افزایش آمار سزارین در سال‌های اخیر ناشی از بی‌توجهی به جایگاه مامایی است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، بشیر خالقی در مورد اظهارنظر معاون بهداشت وزیر بهداشت مبنی بر اینکه نباید ماماها در فرآیندنسخه‌نویسی نیاز به تایید پزشک داشته باشند و لازم است در این حوزه بازنگری صورت گیرد، گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ماماها نقش اثرگذاری در روند ارائه خدمات در خانه‌های بهداشت داشتند و بدون اینکه متخصصی در این مراکز وجود داشته باشند به راحتی آنها را اداره می‌کردند.

وی افزود: بی‌تردید اغلب داروهایی که توسط ماماها تجویز می‌شود از جمله اقلام دارویی است که آنها و بهورزان اجازه تجویزشان را دارند و این روندی تعریف شده است و نیاز به تایید متخصصان زنان و زایمان هم ندارد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: ماماها مدت زمان طولانی به عنوان مربیان خدمات بهداشت اولیه به صورت زیربنایی در حوزه ارائه خدمات به زنان باردار فعالیت کرده‌اند و نقش بسیار خوبی در جهت کاهش آمار مرگ و میر ناشی از زایمان داشته‌اند.

خالقی با یادآوری اینکه در گذشته تجربه همکاری با ماماها را داشته است، تصریح کرد: هم‌اکنون در پی تلاش و اقدامات موثر ماماها آمار مرگ و میر ناشی از زایمان به 20 مورد از هر 100 هزار زایمان کاهش پیدا کرده است، همچنین میزان مرگ و میر کودکان به 15 مورد از هر 1000 کودک کاهش یافته و این در حالی است که در گذشته این آمار 200 مورد از هر 1000کودک بود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت این نماینده مردم در مجلس دهم در پایان اضافه کرد: ماماها در گذشته بدون حضور متخصصان به زنان باردار آموزش داده و حتی به تنهایی هنگام زایمان به آنها کمک می‌کردند، دلیل افزایش آمار سزارین در سال‌های اخیر ناشی از بی‌توجهی به جایگاه ماماها بوده و بیانگر این است که نتوانسته‌ایم به خوبی از ظرفیت این نیروها استفاده کنیم، در حالی که آنها از تحصیلات و تجربه کافی در این حوزه برخوردار هستند.

پایان پیام/

1 نظر

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.