بر اساس علایم برای هر بیماری رصد، نمونه گیری و پیشگیری صورت می گیرد
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، سید مهدی حسینی زاده گفت: مواردی از پدیکلوز در اردوگاه ها گزارش شده اما طغیان یا شیوع این بیماری مشاهده نشده است. 

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در خصوص پیشگیری از بیماری های واگیردار مانند التور و شپش ورود کردیم و آموزش های لازم به سیل زدگان ارایه شد و نیروها موضوع را مرتب رصد می کنند. 

وی افزود: قرار گرفتن افراد در اردوگاه ها به صورت فشرده و در کنار هم بودن، امکان انتقال شپش را افزایش داده است ضمن اینکه در مواردی در معاینات مشاهده شده افراد ساکن در اردوگاه ها از قبل شپش بالغ داشته اند. 

حسینی‌زاده گفت: توصیه بهداشت به کوتاه کردن و تراشیدن مو در پسرها است، دارو و شامپوی ضد شپش توزیع و نحوه استفاده از آن آموزش داده شده است. 

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه مواردی از مسمومیت غذایی بین ساکنان اردوگاه های اضطراری در خوزستان گزارش شد که نگران کننده نبود افزود: این موارد به دلیل ورود برخی از افرادی است که خودسرانه در اردوگاه ها غذا توزیع کرده اند ضمن اینکه ساکنان باید اصول نگهداری غذا را رعایت کنند. 

وی اضافه کرد: مدیریت اردوگاه ها گاهی مشکل است و مواد غذایی حتما باید از کانال بهداشت عبور کند. 

حسینی‌زاده با بیان اینکه در مجموع اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری انجام می شود گفت: با توجه به گرمای هوا زمینه بیماری های اسهالی مهیاست و باید مراقب باشیم. 

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص وجود حشرات در مناطق سیل زده و اینکه حشرات به سه دسته تقسیم می شوند بیان کرد: یک گروه از آنها گزش ندارند، گروهی دیگر اثرات گزش به جا می گذارند و دسته سوم که تمرکز ما بر آنهاست حشراتی است که موجب مالاریا و سالک می شوند. 

وی خاطرنشان کرد: تاکنون انتقال داخلی مالاریا نداشتیم و بیماریابی نیز مرتب انجام می شود و بر اساس علایم برای هر بیماری، رصد، نمونه گیری و پیشگیری صورت می گیرد. 

حسینی زاده گفت: در خصوص نوع سوم پشه ها چک حشره شناسی انجام می شود و نیروهای متخصص حشره شناسی در مناطق و آبگیرهای مشکوک مطالعه را انجام می دهند بنابراین خارج از چک حشره شناسی اجازه مداخله برای سم پاشی نداریم، از موثرترین سم ها 'دلتامترین' است که بر روی پشه های مالاریا و خاکی تاثیر دارد ولی در صورت استفاده بی رویه، حشرات مقاوم می شوند. 

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در مقابله با این حجم پشه ها و گزش ها به اصل بهسازی محیط و سالم سازی محیط و دفع مناسب زباله توصیه می شود و ما نظارت می کنیم. 

وی در خصوص افزایش حشرات در محیط اطراف بیان کرد: هم اکنون سطح وسیعی از جلگه خوزستان را آب گرفته و از آنجا که بسیاری از مناطق طبیعی و زمین ها دچار آب گرفتگی شده اند پشه ها نیز به سمت خشکی به ویژه مناطقی که از نظر بهداشت محیط آلودگی دارند حرکت می کنند. 

حسینی‌زاده ادامه داد: بهترین کار پیشگیرانه بهسازی محیط و جمع آوری زباله است و آهک پاشی فاضلاب ها نیز باید به میزان کافی انجام، و فاضلاب ها نیز مهار شوند. 

به گزارش ایرنا سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان خاطرنشان کرد: برای هر نوع گزشی نیز درمان لازم انجام شده و واکسن کافی و سرم به اندازه کافی موجود است. 

گفتنی است معاون سیاسی ، اجتماعی استاندار خوزستان نیز دوشنبه درنشست کارگروه بهداشت ستاد بحران با حضور معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در اهواز بیان کرد: در حوزه بهداشت شیوع بیماری های واگیردار در مناطق سیل زده رخ نداد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.