تحریم‌ها بر تهیه تجهیزات آزمایشگاهی و دارو تاثیر گذاشته است
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد صاحب الزمانی درباره تاثیر تحریم‌های آمریکا بر تهیه کیت‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی تشخیص طبی افزود: به علت اعمال تحریم ها، در زمینه تهیه کیت‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی دچار مشکل شدیم، در حال حاضر بخشی از کیت‌های آزمایشگاهی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. 

 رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی ادامه داد: وقتی تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعمال شد، مشکلاتی برای تهیه کیت‌ها و تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه‌های تشخیص طبی ایجاد شد و در حال حاضر کیت‌های آزمایشگاهی با انواع مشکلات و با ارز آزاد وارد می‌شود. اگر این روند ادامه داشته باشد، ممکن است در آینده دچار کمبودهایی شده و نتوانیم آزمایش‌ها را انجام دهیم. 

صاحب الزمانی گفت: کیت‌های آزمایشگاهی تولید داخل کم است و مواد اولیه اکثر کیت‌های آزمایشگاهی از کشورهای اروپایی وارد می‌شود. کیت‌های آزمایشگاهی تولید داخل مرغوبیت کیت‌های خارجی را ندارند، اما این موارد باعث نمی‌شود که کیفیت کار آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کم شود. به هر حال کیت‌های مرغوب به سختی تهیه می‌شوند تا آزمایش‌های مردم انجام شده و پاسخ لازم داده شود.

وی افزود: تحریم‌های آمریکا بر تهیه تجهیزات آزمایشگاهی و دارو تاثیر گذاشته و این در حالی است که در اصول بین المللی نباید این موارد تحریم باشد. برای حل این مشکل باید مسیرهای جایگزین در نظر گرفت. در حال حاضر بخشی از کیت‌های آزمایشگاهی به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

گفتنی است محمد رضا بختیاری، عضو هیات مدیره انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی نیز 28 بهمن 97 در همین رابطه گفته بود: آزمایش‌های تشخیص طبی با کمبود کیت تشخیصی مواجه شدند، این موضوع بر کیفیت کار آزمایشگاه‌ها تاثیر می‌گذارد و نشان می‌دهد که ادعای برخی تولیدکنندگان کیت تشخیصی درست نبوده است.

وی افزود: وقتی شرایط تحریم پیش می‌آید و تولیدکنندگان داخلی اعلام می‌کنند که به میزان ‏کافی کیت ندارند تا در اختیار آزمایشگاه‌ها قرار دهند، با پارادوکسی مواجه می‌شویم. زیرا تا پیش از این، تولیدکنندگان می‌گفتند این ‏کیت‌ها تولید داخل هستند و به همین علت از دولت امکانات، وام و زمین دریافت می‌کردند.

به گزارش ایرنا بختیاری در پایان اضافه کرده بود: اما حالا که در شرایط تحریم قرار گرفته ایم. تولید و تامین کیت‌های آزمایشگاهی با مشکل مواجه شده است. این موضوع می‌تواند بر کیفیت کار آزمایشگاه‌ها تاثیر بگذارد و ‏بیماران با این پاسخ مواجه شده اند که نمی‌توان برخی آزمایش‌ها را انجام داد، چون کیت وجود ندارد.‏

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.