تکمیل ریل خدمات الکترونیک در نظام سلامت تا پایان خرداد ۹۸
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، قاسم جان بابایی درباره تکمیل پرونده الکترونیک سلامت افزود: فرآیند الکترونیکی شدن خدمات باید مسیر طبیعی خود را طی کند. در حال حاضر حوزه بهداشت فرآیندهای مراقبتی را در سامانه های خود ثبت می کند، اما حوزه درمان پیچیدگی های خاص خود را دارد.

 معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: مراکزی که تحت نظر حوزه بهداشت است، دولتی هستند، اما در حوزه درمان علاوه بر مراکز سرپایی و بستری دولتی، مراکز سرپایی و بستری خصوصی هم در تمام سطوح از جمله پزشکان عمومی و متخصص و فوق تخصص وجود دارند.

وی افزود: امیدواریم تا پایان خرداد 98 گام اول را که ارسال الکترونیکی پرونده بیماران به سازمان های بیمه گر است، برداریم. در حال حاضر همه اسناد بستری بیماران به صورت کاغذی برای بیمه ها ارسال می شود، همچنین امسال قرار است بخش زیادی از خدماتی که به بیماران در بیمارستان ها ارائه می شود، به صورت الکترونیکی ثبت شود.

جان بابایی گفت: در حال حاضر نظام ارجاع و نوبت دهی الکترونیک در 6 دانشگاه علوم پزشکی پیش رو، یعنی دانشگاهی های مازندران، بابل، گلستان، گیلان، زنجان و آذربایجان شرقی انجام می شود و در عین حال استحقاق سنجی و نسخه نویسی الکترونیک نیز از طریق سازمان بیمه سلامت پیگیری می شود.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: مجموعه این موارد قطعه های مختلف الکترونیکی شدن خدمات است که با هم پیوستن این قطعه ها می توان به تکمیل پرونده الکترونیک رسید.

گفتنی است سعید نمکی وزیر بهداشت در اولین نشست خبری خود که 25 اسفند 97 با حضور خبرنگاران برگزار شد درباره استقرار پرونده الکترونیک سلامت تا پایان خرداد 98 گفته بود: پرونده الکترونیک سلامت، نظام ارجاع، راهنماهای بالینی و پزشک خانواده از جمله موارد قانونی است و متاسفانه با وجود فعالیت ‏همکاران ما، این موارد خیلی به نتیجه قابل ظهوری نرسیده بود. 

وی افزود: معتقدم پرونده الکترونیک سلامت و استقرار آن به عنوان اصلی‌ترین ‏ریل به عنوان نظام ارجاع و پزشک خانواده است. یعنی اگر همه پزشکان خانواده و نظام ارجاع را داشته باشیم، اما پرونده ‏الکترونیک سلامت به عنوان اتوبان ورود و خروج تهیه نشده باشد، به نتیجه نمی‌رسیم. در نتیجه باید ابتدا تمرکز روی استقرار پرونده ‏الکترونیک سلامت باشد.‏

وزیر بهداشت ادامه داد: در این زمینه سامانه سیب، ناب و سینا در استان‌ها اجرا شده بود و برای اولین قدم، مدیر ملی برای این پروژه تعیین ‏شد. همچنین مرکز آی تی را به عنوان یکی از مراکز ابزاری در اختیار مدیر ملی قرار گرفت. همچنین نسخه نویسی الکترونیک نیز ‏در بیمه سلامت در شهرهای مختلف اجرایی شد.‏ اگر بتوانیم پایلوت‌های موفقی را اجرا کرده و نارسایی‌ها را کشف کنیم، زمانی که برای استقرار در سطح ملی نیاز داریم، ‏بسیار کمتر خواهد بود.

نمکی گفت: در این زمینه همکاران ما روز و شب مشغول کار هستند و قولی که دادیم در پایان خرداد سیستم پرونده ‏الکترونیک مستقر می‌شود، تردیدی وجود ندارد. زیرساخت‌ها تا حد زیادی فراهم شده و باید مفصل‌ها به هم متصل شوند. همزمان روی ‏پزشک خانواده و نظام ارجاع نیز کار می‌کنیم و شیوه تقاضای القایی و نسخه نویسی بیهوده و هزینه‌هایی را که به نظام سلامت تحمیل ‏می‌شود، نیز برطرف می‌کنیم.‏

به گزارش ایرنا وی همچنین 28 فروردین امسال در همین رابطه گفت: قولم برای تکمیل پرونده الکترونیک سلامت تا پایان بهار پابرجاست و هر قولی که بدهیم انجام می‌دهیم؛ زیرا پرونده الکترونیک سلامت مهمترین ریل برای عبور خدمات سلامت مانند نظام ارجاع و پزشک خانواده است. 

نمکی اضافه کرد: پرونده الکترونیک سلامت مدت‌ها بر زمین مانده بود و از زمانی که فعالیت خود را به عنوان سرپرست وزارت بهداشت آغاز کردم، به دنبال تکمیل پرونده الکترونیک سلامت بودم و این کار را تا پایان بهار به سرانجام می‌ رسانیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.