شاخص هزینه‌های کمرشکن درمانی هنوز بالاست
به گزارش پایگاه خبری پزشکان و قانون (پالنا)، ایرج حریرچی در مراسم دوازدهمین همایش دانشجویی تازه‌های علوم بهداشتی کشور که در دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به پیگیری مسائل و مشکلات دانشجویان در حوزه بهداشت، اظهار کرد: طی دوره‌های مختلف در رابطه با اولویت‌های نظام سلامت بحث‌های زیادی شده است ولی امروزه تمامی مجامع دانشگاهی و بین المللی در رابطه با ضرورت "پوشش همگانی سلامت" اتفاق نظر دارند.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به برنامه وزارت بهداشت برای تحقق پوشش همگانی سلامت، تصریح کرد: هم در سیاستهای کلی مقام معظم رهبری و هم در قانون برنامه پنجم و ششم بر بحث پوشش همگانی سلامت تاکید شده است. در این سیاست‌ها آمده که کلیه خدمات لازم و باکیفیت حوزه سلامت در پنج بخش ارتقای سلامت، پیشگیری، درمان، توانبخشی و طب تسکینی ارائه شود.

حریرچی گفت: اگر تمام آحاد یک کشور بتوانند خدمات باکیفیت و مورد نیاز سلامت را بدون محدودیت جنسیتی، نژادی، قومی و مکانی و بدون سختی مالی و اقتصادی دریافت کنند، هدف اصلی پوشش همگانی سلامت محقق می‌شود.

وی با اشاره به ارزیابی کشورها بر اساس این شاخص‌ها، تصریح کرد: در رابطه با ایران، پرداختی از جیب را از ۵۸ درصد به ۳۵ درصد رسیده که هنوز بالاست.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به شاخص هزینه‌های کمرشکن، اظهار کرد: این شاخص نیز از ۲.۵۱ به ۲.۱۱ کاهش یافته است که این هم هنوز زیاد است. این نشان دهنده آن است که تحقق این شاخص در رابطه با فقرا موفق‌تر از ثروتمندان عمل شده، به عبارت دیگر در مورد هزینه‌های کمرشکن معمولاً اقشار ثروتمند بیشتر دچار این هزینه می‌شوند، چراکه فقرا اصلاً از برخی از این خدمات مانند اعمال جراحی زیبایی و ارتودنسی استفاده نمی‌کنند.

حریرچی اضافه کرد: شاخص کشور ما از نظر پوشش خدمات سلامت حدود ۶۵ است که تقریباً کمی از سطح متوسط بالاتر است، بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۸، متوسط تخت بیمارستانی ما حدود ۱۵ به ازای هر ۱۰ هزار نفر جمعیت است ولی متوسط جهانی ۲۱ است.

وی با اشاره به تفکیک جهان به ۴ منطقه در شاخص هزینه‌های کمر شکن درمانی، اظهار کرد: کشور ما در کنار حدود ۷۶ کشور دیگر در این منطقه قرار دارد که در این منطقه بیشتر از متوسط جهانی خدمات بهداشتی دریافت می‌کنند و کمتر از متوسط جهانی دچار هزینه‌های کمرشکن درمانی می‌شوند، بنابراین در این رابطه آمار ما مطلوب است.

معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به شاخص "هزینه‌های کمرشکن درمانی" در ایران تصریح کرد: شاخص هزینه‌های کمرشکن سلامت در ایران حدود ۱۵.۸ با معیار ۱۰ درصد است به عبارت دیگر ۱۵.۸ درصد جامعه ما سالانه بیش از ۱۰ درصد هزینه‌های خود را به بهداشت و درمان اختصاص می‌دهند.

به گزارش ایسنا حریرچی در پایان گفت: اگر سیاست‌های خود را تغییر ندهیم تا سال ۲۰۳۰ از نظر دسترسی به خدمات درمانی ارتقا خواهیم داشت؛ ولی از لحاظ هزینه‌های کمرشکن سلامت تکان نمی‌خوریم. بنابراین برای رسیدن به شرایط مطلوب باید شاخص هزینه‌های کمرشکن سلامت خود را به ۸.۷۵ برسانیم. در غیر این صورت وارد مناطق با هزینه‌های کمرشکن بالا می‌شویم.

پایان پیام/

نظر خود را بنویسید

  • نظرات ارسال شده پس از تایید در وب سایت منتشر خواهند شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشند تایید نمی شوند.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی باشند منتشر نخواهند شد.