به تغییر ساختار رسیدگی به پرونده‌های پزشکی نیاز داریم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد بیات در جلسه نشست مشترک روسای شورای هماهنگی نظام پزشکی استان های سراسر کشور گفت: لطمات به گروهی اعم از جامعه پزشکی و...، زمانی تاثیرگذار خواهد بود که ضعفی وجود داشته باشد. بنابراین در جامعه پزشکی و مجموعه کاری خودمان در صورتی ضربه‌پذیر‌ی‌مان کم می‌شود که نقاط قوت‌ و مزیت‌های نسبی‌مان را تقویت کنیم تا این ضربات برایمان کارگر نباشد.

رییس هیات‌عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی ادامه داد: ضعف در اخلاق، مدیریت و انسجام می‌تواند ما را آسیب‌پذیر کند، اگر بخواهیم این ضعف را به اقتدار بدل کنیم، باید تلاش کرده و هزینه دهیم. متاسفانه در مواجهه با این ضربات برخی فرار می‌کنند. به هر حال ما در جامعه پزشکی شاهد موج مهاجرت و یا رها کردن کار پزشکی هستیم و این افراد در توجیه اقدام‌شان می‌گویند که از دست ما کاری برنمی‌آید.

بیات گفت: گروه دیگری هم می‌گویند افراد دیگری بروند هزینه دهند تا ما استفاده کنیم. از طرفی گاهی برخی مسائل اخلاقی رعایت نمی‌شود و یا پرونده‌هایی می‌بینیم که اصلا در شان جامعه پزشکی نیست و طبیعی است که با مشاهده این موضوعات هجمه‌هایی علیه جامعه پزشکی مطرح می‌شود و برخی موفق می‌شوند که در جامعه بدبینی‌هایی علیه پزشکان ایجاد کنند.

وی افزود: ما باید در مواردی که لازم است وقت بگذاریم. اگر انتخابات است، خودمان حضور پیدا کنیم، ارتباط خوبی با جامعه برقرار کنیم، در این صورت می‌توانیم انتظار موفقیت در سایر قسمت‌ها و بخش‌ها را داشته باشیم. بالاخره در حال حاضر قاعده بازی نسبت به گذشته تغییر کرده است و ما باید خودمان را تقویت کنیم و وقت بگذاریم، هزینه کنیم و امکانات‌ بالقوه خودمان را بالفعل کنیم.

رییس هیات‌عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی با اشاره به انتقاداتی که به هیات‌های عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی می‌شود، اظهار کرد: در زمانیکه کار هیات‌عالی را آغاز کردیم، تقریبا پرونده‌هایی داشتیم که بیش از سه سال هم در سازمان باقی مانده بودند، اما در حال حاضر پرونده‌های انتظامی را تا پایان سال 1395 تمام کردیم و تعداد کمی از پرونده‌های سال 1396 باقی مانده است. در واقع خروجی ما از هیات‌ها بیش از ورودی‌مان است. 

بیات خاطرنشان کرد: البته همچنان تعدادی پرونده در هیات‌عالی رسوب می‌کند که علل مختلفی هم دارد. در عین حال هیات‌ دوم انتظامی هم تشکیل شد تا به انجام کارها کمک کرده و سرعت بخشد. در حال حاضر بحث ایجاد هیات سوم هم مطرح است. البته باید بدانیم که تعدد هیات‌ها هم ممکن است عوارضی بر جای بگذارد. زیرا ممکن است وحدت رویه را مقداری دچار اشکال و اختلال کند.

وی تصریح کرد: یک مشکل، بحث مشکلات ساختاری است. ساختاری که در حال‌حاضر در رسیدگی به پرونده‌ها وجود دارد، برای 30 تا 40 سال قبل است. در حال حاضر نیروی انسانی افزایش یافته، اما ساختار همان ساختار گذشته است. بر این اساس ما به تغییر ساختار رسیدگی به پرونده‌های پزشکی در سازمان نظام پزشکی نیاز داریم. وظیفه نظارت بر هیات‌های بدوی و تجدید نظر استان‌ها بر عهده هیات‌عالی انتظامی است، اما ما تقریبا هیچ ابزاری برای این نظارت در سازمان نداریم و این مسئولیت را عمدتا معاونت انتظامی تاحدی انجام می‌دهد و ما فقط در موارد خاص ورود می‌کنیم.

رییس هیات‌عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: مشکل دوم ورودی حجم زیاد پرونده‌ها به هیات‌عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی است که بخش عمده آن از قوه‌قضاییه و فقط برای کارشناسی می‌آیند و وقت زیادی از هیات می‌گیرد. پرونده‌هایی که برای کارشناسی می‌آیند ما به کارشناسان‌مان ارائه می‌دهیم، اما ساختار و سیستم کارشناسی سازمان ساختارمند و تعریف‌شده نیست.

بیات اظهار کرد: در کارشناسی درست، فرد دوره کارشناسی را دیده و بابت کارش پول دریافت می‌کند و مسئولیت قانونی هم دارد، اما در سازمان نظام پزشکی اینگونه نیست. روند کار به این صورت است که انجمن‌ها تعدادی را معرفی می‌کنند که گاهی به جای کارشناسی کردن، کدخدا منشی می‌کنند. حتی گاهی اوقات رای صادر می‌کنند. بسیاری از پرونده‌هایمان که از نظام پزشکی شهرستانها می‌آید به جای کارشناسی در آن رای است. این ها اشکالات زیادی است که وقت زیادی از هیات‌عالی می‌گیرد.

وی افزود: به عنوان مثال ماده 40 زمانی باید اعمال شود که یک اشکال قانونی در رای وجود داشته باشد، اما گاهی از ماده 40 با عنوان تجدید نظر استفاده می‌شود که البته دکتر فتاحی در این زمینه اقدام کردند و بخش زیادی از این موارد کنترل شده، اما باز هم چنین پرونده‌هایی وارد می‌شود. اگر یک ساختار سالم و توانمندی ایجاد شود و کارشناسی‌های ما اصلاح شود و هیات سوم هم تشکیل شود، کارشناسی‌ها سرعت بالاتری خواهدگرفت.

 رییس هیات‌عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی در پایان گفت: ورودی پرونده‌های کارشناسی از قوه‌قضاییه به سازمان نظام پزشکی نسبت به پزشکی قانونی در دو سال گذشته بسیارافزایش یافته است، گفت: این نشان می‌دهد که قضات کشور نسبت به هیات‌های عالی انتظامی وکارشناسی‌شان دارند اعتماد بیشتری نشان می‌دهند. این مسوولیت ما را بزرگتر می‌کند و باید با آمادگی بیشتری ورود کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.