مخالف طرح جدید وزارت بهداشت مبنی بر ممنوعیت ادامه تحصیل پزشکان عمومی هستم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سید مرتضی خاتمی با تأکید بر این مطلب که ما نیز مخالف طرح وزارت بهداشت بوده و این مسأله را با وزیر بهداشت در میان گذاشته‌ایم، اعلام کرد: قرار است از مسؤولان معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم بخواهیم که برای بررسی این موضوع در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی حاضر شوند. 

وی افزود: دلایل ما برای مخالفت با این طرح روشن است چرا که بر خلاف تصوری که مسؤولان آموزشی دارند بنده به عنوان کسی که سال‌ها تجربه مرکز توزیع پزشکان را داشته‌ام این را گفته‌ام که دوستان دلیل اصلی کمبود پزشکان را در طرح استریت جستجو نکنند بلکه دلیل کمبود پزشک، در جاهای دیگر است. 

نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: معافیت‌های گوناگونی که درست کرده‌ایم و همچنین استفاده کمتر از نیروهای سرباز به عنوان پیا‌م‌‌آور بهداشت در مناطق محروم از جمله مواردی است که کمبود پزشکان را نسبت به سال‌های قبل دامن زده است. 

خاتمی گفت: اینکه بخواهیم تعدادی دانشجوی ممتاز و نخبه را از این امتیاز اندک که به شرط قبولی در آزمون دستیاری، بدون وقفه در مقطع بالاتر ادامه تحصیل داده و بار علمی کشور را بر دوش بکشند، مانع شویم کار درستی نیست؛ چرا که این افراد بعدا باید تعهد خود را انجام داده و به سیستم دولتی ارائه خدمت دهند؛ ضمن اینکه این افراد امتحان نیز می‌دهند و تنها امتیازی که دارند این است که می‌توانند در امتحان شرکت کرده و اگر قبول شوند بدون وقفه ادامه تحصیل دهند که امتیاز خیلی بزرگی هم نیست. 

وی تاکید کرد: هم اکنون این نگرانی جدی است که به دلیل سختگیری‌های بیش از حد در خدمات اجباری پزشکان، سطح نخبگی در پذیرفته شدگان پزشکی کاهش یابد و دیگر پزشکی جذابیت سابق را برای جامعه ندارد و در آینده ما در این زمینه مسأله و معضل خواهیم داشت. 

 نایب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: در بین کل دانشجویان بخش دولتی فقط دانشجویان پزشکی هستند که مجبورند خدمات اجباری را بگذرانند و سایر رشته‌های دولتی با خرج دولت تحصیل می‌کنند اما هیچ تعهدی ندارند؛ اگر این امتیاز استریت را نیز از آنها بگیریم  یا نظر به تطویل تعهدات، داشته باشیم، انگیزه‌های محدود ایشان را هم از آنها گرفته‌ایم. 

این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: گروه پزشکی به تعهدات در حد بالا عمل می‌کنند و ما نباید این تعهدات را بیشتر هم بکنیم و نباید چاره حل مشکل را در این ببینیم؛ چرا که اگر اینگونه عمل کنیم دقیقا به ضرر پیشرفت علوم پزشکی و سطح نخبگی جامعه پزشکی است. 

به گزارش فارس وی در پایان افزود: معتقدیم که این طرح ناپختگی‌ زیادی دارد و باید از زوایای گوناگون بررسی شود لذا با آن مخالفت کرده‌ایم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.