آمار سزارین در کشورهای توسعه یافته کم تر از ۲۰ درصد است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، علیرضا رئیسی با بیان اینکه آمار سزارین در شروع طرح تحول بالای 60 درصد بود و اکنون با ایجاد زیرساخت هایی این آمار به میزان 10 درصد کاهش یافته است، افزود: مادران باردار باید بدانند آمار سزارین در کشورهای توسعه یافته و اسکاندیناوی کم تر از 20 درصد است و همه به سمت زایمان طبیعی می روند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه اگر ما راه این کشورهای پیشرفته را پیش بگیریم قطعا مسیر درستی را انتخاب کرده ایم، تصریح کرد: ماماها می توانند به لحاظ فرهنگ سازی و آموزش نقش بسیار موثری در این زمینه داشته باشند. 

وی افزود: در گذشته ماماها افراد بی سوادی بودند که آموزش های محلی می دیدند، پس از آن کاردان های مامایی تربیت شده و در سطح روستاها، شهرهای کوچک و حاشیه شهرها به کار گرفته شدند و در حال حاضر نیز با توجه به تعداد دانش آموخته های این رشته در کل کشور، به تعداد کافی ماما وجود دارد.

رئیسی گفت: بخش تخصصی فعالیت ماماها مراقبت از مادران باردار و نوزادان است اما علاوه بر آن این افراد در سطح کشور به عنوان مراقب سایر گروه های سنی نیز مشغول به ارایه خدمات هستند. 
22 هزار مراقبت سلامت در سطح کشور داریم.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه 22 هزار مراقبت سلامت در سطح کشور داریم، بسیاری از این افراد، دانش آموختگان رشته مامایی هستند، فعالیت دیگر ماماها در حوزه توانمندسازی و آموزش مادران است که نقش بسیار کلیدی در کنترل بسیاری از شاخص ها مانند شاخص مرگ و میر مادران باردار، عوارض بارداری و سلامت نوزادان دارند.

وی تصریح کرد: همچنین ماماها از دیرباز در بیمارستان ها هم نقش کلیدی داشتند و علاوه بر حضور در اتاق های زایمان و اتاق عمل ها، در بخش نوزادان هم در کنار پرستاران نقش آفرینی می کنند.

رئیسی تاکید کرد: باید نقش ماماها در حوزه سلامت مادران به ویژه بحث زایمان جدی تر گرفته شود، آمار سزارین در کشور اصلا آمار قابل قبولی نیست و اگر بخواهیم این آمار را کاهش دهیم باید علاوه بر اقدامات زیر ساختی، ماماها حتما در بخش آموزش حوزه زایمان هم نقش اول را داشته باشند؛ همان طور که در حوزه مراقبت مادران باردار ماما نقش نخست را داراست.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: با حرکت به این سمت و سو شاهد آن خواهیم بود بسیاری از مادرانی که اکنون به تیغ جراحی سپرده می‌شوند، زایمان طبیعی سالمی خواهند داشت و سلامت نوزاردان و مادران تضمین می‌شود.

وی اظهار کرد: آموزش ها در حوزه بارداری باید قبل از ازدواج و حتی از دوره دبیرستان آغاز شود. همچنین این آموزش ها باید به خانم های در سنین باروری و مادران باردار در شروع بارداری ارایه شوند.

رئیسی درباره ارتباط زایمان طبیعی و افزایش جمعیت نیز تصریح کرد: افزایش جمعیت بحث دیگری است و باید برای افزایش نرخ جمعیت اقدامات متعددی صورت گیرد.

معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه بحث پیری و کاهش نرخ جمعیت خطر بسیار بزرگی است که باید فکری اساسی درباره آن شود، تاکید کرد: جایگیزینی جمعیت، بحث بسیار مهمی است. آموزش و اطلاع رسانی درباره خطر کاهش جمعیت و تک فرزندی و حتی دو فرزندی خانوار می تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد. 

وی تصریح کرد: زایمان طبیعی همانطور که از اسم آن پیداست، یک فرآیند است که باید به صورت طبیعی صورت گیرد. همچنین زایمان سزارین نیز از نظر ما زایمانی در شرایط غیر طبیعی است که به علت مشکلات احتمالی برای سلامت مادر و جنین باید انجام شود.

رئیسی گفت: در حالت عادی نباید سزارین اتفاق بیافتد، اکنون با توجه به این تعداد سزارین در سطح کشور، درمییابیم که همه این افراد نیازمند این روش برای زایمان نبوده‌اند و به همین علت باید مداخله موثر و جدی در این زمینه صورت گیرد.

به گزارش فارس معاون وزیر بهداشت در پایان اضافه کرد: زایمان طبیعی فواید بسیار زیادی برای مادر و نوزاد دارد، بر اساس مطالعات و تحقیقات صورت گرفته، مادرانی که زایمان طبیعی انجام می دهند در آینده مقابل بسیاری از بیماری ها مانند سرطان مصون هستند. همچنین نوزادانی که از طریق زایمان طبیعی به دنیا می آیند، از نظر بسیاری از بیماری ها مانند بیماری های تنفسی، تکاملی و هورمونی بسیار سالم تر از نوزادان به دنیا آمده از طریق سزارین هستند.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.