد توجه قرار گرفته و تعامل خوبی با انجمن داشته‌اند.

برومند با انتقاد از دیده نشدن افزایش ۳۵ تا ۴۰ درصدی هزینه‌های مصرفی آزمایشگاه‌ها در سال گذشته، گفت: سال گذشته قول دادند از شهریور، تعرفه فنی مورد تجدید نظر قرار بگیرد، اما این اتفاق نیفتاد.

دبیر انجمن آسیب شناسی ایران خاطرنشان کرد: البته برای سال ۹۸ قبول کرده‌اند که تعرفه فنی آزمایشگاه ۲۵ درصد افزایش پیدا کند که با توجه به نرخ تورم و رشد هزینه‌ها، کافی نیست.

وی به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای خرید مواد و تجهیزات مصرفی آزمایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: متأسفانه شرکت‌های تجهیزات پزشکی، با لحاظ کردن هزینه‌های جانبی، باعث می‌شوند که اثرات ارز ۴۲۰۰ تومانی خیلی ملموس نباشد و باعث شود با قیمت بیشتری، مواد و تجهیزات مصرفی را در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار دهند.

برومند در ادامه بر ضرورت بازنگری تعرفه فنی آزمایشگاه در طول سال تاکید کرد و افزود: افزایش هزینه‌ها باعث می‌شود که مجبور شویم بیش از یکبار در سال، تعرفه فنی مورد بازنگری قرار گیرد. زیرا آزمایشگاه وابسته به ارز بوده و نمی‌توان آثار نوسانات ارزی در افزایش هزینه‌های آزمایشگاه را نادیده گرفت.

دبیر انجمن آسیب شناسی ایران یادآور شد: سال گذشته برای آزمایشگاه‌ها به سختی گذشت، البته آزمایشگاه‌ها همراهی خوبی با نظام سلامت داشته‌اند، به طوری که با مدیریت بهره برداری، در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد از حجم خدمات و تست‌های آزمایشگاهی که لازم نبود، کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به اختصاص ارز دولتی برای خرید مواد مصرفی آزمایشگاه‌ها، افزود: اگر اختصاص ارز دولتی برای مواد و تجهیزات مصرفی حذف شود، آزمایشگاه‌های دولتی از ادامه فعالیت ساقط خواهند شد. البته لازم است بدانیم که تهیه تجهیزات و قطعات یدکی مورد نیاز دستگاه‌های آزمایشگاه‌ها شامل ارز دولتی نمی‌شود و همین مسئله باعث شده قطعه‌ای که تا سال گذشته ۹ میلیون قیمت داشت، به مرز ۳۶ میلیون تومان برسد.

برومند در ارتباط با وجود کیت‌های قاچاق در آزمایشگاه‌ها، گفت: متأسفانه سیستم نظارتی در کشور ضعیف است و این شامل وزارت بهداشت، بیمه‌ها و سازمان نظام پزشکی می‌شود که در این امر دخیل هستند.

به گزارش مهر دبیر انجمن آسیب شناسی ایران در پایان با عنوان این مطلب که کیت قاچاق هم می‌آید، افزود: کیت قاچاق هم وارد می‌شود و هم استفاده می شود، اما به راحتی قابل ردیابی و جلوگیری از ورود آنها نیستیم. البته با توجه به سختگیری اداره کل تجهیزات پزشکی در استفاده از مواد و تجهیزات مصرفی آزمایشگاه‌ها، این موضوع در بخش دولتی کنترل شده است.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.