همه دستگاه‌ها باید یک رابط ناشنوا در اداره خود داشته باشند
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، حسین نحوی نژاد افزود: همه وزارتخانه ها باید در تامین نیازهای افراد دارای معلولیت سهیم باشند و امور ناشنوایان نیز بحثی فراگیر است چراکه طبق قوانین ناشنوایان باید در جامعه تلفیق شوند و از امکانات اجتماعی استفاده کنند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور  ادامه داد: تمام دستگاه ها و وزارتخانه ها مانند صدا و سیما، وزارت بهداشت، قوه قضائیه، شهرداری و آموزش و پرورش و هرجایی که یک شهروند ناشنوا در طول زندگی به آنجا ممکن است مراجعه کند، باید دارای رابط ناشنوا باشند. 

وی افزود: تلفیق اجتماعی افراد دارای معلولیت در جامعه ضروری است و قانون نیز به صراحت به آن اشاره دارد. 

نحوی‌نژاد گفت: در قانون جدید حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که رئیس جمهوری در اردیبهشت 97 آن را ابلاغ کرده، کمیته پیگیری این قانون متشکل از وزارت رفاه و چند وزارتخانه دیگر با همکاری بهزیستی ایجاد شده است.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: این کمیته، نحوه اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را رصد می کند که یکی از موارد آن رعایت حقوق ناشنوایان است، برای احقاق حقوق ناشنوایان، مکاتبات زیادی با دستگاه های مختلف در حال انجام است و جامعه ناشنوایان نیز طرح هایی می آورند که با همکاری خودشان روی آن طرح ها کار می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تمام سازمان ها از طریق انجمن ها می توانند رابط ناشنوا تربیت کنند و افراد مختلف می توانند زبان اشاره را فرابگیرند، حتی رابط ناشنوا می تواند کارمندی در استخدام خود دستگاه باشد و فقط زبان اشاره را فرا گیرد.

نحوی‌نژاد اظهار کرد: در اغلب سازمان ها فرد آشنا به زبان اشاره وجود ندارد اما انجمن های فعال در حوزه ناشنوایان، مربیانی دارند که می توانند زبان اشاره را آموزش دهند. یک مربی می تواند کارمندان چند ارگان دولتی را آموزش دهد تا گواهینامه لازم را بگیرند و نیازهای اولیه ناشنوایان را برآورده کنند و بعدا می توانند آموزش های تکمیلی را نیز ببینند.

به گزارش ایرنا معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در پایان گفت: از لحاظ آموزش رابط زبان اشاره مشکلی نداریم و به اندازه کافی مربی زبان اشاره در سازمان آموزش و پرورش استثنایی، انجمن ها و کانون های فعال در حوزه ناشنوایی وجود دارد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.