به دلیل محدودیت انتقال ارز، ۱۵ درصد هزینه نقل و انتقالات ارزی اضافه می‌دهیم
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، محمد نعیم امینی فرد با اشاره به صحبت‌های معاون اول رئیس جهور مبنی بر اینکه تحریم‌های آمریکا سلامت مردم را نشانه گرفته است، گفت: هر چند که به ظاهرتجهیزات پزشکی و دارو را از تحریم‌ها جدا کرده‌اند، اما به دلیل اینکه ما مشمول تحریم‌های بانکی هستیم و نقل و انتقال و تبادلات مالی دچار مشکل بوده، وجود تحریم ‌های آمریکا کاملاً مشهود است. از طرفی مشکلاتFATF نیز دست اندازی می‌کند، بی تردید این موارد تاثیر خودش را در رابطه با دارو و محصولات سلامت محور گذاشته است.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: بیش از 96 درصد دارو‌های مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، 4 درصد از دارو‌های مورد نیاز را از خارج کشور وارد می‌کنیم، اما همین مقدار اندک نیز ارزبری قابل توجهی دارد. یعنی ما برای موارد اولیه این 96 درصد، حدود 100 میلیون دلار هزینه می‌کنیم و دو برابر آن را برای 4 درصد دارو وارداتی هزینه می‌کنیم.

وی افزود: تمهیدات بسیار خوبی در حوزه دارو اندیشیده شده و وضعیت ذخیره استراتژیک دارو و مواد اولیه خوب است و فعلاً جای هیچ گونه نگرانی نیست، اما معلوم نیست که با تداوم تحریم‌های ظالمانه وضعیت به چه شکلی خواهد بود، فعلا می‌توانیم بگوییم که ذخیره استراتژیک ما در حد مطلوبی قرار دارد.

امینی فرد در خصوص اینکه با تداوم تحریم‌ها، حوزه سلامت کشور دچار مشکل خواهد شد، افزود: مشکلات ما زیاد است، به دلیل محدودیت در انتقال ارز، حداقل 10 الی 15 درصد هزینه نقل و انتقالات ارزی اضافی داریم، همین موضوع باعث می‌شود قیمت تمام شده دارو‌ها افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت این نماینده مردم در مجلس دهم در پایان اضافه کرد: در حوزه تجهیزات پزشکی مشکلات عمده‌ای در کشور وجود دارد، متاسفانه ارز نیمایی را در بسیاری از موارد نتوانستیم برای واردات تجهیزات پزشکی تخصیص بدهیم، مگر بخشی که در ارتباط با صندوق ذخیره ارزی بود. با توجه اینکه به طور ظاهری در حوزه تجهیزات پزشکی تحریم نیستیم، بانک مرکزی باید تسهیلات بیشتری در رابطه با تامین ارز مورد نیاز از طریق ارز نیمایی برای وارد کنندگان تجهیزات پزشکی در نظر بگیرد، البته باید نظارت کافی هم بر اینکه تجهیزات در جای مناسب خودش استفاده شود، صورت بگیرد.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.