ماماها نباید در فرآیند نسخه نویسی نیاز به تایید پزشک داشته باشند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا رییسی در مراسم روز ماما، گفت:در حوزه بهداشت حدود ۲۲ هزار مراقب سلامت داریم و رشته‌های مختلف بهداشت می‌توانند در مراکز جامع خدمات سلامت به عنوان یک نقطه عطف استفاده کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت ادامه داد:سالیانه در دنیا حدود ۳۲۰ هزار مادر باردار و ۲ میلیون نوزاد به دلیل عوارض بارداری و زایمان از بین می‌روند. در چند دهه گذشته در کشور خودمان شاهد بودیم که از هر ۱۰۰ هزار زایمان ۲۵۰ مورد به مرگ و میر ختم می‌شد که این عدد امروز به تعداد ۲۰ مورد رسیده است.

وی افزود:در سایر حوزه ها نیز ماماهایی که در این مراکز خدمت می‌کنند باید آموزش‌های ویژه ببینند. رویکرد این آموزش‌ها نباید تنها درمانی باشد، باید به بهداشت نیز توجه ویژه شود.
در حوزه مامایی نیار به نگاهی آمایشی هست. همچنین جذب و به کارگیری دانشجویان باید بر اساس نیاز منطقه صورت گیرد.

رئیسی گفت: نباید ماماها در فرآیند نسخه نویسی نیاز به تایید پزشک داشته باشند تا بر همین اساس تکریم ارباب رجوع نیز اتفاق افتد. لذا لازم است تا در این حوزه بازنگری صورت گیرد. برای کاهش آمار سزارین باید توجه ویژه‌ای به حوزه مامایی شود.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: ساز و کارهایی در این زمینه وجود دارد و با طرح تحول سلامت نیز اتفاقات خوبی افتاد. زایمان طبیعی رایگان شد، اما صادقانه می‌گویم در کاهش آمار سزارین آنگونه که باید، موفق عمل نکردیم و راه زیادی در پیش است. زایمان باید  در امن‌ترین مکان صورت گیرد.

به گزارش ایسنا وی در پایان با تاکید بر لزوم آموزش‌های لازم از دوره نوجوانی به دختران برای روی آوردن به زایمان طبیعی گفت: باید برنامه‌هایی جامع در این زمینه اتفاق افتد و این آموزش‌ها فقط به قبل و حین بارداری اکتفا نکند. در زمینه افزایش زایمان طبیعی، بیمارستان‌ها نیز می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند. همچنین نباید از آموزش در حوزه phc برای ماماها غافل بود.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.