سازوکار واردات تجهیزات پزشکی بر چه مبنایی است؟
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ممنوع کردن واردات تجهیزات پزشکی و داروهایی که نمونه مشابه تولید داخل دارند را می‌توان یکی از اقدامات جدی وزارت بهداشت پس از تصدی پست وزارت توسط سعید نمکی دانست؛ تصمیمی که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و حمایت از تولید داخل صورت گرفت. 

وزیر بهداشت هدف از اجرای این طرح را حمایت از صنعتگران و تواید کنندگان داخلی اعلام کرد و واردات تجهیزات مصرفی و داروهایی که مشابه تولید داخل دارند را مغایر با دستورات و توصیه‌های مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در حمایت از تولیدات داخلی دانست و اعلام کرد: این موضوع باعث دلسردی صنعتگران و تولیدکنندگانی خواهد شد که به سختی در راستای خودکفایی کشور تلاش می‌کنند.

یک روی این تصمیم، به داروهایی برمی‌گشت که نمونه داخلی نداشتند و به تبع آن ابهامی برای بیماران استفاده کننده این داروها به وجود آورد که تکلیف بیماران خاص و داروهای خاص آنان چه می‌شود.

محمد عبده زاده مدیر کل امور دارویی سازمان غذا و دارو نیز در راستای رفع ابهام این بیماران اظهار داشت: قطع واردات داروهایی که مشابه تولید داخلی دارند، به داروهای پرمصرف سرپایی مربوط می‌شود.

عبده‌زاده گفت: همچنین برخی داروهای وارداتی، مشابه تولید داخل دارند اما اگر صنایع داخلی نتوانند میزان تولید مورد نیاز کشور را تامین کند، بخشی از آن از طریق واردات تأمین خواهد شد.

در همین راستا سید حسین صفوی مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو گفت: تولیدکنندگان حوزه تجهیزات پزشکی کشور تقریباً از لحاظ ارزش کالایی ۳۵ درصد نیاز  داخلی تامین می‌کنند، که این تولیدات شامل تجهیزات سرمایه‌ای و ملزومات مصرفی است.

صفوی با اشاره به پیشرفت‌های این حوزه توضیح داد: در سال گذشته حدود ۲۲ قلم ملزومات و تجهیزات پزشکی را شرکت‌های تولیدی و دانش‌بنیان به بازار عرضه کردند که این موضوع برای اولین بار در کشور اتفاق افتاده است و اگر روند چند سال گذشته را اگر مشاهده کنیم می‌بینیم که تعداد تولیدکنندگان ما و تعداد کالاهای تولید داخل رشد چشمگیری داشته است.

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو  ادامه داد: در حوزه تجهیزات پزشکی به دلیل تنوع زیاد برخی از آنها از لحاظ ایجاد ریسک تولید دارای حساسیت‌هایی بوده و نیازمند تکنولوژی های خاصی هستند، شروع تولید تجهیزات پزشکی در ایران از کالاهایی که ریسک آنها پایین‌تر بود آغاز شد و سپس به سمت تولید کالاهای با ریسک بالا حرکت کردیم.

وی در خصوص کیفیت تجهیزات پزشکی تولید داخل گفت: کیفیت این محصولات، تمام کالاهایی که در کشور تولید شده بر اساس استانداردهای بین‌المللی بررسی می‌شوند و مطابق با استانداردهای بین المللی مجوز تولید و عرضه آنها به بازار ارایه می‌شود.

صفوی گفت: آزمایش‌ها مطالعات بالینی برای تمام کالاها انجام می‌شود و با توجه به اینکه سلامت بیماران با کیفیت این محصولات مرتبط است، وزارت بهداشت که متصدی نظارت بر کیفیت این کالاهاست هیچ کوتاهی در این زمینه نمی‌کند.

مدیرکل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو تاید کرد: محصولات تولید داخلی داریم که به اروپا صادر می شود، این اقلام در شرایطی که در تحریم‌های سختگیرانه قرار داریم صورت گرفته و حدود ۳۰ میلیون دلار در سال تجهیزات پزشکی و ملزومات صادر می‌کنیم، وقتی که این کالاها به کشورهای اروپایی صادر می‌شود نشان دهنده این است که کالاهای ما با استانداردهای اروپایی مطابقت دارد و نمی‌توان این شک را ایجاد کرد کیفیت آنها مناسب نیست.

وی در خصوص سیاست‌های حمایتی وزارت بهداشت از کالاهای تولید داخل گفت: اگر کالایی در کشور تولید شد و توانست نیاز به داخل کشور را پوشش دهد واردات مشابه آن ممنوع می‌شود، یا اینکه درصد کمی از آن کالا برای ایجاد رقابت در بازار از خارج از کشور تأمین می‌شود. توجه داشته باشیم که کالاهایی که تولید داخل دارند و نمی‌توانند نیاز کشور را پوشش دهند در حد تامین نیاز کشور مجوز واردات به آنها داده می‌شود تا کمبودی در کشور نداشته باشیم و مشکلی برای بیماران ایجاد نشود.

همچنین رزا مختاری رئیس اداره نظارت بر تولید و کنترل کیفی اداره کل تجهیزات پزشکی با بیان اینکه محدودیت واردات تجهیزات پزشکی اتفاق جدیدی نیست توضیح داد: از سال ۹۳ سیاست‌هایی در حوزه تجهیزات پزشکی دنبال شد که بر اساس آن، واردات تجهیزات پزشکی که در بازار به وسیله تولیدکنندگان داخل تأمین می‌شد محدود شد، اما برای ایجاد بازار رقابتی اجازه واردات ۱۰ درصدی کالاهای تاپ برند داده شد تا تکنولوژی‌های جدید به ایران وارد شوند و تولیدکنندگان داخلی بتوانند کیفیت محصولات خود را با آنها مقایسه و ارتقا دهند.

مختاری گفت: محدودیت واردات ارتباطی با تحریم‌ها ندارد، این لیست مرتب به روز رسانی می‌شود و تعداد محصولاتی که وارد لیست شده روز به روز بیشتر می‌شود به دلیل اینکه توانایی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی روز به روز افزایش پیدا می‌کند و کالاهای باکیفیت بیشتری به این حوزه اضافه می‌شود. هم چنین سیاست وزارت بهداشت در تخصیص ارز تجهیزات پزشکی اولویت قرار دادن و حمایت از تولید داخل با کیفیت و در عین حال حفظ سلامت و جان بیماران است.

وی افزود:در قطعات ساخت و مواد اولیه اصلی مورد نیاز تولید کنندگان با مجوز وزارت بهداشت وارد می گردد که در نهایت به محصول نهایی تبدیل و مجدد پس از کنترل کیفی وارد بازار می‌شوند.

رئیس اداره نظارت بر تولید و کنترل کیفی اداره کل تجهیزات پزشکی با بیان اینکه با توجه به روش تولید، انواع مختلف پروانه‌ها از قبیل پروانه ساخت، مونتاژ و بسته بندی و ... برای آنها صادر می‌شود گفت: اکنون در حوزه‌های مختلف توانایی صادرات داریم و تجهیزات مصرفی مانند انواع  تخت‌ بیمارستانی، مانیتور علائم حیاتی و انواع پیچ و پلاک ارتوپدی، هیدروژل و سایر تجهیزات پزشکی صادرات صورت می‌گیرد. 

به گزارش فارس مختاری در پایان اضافه کرد: دستگاه اکسیژن‌سازی که در یک گزارش به آن اشاره شده از کیفیت مطلوب برخوردار بوده، ممکن است برخی از قطعات ساخت دستگاه‌های تولید داخل مثل همه جای دنیا از کشور دیگری تامین شود اما طراحی، مدیریت فرآیند ها و هم چنین کنترل کیفی دستگاه توسط تولیدکننده داخلی صورت می پذیرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.