اگر مجوز استخدام داده شود پرستار به میزان کافی در کشور وجود دارد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حیدر علی عابدی با تاکید بر اینکه 97 سال خوبی برای حوزه پرستاری نبود، گفت: در سال 97 جذب پرستار و کمک پرستار نداشتیم، فشار کاری پرستاران چندین برابر شد و همچنین ارائه کیفیت خدمات پرستاری نیز زیر سوال رفت.

وی افزود: به دلیل فشارهای اقتصادی در سال 97 دانشگاه های علوم پزشکی با کاهش نقدینگی روبرو شدند. این در حالی است که بیمارستان ها باید از درآمد خود پرستار استخدام می کردند که برخی بیمارستان ها مقاومت و به ندرت آن هم به صورت شرکتی پرستار استخدام شد.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: آمار دقیقی از میزان مهاجرت پرستاران وجود ندارد؛ زمانی که فرد لیسانس پرستاری خود را اخذ و پشت دیوار استخدامی باقی بماند به طور قطع تعدادی از آنها برای استفاده از مدرک تحصیلی به مهاجرت روی می آورند و این یکی از آسیب‌های جدی است.

عابدی گفت: در واقع برای تربیت پرستار  کشور و وزارت بهداشت هزینه‌های زیادی متحمل می شود اما متاسفانه جذب آنها مورد غفلت قرار می گیرد. این در حالی است که بیمارستان های کشور نیاز شدیدی به نیروی پرستار دارند.

وی تصریح کرد: بر اساس استانداردهای جهانی باید به ازای هر تخت بیمارستانی 2 تا 3 پرسنل وجود داشته باشد. به عنوان مثال در بیمارستانی با 100 تخت بیمارستانی باید 300 کادر پرستاری وجود داشته باشد اما در اغلب بیمارستان های ما کمتر از 150 پرستار وجود دارد.

عضو ناظر مجلس در شورای عالی نظام پرستاری با یادآوری وجود 120 هزار تخت بیمارستانی در کشور، گفت: باید حداقل 120 هزار نیروی پرستار و کمک پرستار در کشور داشته باشیم تا به حدی از استاندارد برسیم. البته مطلوب بیش از 300 هزار کادر پرستاری است اما در حال حاضر 170 تا 180 هزار نیروی پرستار داریم و در واقع بیش از 120هزار کمبود نیروی پرستار داریم.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت عابدی در پایان اضافه کرد: اگر مجوز استخدام داده شود پرستار به میزان کافی برای رفع نیازها در کشور وجود دارد؛ اگر کیفیت خدمات پرستاری افزایش یابد نه تنها پرستاران مهاجرت نمی کنند بلکه ممکن است از خارج نیز پرستار وارد کنیم تا کیفیت خدمات پرستاری افزایش یابد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.