برنامه‌ استراتژیک اخلاق پزشکی در ۳ حوزه‌ تدوین شده است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، باقر لاریجانی در جلسه‌ای که با حضور رییس دپارتمان اخلاق سازمان بهداشت جهانی برگزار شد، گفت: هرکشوری دارای پس زمینه‌ی سنتی، مذهبی و فرهنگی ویژه‌ای است که باید در برخورد با مسائل حساس و بحث‌برانگیز اخلاقی آنها را مد نظر قرار دهد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ادامه داد: در برخی مسائل مانند سقط جنین، لقاح و ... در تمامی جوامع بحث هایی وجود دارد، با توجه به اینکه اخلاق زیستی با این چالش‌های جدید مواجه شده است باید آن را در سطح ملی و با توجه به ارزش‌های اجتماعی، اخلاقی، مذهبی و فرهنگی هر منطقه مطرح نموده و قوانین مورد نیاز را تصویب کرد.

وی افزود : طرح ملی اخلاق در سال 2002  توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با چشم‌اندازی روشن، ماموریت، اهداف و برنامه‌ی استراتژیک در ایران طراحی و راه‌اندازی شد.

لاریجانی گفت: برنامه‌ استراتژیک اخلاق پزشکی در 3 حوزه‌ ارائه‌ خدمات بهداشتی، آموزش و تحقیق تدوین شده و مستنداتی موجود است که اثبات می‌کند از دوران باستان، اخلاق پزشکی همواره تمرکز اصلی پزشکان ایرانی بوده و به‌زودی دستاوردهای اخلاق پزشکی ایران در طول تاریخ به طور کامل در یک گزارش جامع در لانست منتشر می‌شود.

نایب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی تصریح کرد: طبق آموزه‌های اسلامی، پزشکان مسلمان در طول امپراطوری اسلامی همواره بخشی از کتاب‌های خود را به اخلاق پزشکی اختصاص داده‌اند به عنوان مثال از ابوالحسن‌علی‌بن‌طبری و محمد‌بن‌زکریای رازی، در حوزه‌ی اخلاق پزشکی مدرن نیز پس از شکل‌گیری آن در قرن هفدهم، اولین کدهای اخلاق پزشکی مدرن در ایران در قرن نوزدهم و در اولین مدرسه‌ی پزشکی ایران یعنی دارالفنون شکل گرفت و توسعه‌ی آن در قرن معاصر به دهه‌ی 1990 می‌رسد.

وی با ابراز خرسندی از دستاوردهای کسب شده اخلاق پزشکی در 3 دهه‌ی گذشته در حوزه‌‌های بالینی، پژوهش و آموزش از نقش اساسی عوامل فرهنگی و مذهبی در رابطه‌ی بین پزشکان و بیماران و خانواده‌هایشان سخن به میان آورد و یادآور شد: در ایران، اخلاق زیستی یک رویکرد جامع برای ارائه‌ خدمات پزشکی فراهم می‌آورد که ارزش‌های فرهنگی و مذهبی را در نظر دارد.

لاریجانی اضافه کرد: در خصوص موارد بحث‌برانگیز و حساس پزشکی مانند سقط جنین، اهدای گامت و جنین و پیوند عضو، تعاریف مشخصی توسط محققان اخلاق بر اساس حکم‌های مذهبی در ایران ارائه شده و منشور حقوق جامع بیمار شامل 5 مقاله‌ی اصلی در سال 2009 توسعه یافته است که با ارائه کدهای ملی اخلاق به ارائه کنندگان خدمات کمک می‌کند راهنمایی‌های متناسب با فرهنگ ارائه بدهند و تصمیمات اخلاقی بر مبنای ایرانی و اسلامی اتخاذ نمایند.

معاون وزیر بهداشت گفت: توسعه‌ گایدلاین اخلاقی گام دیگری در این راستا است؛ از جمله گایدلاین اخلاق ملی در زمینه‌ی تحقیقات زیست‌پزشکی در ایران تهیه شده است و کارهای متعددی برای یکپارچگی اخلاق پزشکی در حوزه‌ی پژوهش و بالینی انجام شده است.

وی اظهار کرد: از دیگر اقدامات انجام شده در این حوزه، تدوین اخلاق زیستی و آموزش در ایران بر اساس برنامه‌ی استراتژیک اخلاق پزشکی و دیدگاه‌های اسلامی در مورد مسائل اخلاقی، چاپ کتاب، تهیه‌ی مجله، برگزاری چندین کنفرانس در زمینه‌ی اخلاق پزشکی و کمک و حمایت از WHOدر ترجمه‌ی دانش اخلاق پزشکی به سیاست‌های عملی و اجرای آن در کشور و ارائه‌ی بازخورد به سازمان بهداشت جهانی و همچنین توسعه‌ی رهنمودهای اخلاق تحقیقاتی منطقه‌ای بر اساس ارزش‌ها و سنت‌های منطقه‌ای است.

لاریجانی تاکید کرد: دولت و مجلس ایران نهایت همکاری را برای اجرای دستورالعمل‌های سیاست‌های اخلاقی سازمان بهداشت جهانی در این کشور دارند، تاریخ اخلاق پزشکی به‌ویژه در ایران غنی است و دانشمندان ایرانی سهم بزرگی در پیشرفت اخلاق پزشکی داشته‌اند و در چند دهه‌ی اخیر، در 3 حوزه‌ی تمرین پزشکی، پژوهش و تحصیلات به دستاوردهای قابل توجهی در زمینه‌ی اخلاق زیستی دست یافته‌اند.

نایب رییس شورای عالی اخلاق پزشکی ادامه داد: طراحی و اجرای مقررات مشترک با دانشگاه‌های مشهور جهان، در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران قرار دارد.

وی از طراحی نقشه‌های روشن و راهبردهای بلندمدت برای پیشرفت زیستی در آینده خبر داد و خاطرنشان کرد: همه‌ این پیشرفت‌ها ظرفیت بزرگی در کشور است که می‌تواند دانش فکری دانشمندان اخلاق پزشکی ایران را به دانشی جهانی در حوزه‌ی اخلاق زیستی و برنامه‌های WHO تبدیل نماید.

به گزارش وب‌دا در پایان پونه سالاری دبیر کمیته ملی اخلاق در آموزش گزارشی درخصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه اخلاق پزشکی در ایران ارائه کرد و اندراس ریس مدیر دپارتمان اخلاق سازمان بهداشت جهانی ضمن ابراز خرسندی از اقداماتی که در ایران در زمینه اخلاق پزشکی صورت گرفته گفت: امیدواریم بتوانیم همکاری های بیشتری را با مراکز تحقیقاتی مرتبط در ایران به عنوان همکار سازمان جهانی بهداشت ساماندهی کنیم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.